A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Szemelvények az etika irodalmából

Kézirat gyanánt

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

E szerény terjedelmű etikai szemelvénygyűjtemény összeállításával arra törekedett a szerkesztő, hogy a tanító- és óvónőjelöltek számára olyan pedagógiai jellegű szövegrészeket adjon közre, amelyek... Tovább

Előszó

E szerény terjedelmű etikai szemelvénygyűjtemény összeállításával arra törekedett a szerkesztő, hogy a tanító- és óvónőjelöltek számára olyan pedagógiai jellegű szövegrészeket adjon közre, amelyek a mindennapi szabályokról, némely erkölcsi normáról ás ez erkölcsi elvekről tudatos beszélgetést, kölcsönös eszmecserét tesznek lehetővé az órák keretében. Ezért nincsenek a válogatásnak kikristályosított szempontjait csupán egyetlen vezérelv uralja: az erkölcsi követelmények társadalmi természetéből kiindulva elősegíteni a normatív etika feladatainak megértését: részben az erkölcsi nevelés, részben a tanítói személyiség erkölcsi kultúrájának alakítása céljából.
A szövegek válogatását és bizonyos mértékű átszerkesztését is ez a törekvés sugallta.
Az etikatörténeti bevezetés funkcióját az erkölcs alapproblémája, valamint az antikvitás erénytanának és az ember boldogságkeresésének eszményei és értékei indokolták. Talán nem vitatható, hogy mindezek aktualitását az "örök" értékek máig ható mozzanatai teszik érthetővé.
A szemelvénygyűjtemény nagyobbik részét mindennapi életünk szabályozóiról a mai viselkedéskultúránk égető erkölcsi kérdéseiről, valamint az általános emberi életmód néhány jellegzetességéről "árulkodó" szövegek alkotják. Remélhetően kitűnik majd belőlük az emberek életfelfogásénak, értékpreferenciáinak viszonylagossága és változatossága, amely társadalmink mai erkölcsi arculatát meghatározza s egyben értékorientációé törekvéseit is kifejezésre juttatja.
Természetesen az erkölcsi elvek helyes értelmezése nem elegendő a helyes morális cselekvéshez. Szükség van az erkölcsi tapasztalatra is, mert mint mondják:"A tapasztalat a legjobb iskola!" Igaz, hogy a tandíj elég magas! Viszont ez a "felére" csökkenthető, ha az ember moralitáséban mind a helyes elvek mind a tapasztalatok egyaránt helyet kapnak. Vissza

Tartalom

I. BEVEZETÉS AZ ETIKA TÖRTÉNETÉBE
1. Az emberhez méltó élet normáinak kialakulása
Plutarkhosz: Szolón ................... 1 old.
2. "A dolgok mértéke - az ember"
Platón: Prótagorasz . .................... 9 old.
Arisztotelész: Nikomakhoszi etika ...................11 old.
Arisztotelész: Politika ................... 24 old.
Prodikosz az erényről és a boldogságról ...................29 old.
Arisztotelész: Retorika ..... ..............31 old.
3. Az antik etika felbomlása. A keresztény etika
általánossá válása
Marcus Aurelius elmélkedései ................... 35 old.
Zenon töredékeiből................... 39 old.
Augustinus: Vallomások .................... 4o old.
Hamvas Béla: Moralisták .................... 46 old.
Élettapasztalat .................... 47 old.
Ember és világ ..................... 48 old.
Igazság és tévedés .................... 48 old.
Vanyó László: Az ókeresztény egyház és irodalma 50 old.
Nyiri Tamás: Gondolatok a keresztény humanizmusról ...................... 54 old.
Kecskés Pál: Az ember boldogsága 59 old.
II. BEVEZETÉS NAPJAINK ERKÖLCSI RENDSZERÉBE
1. Mindennapi életünk szabályozói
A felelősség viszonyénak összetevői
Almási Miklós: Esszé a felelősségről ................... 62 old.
Huszár Tibor: Erkölcsi megismerés - etikai megismerés ................... 70 old.
2. Lehetőség és kötöttség: etikai norma és morális parancs
Ancsel Éva: Töredékek az emberi teljességről ................... 80 old.
Bibó István: A szabadságszerető ember
tízparancsolaté ...................106 old.
3. A közösségi együttélés: viselkedés, moralitás,
nevelés, önnevelés
S. Nagy Katalin: A viselkedéskultúráról ................... lo9 old.
Hankiss Elemér: Felemás világ? ................... 113 old.
Deme László: A modortalanság egyenlősége ................... 117 old.
Csepeli György: A szimpátia ................... 124 old.
Az előítélet ................... 128 old.
Szavaink és tetteink ................... 153 old.
Konfliktusok az emberben ................... 155 old.
Hankiss Ágnes: A kétarcú hazugság ................... 159 old.
H. Varró Rózsa: Az irigységről ................... 152 old.
Losonczi Ágnes: A táplálkozás társadalmi és
emberi viszonyai ................... 161 old.
4. Személyi kapcsolatok köre: szerelem, család, boldogság
Ancsel Éva: Töredékek az emberi teljességről ................... 165 old.
Börcsök Mária: Családról, boldogságról és
gyerekekről ...................172 old.
5. Általános emberi: élet, érték, érdek, életmód
A. Toufexis: Új terhesség vállalása a másik
gyermek megmentése érdekében ................... 179 old.
F. Nietzsche: Értékeléseink ...................183 old.
Néhány tétel ...................183 old.
Szeretni tudni kell ...................184 old.
Ancsel Éva: Százkilencvennégy bekezdés az
emberről ...................186 old.
Korzenszky R. - Somorjai Á.: Kettős nevelés? ................... 190 old.
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv