| Általános tudnivalók (Vásárhelyi István) | 13 |
| A mozgás és a film | 13 |
| A filmkép és az állókép jellemzői | 15 |
| Keskenyfilm a művészetben és a tudományban | 17 |
| A művészi film | 17 |
| A tudományos film | 18 |
| Az animációs film | 19 |
| Történeti áttekintés (Vásárhelyi István) | 21 |
| A keskenyfilm rövid története | 21 |
| A BIRTAC-tól a 9,5 mm-es filmig | 22 |
| A 16 mm-es filmméret alakulása a Barness-kamerától a Cine-Kodak felvevőig | 39 |
| A keskenyfilm további fejlődése a 8 mm-es méret megjelenéséig | 42 |
| A szem szerkezete és a mozgás érzékelése (Vásárhelyi István) | 51 |
| A szem szerkezete és a látás | 51 |
| Az éleslátás és az alkalmazkodás | 55 |
| A mozgáscsalódások | 59 |
| A relatív és látszólagos mozgások | 59 |
| A sztroboszkópos mozgások | 62 |
| A fény-sztroboszkópia | 65 |
| A filmfelvétel, a vetítés és az animációs film alapismeretei (Vásárhelyi István) | 69 |
| A mozgás szétbontása és összerakása | 69 |
| A normál felvételi frekvencia | 71 |
| Műveletek az idővel | 72 |
| Az időzsugorítás vagy a mozgás gyorsítása | 72 |
| Az időtágítás vagy mozgáslassítás | 72 |
| Az egyesmenet | 73 |
| A mozgási életlenség és a képpontok áthelyezése | 74 |
| A sztroboszkópos jelenségek és a film (Vásárhelyi István) | 77 |
| Mozgáscsalódások, nyugvó és mozgó tárgyak következtében | 77 |
| A sztroboszkópos jelenségek okai | 78 |
| A sztroboszkópos jelenségek vizsgálata és gyakorlati felhasználása | 80 |
| A Vásárhelyi-féle mozgásnomogram | 83 |
| Filmnyersanyagok (Kun Miklós) | 87 |
| Az amatőr filmek méretei | 87 |
| A fényérzékeny film és jellemzői. A filmszalag szerkezete | 94 |
| Fényérzékenység | 96 |
| Színérzékenység fekete-fehér filmeken | 98 |
| Élesség és feloldóképesség. Szemcsézet és szemcsésség | 99 |
| Árnyalat- és színvisszaadó képesség | 101 |
| Az amatőr filmek fajtái | 103 |
| Keskenyfilmek helyes tárolása és lejárati ideje | 105 |
| Az exponált filmek tárolása | 106 |
| Az ismertebb filmfajták adatai | 107 |
| Mit tegyünk a leexponált filmmel? | 118 |
| A felvételi anyagok fejlődésének irányai | 118 |
| A felvevőgépek és segédfelszerelések (Kun Miklós) | 121 |
| A filmfelvevő gépek szerkezete | 121 |
| Felvevőgép-objektívok. Fotooptika | 128 |
| Az objektívok képalkotása | 129 |
| Az objektívok jellemző adatai | 132 |
| Élesség, feloldóképesség | 136 |
| Az objektívok tisztítása | 136 |
| Mélységélesség | 138 |
| A hiperfokális távolság | 144 |
| A mélységélesség kiszámítása | 145 |
| Az objektívok beépítése | 146 |
| Nem cserélhető objektívok | 146 |
| Cserélhető objektívok | 147 |
| Változtatható gyújtótávolságú (vario-) objektívok | 147 |
| A közelfilmezés eszközei | 148 |
| Előtétlencsék | 148 |
| A leképezési arány | 149 |
| A közgyűrű | 150 |
| Anamorfotikus objektívok és előtétek | 151 |
| A képélesség ellenőrzése | 151 |
| Az ismertebb filmfelvevő gépek | 154 |
| Normál 8 mm-es felvevőgépek | 154 |
| Szuper 8 mm-es felvevőgépek | 154 |
| 16 mm-es felvevőgépek | 164 |
| Az amatőr filmfelvevő gépek fejlődésének irányai | 221 |
| A felvevőgép kiválasztása | 222 |
| A felvevőgép ápolása | 223 |
| Filmorsók és filmkazetták | 225 |
| Megvilágításmérők | 227 |
| Megvilágítási táblázatok | 227 |
