A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Analógiás gondolkodás

Szöveggyűjtemény/Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsésztudományi Kar/Kézirat

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Mikor gondolkodik az ember? Akkor, ha muszáj. A gondolkodás ugyanis eléggé megerőltető művelet, amint a "fejtörés" kifejezés is utal rá. A gond és a gondolat egy tőről fakadó dolgok. Gondolkodásra... Tovább

Előszó

Mikor gondolkodik az ember? Akkor, ha muszáj. A gondolkodás ugyanis eléggé megerőltető művelet, amint a "fejtörés" kifejezés is utal rá. A gond és a gondolat egy tőről fakadó dolgok. Gondolkodásra akkor kényszerülünk, ha olyan helyzetbe kerülünk - vagy olyanba hozzuk magunkat - amelyet nem vagyunk képesek meglevő tapasztalataink, tudásunk egyszerű felidézésével megoldani, nincs arra alkalmazható kész sémánk, rutinunk, azaz a helyzet új, ezért problematikus. A gondolkodás terepe tehát a problémahelyzet. Ebben a kívánt cél elérését valamilyen hiány, vagy gát, korlát (akár reális, akár elméleti) akadályozza.
A pszichológiát ezzel kapcsolatban az érdekli, hogy mit csinál az ember akkor, amikor "nem csinál semmit" azaz, hogy milyenek azok a belső, rejtett folyamatok, amik problémamegoldó gondolkodás közben végbemennek. Már a század eleje óta, vagy talán még régebben tudjuk, hogy az introspekció nem alkalmas a gondolkodási folyamatok vizsgálatára (1. pl. Woodworth és Schlosberg, 1966 vagy 1986, 990-991.o.). Ezért a kísérletekben olyan feladatokat szokás adni, amelyek megoldásából lehetőleg következtetni lehessen a folyamatra. Ez azonban a pszichológiában nem egyedülálló dolog.
Régi kérdés, hogy vajon logikusan gondolkodunk-e mi emberek abban az értelemben, hogy maga a gondolkodási folyamat a logika által megállapított szabályok szerint megy-e végbe, ugyanis a folyamattól meg kell különböztetni annak eredményét, amely akár logikus, akár nem-logikus folyamat révén egyaránt lehet helyes, azaz logikusnak látszó. Az ilyen kérdéseket vizsgáló kísérletekben rendszerint deduktív következtetést igénylő, a formális logika szerinti jól definiált problémákat alkalmaznak, főleg szillogizmusokat, amelyekben két premissza és egy konklúzió szerepel. Vissza

Tartalom

Bevezetés - Barkóczi Ilona 5
1. Laura R. Novick: Analógiás transzfer: folyamatok és egyéni különbségek 37
2. Keith J. Holyoak - Kyunghee Koh: Az analógiás transzfer felszíni és szerkezeti hasonlóságai 59
3. Keith J. Holyoak - Paul R. Thagard: Az analógiás problémamegoldás komputációs modellje 79
4. Dedre Gentner - Brian Falkenhainer - Janice Skorstad: A metafora mint analógia 105
5. David E. Rumelhart: Az emberi gondolkodás finomszerkezeti magyarázata felé 113
6. P. N. Johnson-Laird: Az analógia és a kreativitás gyakorlása 129
7. Mark Johnson: Az analógiás megértés néhány korlátja 147
8. Janet Metcalfe - David Wiebe: Intuíció a belátásos és nem-belátásos problémamegoldásban 163
9. Kenneth S. Bowers - Glenn Regehr - Claude Balthazard - Kevin Parker: Intuíció a felfedezés kontextusában 179
10. John D. Bransford - Jeffery J. Franks - Nancy J. Vye - Robert D. Sherwood: Az instrukció új megközelítései: a bölcsességet nem lehet tanítani 213-241
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv