Fülszöveg
T. Kiss Tamás
PhD (1949) főiskolai tanár. Szociográfiai {tanyavilág, munkásszálló,
lakótelep) és falukutató (Dombegyház, Hajós) táborok
vezetője, 1980-87. A felsőoktatásban
(JGYFT, JTF, SZIE JFK, PTE FEEK, SZTE JGYPK, WJLF)
1979-től vesz részt különböző beosztásokban
(oktató, tanszékvezető, intézetigazgató, szakfelelős). 22 könyve,
11 oktatási segédanyaga, szöveggyűjteménye, több mint
200 tudományos publikációja jelent meg magyar és idegen nyelven.
A Kultúra és Közösség művelődéselméleti folyóirat Felnőttképzés című
rovatának vezetője. Kutatási területe: a kultúra elméleti és gyakorlati kérdései,
kulturális értékközvetítés a személyközi, közösségi
és a tágabb társadalmi formációkban. MTA köztestületi tag
E monográfia példátlan kísérlet egy hazai alkotóközösségi és felnőttoktatási intézmény privát történetének feldolgozására. Példátlan elsőként annyiban, hogy nem létezik a Vasutas képzőművészet ismert vagy elismert alkotókörének korábbi, ezzel vetekedő szakirodalma,...
Tovább
Fülszöveg
T. Kiss Tamás
PhD (1949) főiskolai tanár. Szociográfiai {tanyavilág, munkásszálló,
lakótelep) és falukutató (Dombegyház, Hajós) táborok
vezetője, 1980-87. A felsőoktatásban
(JGYFT, JTF, SZIE JFK, PTE FEEK, SZTE JGYPK, WJLF)
1979-től vesz részt különböző beosztásokban
(oktató, tanszékvezető, intézetigazgató, szakfelelős). 22 könyve,
11 oktatási segédanyaga, szöveggyűjteménye, több mint
200 tudományos publikációja jelent meg magyar és idegen nyelven.
A Kultúra és Közösség művelődéselméleti folyóirat Felnőttképzés című
rovatának vezetője. Kutatási területe: a kultúra elméleti és gyakorlati kérdései,
kulturális értékközvetítés a személyközi, közösségi
és a tágabb társadalmi formációkban. MTA köztestületi tag
E monográfia példátlan kísérlet egy hazai alkotóközösségi és felnőttoktatási intézmény privát történetének feldolgozására. Példátlan elsőként annyiban, hogy nem létezik a Vasutas képzőművészet ismert vagy elismert alkotókörének korábbi, ezzel vetekedő szakirodalma, mely historikus értelemben is kezdeteitől bomlásáig, szereplőitől hatóköréig, alkotóitól befogadói hátteréig dolgozta volna föl a csoport eseménytörténetét; példátlan azért is, mert a hazai művészeti-művelődési életvilág föltárására számos kísérlet ismeretes, de a hosszú időtartamú kutatás mindvégig hiányzott, a művészeti produktumok föltárt valóságán túli közösségi élmény és alkotói aktivitás csak marginális szerepet kapott művészettörténeti áttekintésben - itt pedig egyedi életutak, sikertörténetek, kudarcok és életesemény-értelmezések összegződtek, az amatőrök alkotta közösség félévszázados intézménytörténete is hangsúlyt kap, saját sikerpályák és útelhagyók, életközeget váltók vagy másfelé elkalandozok is láthatóvá válnak. Erénye e témacsokor teljesebb kidolgozásának a vegyes módszertan, mely korabeli levéltári forrásközléstől az időközbeni sajtószemlén át a személyes visszaemlékezések privát történetéig rétegzetten öleli fel egy szakmai képzési forma, egy közösségi változástörténet és az ehhez kapcsolódó életvilágok tágabb, gazdasági-politikai- művelődéspiaci relációit is. A portrékban, alkotói vagy művésztanári életutakban és életművekben derül igazán fény arra a sokszorosan rétegzett életélményre, amit maguk az amatőr körök, a csoportszervező normák, az akár időlegesen kapcsolódó jeles további alkotók hoznak létre és tartanak fenn -mintegy cáfolatként is az amatőr művészeti körök felszínes-előítéletes- ismerethiányos kezelésére, vagy akár konkrétan a Vasutas működését tekintve.
A. Gergely András
Vissza