| Luxméterek | 229 |
| Beépített megvilágításmérők | 231 |
| A megvilágításmérők szerkezete | 232 |
| Színszűrők | 232 |
| A szín- és fényszűrők szerkezeti felépítése | 233 |
| A fekete-fehér felvételi szűrők | 234 |
| Sárga színszűrők | 235 |
| Narancs színszűrők | 236 |
| Vörös színszűrők | 236 |
| Sárgászöld színszűrők | 236 |
| Zöld színszűrők | 236 |
| Kék színszűrők | 237 |
| Ultraibolya-elnyelő szűrők | 237 |
| Szürkeszűrők | 237 |
| Polarizációs szűrők | 237 |
| A színes filmezés felvételi szűrői | 238 |
| Sötétkamra-szűrők | 239 |
| Felvevőgépállványok | 240 |
| Az állványcsavarok méretei | 242 |
| A felvevőgép kisebb segédeszközei | 243 |
| Felvevőgéptáskák, készenléti tokok, hordszíjak, vállpántok | 245 |
| A filmkészítés alapjai (Holló Dénes Dr.) | 247 |
| A filmkészítés alapvető szempontjai | 247 |
| A film formanyelve, stílusa | 249 |
| A téma helyes kiválasztása | 252 |
| A képkompozíció, különböző plánok. A gépmozgások | 253 |
| A forgatókönyvről | 263 |
| A felvétel készítése. A forgatás | 275 |
| Szabadtéri (külső) felvételek | 282 |
| Belső (műtermi) felvételek készítése | 286 |
| Színes felvételek készítése | 297 |
| A megvilágítás mint művészi kifejezőerő | 299 |
| Amatőr filmek vágása (technikai lebonyolítás, művészi szempontok) | 304 |
| A film hangjának jelentősége (hangosfilm, hangosított film) | 310 |
| Az amatőr filmek műfajai | 314 |
| Az útifilmek | 315 |
| A családfilm | 320 |
| A dokumentumfilm | 324 |
| Az animációs film | 331 |
| A játékfilm | 333 |
| Az amatőr filmezés különleges területei (Vásárhelyi István) | 339 |
| Víz alatti felvételek készítése | 339 |
| Akváriumfelvételek készítése | 343 |
| Nappali és éjszakai felvételek az egyesmenettel | 344 |
| Felvételek mozgó járművekből | 346 |
| A mozgásfolyamatok felgyorsítása és lassítása a gyakorlati munkában | 347 |
| Égitestek filmezése | 350 |
| A gyújtótávolság, a fényerő és a részletfeloldás | 451 |
| Teleobjektívok | 352 |
| A képnagyság | 352 |
| A mozgási sebesség | 352 |
| Az áthaladás időtartama | 353 |
| Gyakorlati tanácsok és segédeszözök | 354 |
| Optikai segédeszközök készítése (hosszú gyújtótávolságú objektívok, teleobjektívok és optikai előtétek készítése) | 356 |
| Teleobjektívek készítése | 357 |
| Gyújtótávolság-növelés negatívlencsével | 357 |
| Nagylátószögű és teleelőtétek készítése | 358 |
| Prizmás távcső mint teleobjektív | 361 |
| Filmfelvételek csillagászati távcsővel | 361 |
| A mikroszkópos filmezés | 362 |
| A felvevőgéppel kapcsolatos követelmények | 362 |
| A mikroszkóp és fontos alkatrészei | 363 |
| A mikroszkopizálásban használatos fogalmak | 364 |
| A mikroszkópobjektívok és jellemzőik | 365 |
| A mikroszkópokulárok jellemzői | 367 |
| A mikroszkópos kép beállítása | 371 |
| A mikroszkópos filmezés fényforrásai | 371 |
| A mikroszkópos filmezés gyakorlata | 374 |
| Tárgylemezek, mikroüvetták | 374 |
| A filmezendő tárgy előkészítésének szempontjai | 376 |
| A Köhler-féle világítás beállítása | 378 |
| A mikroszkópos kép élességének beállítása | 379 |
| A nagyítás megválasztása | 379 |
| Az optikai tubushosszúság növelése | 380 |
| A sötétlátóteres világítás | 381 |
| A színkontraszt-világítás | 382 |
| Filmanyagok mikroszkópos filmezéshez | 383 |
| A filmtrükkök és segédeszközeik | 383 |
| Felvételi eljárások és fogások a felvevőgéppel és az objektívval | 384 |
| A képmező behatárolása és az osztott képmezővel készített felvételek | 390 |
| Trükkök a tükrözéssel és a tükrökkel | 393 |
| Modelltrükkök - trükkfogások | 397 |
| Makrofelvételek a szabadban és mesterséges fényben | 408 |
| A képmező szélessége és magassága | 410 |
| A felvételi távolság kiszámítása a tárgy méreteiből kiindulva | 411 |
| Az előtétlencsék | 412 |
| Makrofelvételek a tandem-rendszerrel | 415 |
| Makrofelvételek közgyűrűkkel | 517 |
| A mélységélesség hatásai makrofelvételek esetén | 518 |
| A közgyűrűk különböző kiviteli formái | 519 |
| A makrofelvételek segédeszközei | 423 |
| A képhatárok beállítása makrofelvételek készítésekor | 424 |
| A makrofelvételek gyakorlati fogásai | 427 |
| Animációs filmek készítése (Vásárhelyi István) | 429 |
| Az animációs film műfajok szerinti felosztása | 429 |
| A "pixillation" vagy bábosítás | 430 |
| A filmszalagra festés, rajzolás, karcolás | 431 |
| Festmények, rajzok közvetett megelevenítése, animációja | 431 |
| A rakótechnika | 432 |
| Térbeli formák, tárgyak mozgatása | 432 |
| Kivágott mértani formák és figurák animációja | 433 |
| A rajzfilm (a rajzok megelevenítése, animációja) | 436 |
| A felvevőgép és a felvevőállvány: a trükkasztal | 437 |
| A tartótüskék és a szorítólap | 438 |
| A tervező- és másolóasztal | 440 |
| A rajzolás és festés segédeszközei | 440 |
| A rajzfilmkészítés alapelemei | 441 |
| Figurák tervezése és rajzolása | 444 |
| Idegen figurák mozgatása | 448 |
| Az árnyfilm (az árnyképek animációja) | 449 |
| A felvevőgéppel kapcsolatos követelmények | 451 |
| A trükkasztal és a világítás | 451 |
| A díszletépítés és a figurák anyagai | 453 |
| A díszletépítés elmélete és gyakorlata | 454 |
| Az árnyfilmfigurák készítése és mozgatása | 458 |
| Trükkök az árnyfilmben | 461 |
| A bábfilm (a bábok animációja) | 462 |
| A felvevőgép és az állvány | 462 |
| A világítás és a reflektorok | 463 |
| A díszletépítés technikája | 464 |
| A bábok szerkezete és felépítése | 467 |
| A bábmozgatás technikája | 471 |
| Filmfeliratok, diapozitív-betétek, optikai másolás (Vásárhelyi István) | 473 |
| A filmfeliratok | 473 |
| A feliratok fajtái | 473 |
| A flm és a feliratok összhangja | 474 |
| A betűk rajzolása | 475 |
| A feliratok nagysága | 475 |
| A feliratok felvétele és megvilágítása | 476 |
| A feliratok megnevezései | 477 |
| A feliratok kivitelezése | 478 |
| A feliratok fajtái a kivitelezés szerint | 478 |
| A betűmásolás eljárásai | 479 |
| A betűkből összeállított feliratok | 480 |
| A "tollal-vonalzóval" eljárás | 480 |
| Trükkfeliratok készítése | 481 |
| Diapozitívok filmezése | 484 |
| Filmek optikai másolása | 486 |
| Laboratóriumi munkák (Vásárhelyi istván) | 489 |
| A keskenyfilm-laboratórium berendezése és felszerelése | 489 |
| A legegyszerűbb amatőr keskenyfilm-laboratórium | 489 |
| Igényesebb amatőr keskenyfilm-laboratórium | 490 |
| Keskenyfilm-laboratórium vállalatok, intézmények, filmszakkörök céljaira | 491 |
| A filmkidolgozás eljárásai és eszközei | 493 |
| A kidolgozás eljárásai | 493 |
