| Bevezetés | 7 |
| Növelő nevelés | 19 |
| Az alkotó ember modellje | 21 |
| Komplex esztétikai-művészeti nevelési kísérlet | 27 |
| Kísérlet a gyermekért - Vers, rajz, zene, mozgás | 75 |
| Javaslat az esztétikai-művészeti nevelési integrációra | 77 |
| Keresztöltés - Egy képességfejlesztő komplex tanfolyam anatómiája | 93 |
| Autodidaxis - esély az iskola demokratizálódására | 104 |
| A pedagógia nyomorúsága | 118 |
| Pedagógiai demagokrácia | 126 |
| Manipuláció, kontra nevelés - Archaikus emberkép-torzó a XX. század végéről | 135 |
| A nevelő nevelése | 148 |
| Kulturális természetvédelem | 159 |
| Ne sírjatok, reformerek | 161 |
| Kulturális természetvédelem | 173 |
| Ásotthalom - mint jel | 177 |
| A jel halála | 185 |
| Józsa Péter kultúra-jelentéstana | 192 |
| Látható, hallható világunk minősége | 195 |
| Színtelenséggel szinte bekerítve | 197 |
| A látáskultúra barátainak (Improvizáció képzőművész-szakköröknek) | 200 |
| A szinkrónia és a diakrónia az esztétikai nevelésben | 203 |
| Tanmese a szín-játékról | 207 |
| Könyv a látható világról | 209 |
| A láthatóvá és lakhatóvá tett világ | 211 |
| A vizuális kultúráról - keményen | 217 |
| A látás minősége és nevelése | 236 |
| Zenei hiánygazdaság a pedagógiában | 249 |
| Pécsi Géza: A meggörbült célegyenesben (avagy perlekedő koncepció és koncepciós pör után - különleges hanglemez hátrányos helyzetűeknek) | 259 |
| Hajlék, a kultúra hajléka | 265 |
| Hajlék (avagy a re-habilitált hazai habitat) | 267 |
| Makovecz Imre létrája (Rácsodálkozás egy magatartásra a Kossuth-díj kapcsán) | 272 |
| Kinek kell ma László-Bencsik Sándor? | 277 |
| A szüzességét vesztett gyermeksajtó | 283 |
| Gyermekkönyvtár, gyermeksajtó, gyermekhiteink... | 299 |
| Mai eróziók, avagy: a település-(vissza)fejlesztés kora | 308 |
| Lesz-e kóróból tulipán? | 312 |
| Az autodidaktákat lelövik, ugye? | 328 |
| Mit tehetünk? Röpirat a tehetség észrevételéért, növeléséért, védelméért, gondozásáért | 330 |
| A tehetségről - világkonferencián | 333 |
| Ízlés, türelem, arány | 341 |
| "Mondd, te kit választanál?..." | 343 |
| Zenei ízlés, türelem, arány | 346 |
| Táncházi Woodstock, folkcsarnok | 350 |
| Táncházak találkozója - harmadszor | 352 |
| A Vízöntő együttes szintézis-kísérlete | 357 |
| Táncpólusok - Ecktől Markóig | 363 |
| Tabuk, fétisek, kézfogásterápia | 366 |
| Markóék magatartás-modellje | 368 |
| Markóék Jézusa: gesztus-terápia, idő-szintézis | 372 |
| A "Bartók-stílus" | 375 |
| Tímár, Varga, Foltin | 377 |
| Kompok, kompozíciók | 379 |
| Magánünnep - flamenco, fiesta | 381 |
| Mozgásiskola - ott és itt | 383 |
| Az újratanult tudat | 386 |
| Csatlakozások, elszakadások | 390 |
| Foltin Jolán gyerekjátékai | 392 |
| Antológia, ontológia | 394 |
| Öklök, tenyerek, testanalízis | 397 |
| Állami népi majdnem | 400 |
| Tánccsoport születik | 403 |
| Terpszichoré meg a lélek combhajlata | 405 |
| Humán reform | 411 |
| Humán reform (Az "Emberkép" bemutatása) | 413 |
| Életöröm - Markó, Makovecz, Mari néni módra | 416 |
| Aluljárók rongya és a társadalmi ökumené | 421 |
| Tükröződő fény, kisebbségi Európa | 424 |
| Erosz-erózió, pornó-politika | 427 |
| A pedagógia nyomorúsága II. | 430 |
| A világ nézete, látása, szemlélete | 433 |
| Egyházi intézmények vizuális kultúrája | 435 |
| Ökumenikus iskolák (A világnézeti nevelés iránti "kereslet") | 453 |
| A nevelés, mint világnézeti kihívás | 461 |
| Miért fontos nekünk Dienes Valéria | 469 |
| Játék az idővel - avagy szinkron metszet és időszintézis (A történetiség a művészeti nevelés integrációjában) | 473 |
| Jegyzetek (A kötetbe gyűjtött írások forrásai) | 489 |