| A kidolgozás eszközei | 493 |
| A negatív-, pozitív-, fordítós- és színes keskenyfilm-kidolgozás alapelvei | 498 |
| A keskenyfilmek kidolgozásához szükséges oldatok összeállítása | 501 |
| Általános szempontok | 501 |
| A fekete-fehér negatív előhívók | 501 |
| A fekete-fehér pozitív előhívók | 503 |
| Előhívók filmfeliratokhoz | 504 |
| Rögzítő és cserző-rögzítő fürdők | 504 |
| Fekete-fehér fordítós előhívók és kezelőoldatok | 505 |
| A színes fordítós eljárások előhívó- és kezelőoldatai | 511 |
| A színes negatíveljárás kidolgozása | 514 |
| A fekete-fehér fordítós kidolgozás gyakorlata | 515 |
| Az első előhívó és az előhívás folyamata | 516 |
| A film első mosása az előhívás után | 518 |
| Az ezüstoldás művelete: a fordítás | 518 |
| A második közbenső mosás a fordítás után | 519 |
| A film derítése | 519 |
| A film második megvilágítása | 520 |
| Kémiai feketítés a második megvilágítás helyett | 520 |
| A film második előhívása: a pozitívkép kialakulása | 521 |
| A film rögzítése és annak feltételei | 521 |
| A film végső mosása | 523 |
| A színes negatív- és fordítósfilmek kidolgozásának elmélete és gyakorlata | 524 |
| A színes fordítósfilm előhívása | 524 |
| A színes fordítósfilm első mosása | 525 |
| A színes fordítósfilm második megvilágítása | 526 |
| A színes fordítósfilm színes előhívása | 526 |
| A színes fordítósfilm második mosása | 527 |
| Az ezüst-visszaalakítás művelete | 528 |
| Az ezüst-visszaalakítást követő mosás, a rögzítés és a végső mosás | 528 |
| A színes előhívó- és kezelőoldatok kihasználhatósága | 529 |
| A színes kidolgzásban tapasztalt hibák okai | 529 |
| Keskenyfilmek utókezelése, festése és vegyi színezése | 530 |
| A keskenyfilmek gyengítése | 530 |
| A keskenyfilmek erősítése | 531 |
| A keskenyfilmek festése | 532 |
| A keskenyfilmek vegyi színezése | 532 |
| A keskenyfilmek színezése bázikus színezékkel | 535 |
| A vegyi színezés anyagai | 537 |
| Laboratóriumi segédeszközök készítése | 538 |
| Filmcsévélő segédeszköz | 539 |
| Segédeszközök a film lecsévéléséhez | 540 |
| Filmhorog és nyeles rajzszeg | 540 |
| Összecsukható filmszárító dob készítése | 541 |
| A filmek összeállítása (Kun Miklós) | 543 |
| A filmösszeállítás technikai segédeszközei | 543 |
| Filmáttekercselők | 543 |
| A filmátvilágító szekrény és a nagyító | 545 |
| Filmátragasztás, ragasztósablonok | 546 |
| Montázsasztalok | 549 |
| 16 és 8 mm-es filmek másolása | 550 |
| A filmek hangosítása (Holló-Vásárhelyi) | 552 |
| Filmhangosítás | 552 |
| Hanghatások és zörejek felvétele | 557 |
| Vetítőgépek és a vetítés gyakorlata (Kun Miklós) | 560 |
| A keskenyfilmes vetítőgépek szerkezete és működése | 560 |
| Vetítőgéptípusok | 567 |
| A vetítés gyakorlata, vetítőgépek | 572 |
| Alapismeretek | 572 |
| A vetítőgép karbantartása | 574 |
| Filmvetítő gépek ismertetése | 575 |
| Vetítőernyők | 589 |
| A filmek tárolása és nyilvántartása | 591 |
| Jogi tudnivalók (Holló Dénes Dr.) | 593 |
| Jogi és szervezeti kérdések | 593 |
| Néhány fontosabb film-szakkifejezés szómagyarázata (Holló-Kun-Vásárhelyi) | 598 |
| Gyakori film- és filmtechnikai kifejezések (a felsorolás rendje: magyar, német, angol és francia) (Holló-Vásárhelyi) | 620 |