1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Leonardo da Vinci festői életműve

Szerző
Fordító
Grafikus
Lektor

Kiadó: Corvina Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 120 oldal
Sorozatcím: A művészet klasszikusai
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 31 cm x 24 cm
ISBN: 963-13-2580-6
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér reprodukciókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A "sokat csodált és sokat elmarasztalt" Leonardo - akárcsak Goethe Helénája - olyan alak, akit nem lehet egyszerűen szemtől szembe megközelíteni. Közismert a levél, amelyet Piero de Novellara, a... Tovább

Előszó

A "sokat csodált és sokat elmarasztalt" Leonardo - akárcsak Goethe Helénája - olyan alak, akit nem lehet egyszerűen szemtől szembe megközelíteni. Közismert a levél, amelyet Piero de Novellara, a karmeliták fővikáriusa, Isabella d'Este firenzei ügyvivője küldött el a hercegnőnek: "Leonardo élete kiszámíthatatlan; mintha egyik napról a másikra élne [...] Matematikai munkái oly mértékben elfordították figyelmét [a festészettől], hogy alig hajlandó ecsetet venni a kezébe". Kétségtelen, hogy a fővikárius tárgyalásainak kudarcát kívánja mentegetni, de a helyzetfelmérés bizonyára nem nélkülözi az alapot. És kiegészítésképpen egy másik, még élesebben fogalmazott, még mélyrehatolóbb bírálat: "A világ legelső festőinek egyike megveti a művészetet, amelyben fölülmúlhatatlan, és a filozófia tanulmányozásán fáradozik, ahol is olyan különös gondolatai, olyan újszerű fantazmagóriái támadtak, hogy ecsetjének minden ügyességét latba vetve sem volna képes lefesteni őket" - írja Baldassare Castiglione az Il Cortegiano egyik helyén (Az udvari ember, II, 39). Minden bizonnyal annak az ingerültségnek kései megnyilvánulsáról van szó, amely Raffaello és X. Leó környezetéből ered. Az 1528-ban kiadott mű 1514-1518 között fogalmazódott, vagyis abban az időszakban, amikor - Giuliano de'Medicinek, a pápa öccsének 1516. március 16-án bekövetkezett halála után - Leonardo éppen Franciaországba készült utazni. Azonban éppen ez a római környezetben tűrhetetlennek minősülő spekulációs hajlam és állhatatlanság az, ami I. Ferencet és udvarát megigézi, Vasari, aki Leonardo nagyságának és jelentőségének dicsőítése mellett a kedvezőtlen visszhangok szócsövének szerepét is vállalja, helytállóan írja, hogy Leonardo, mielőtt kilehelte volna lelkét a francia király karjaiban, "szokása szerint csak szavakkal tartotta". De az olaszoktól eltérően a francia hercegek el voltak ragadtatva tőle. Hitték, hogy felfedezik, illetve felszabadítják az "igazi" Leonardót. Tizenkét évvel korábban, Soderini Gonfalonieréhez címzett, 1506. december 16-án kelt levelében Charles d'Amboise nem habozik kijelenteni a firenzei Signoriának: "...mióta személyes tapasztalat alapján megállapítottuk és felbecsültük erényeit, látjuk valójában, hogy neve, mely a festészetben közismert, a többi területen, ahol szintén bizonyságát adta kiválóságának, homályban maradt a hírnévhez képest, mely megilletné" (in altra parte che sono in liu grandissima virtute).
Vizsgáljuk meg hát közelebbről azt, amit a művész szemére vetettek. Vasari a nevezetes, a király gyengéd segédletével végbement dicső haláljelenetben a fájdalom szavait adja Leonardo szájába, amiért "megsértette a Jóistent és a földi embereket, mert művészként nem úgy dolgozott, ahogyan kellett volna". A művész után kutatva, tudóst, "gondolkodót" talál az ember; amikor festőt keresünk, építészre, szobrászra, mérnökre bukkanunk; és ha végre eljutottunk a festőhöz, akkor az elméleti ember szándékai és megfigyelései ugyanúgy megragadnak bennünket, mint maga a művészi megvalósítás. Röviden, amit annak idején Itáliában megkérdeztek, ugyanazt kérdezhetjük ma is magunktól: pontosan mit is tartalmaz, mekkora terjedelmű Leonardo életműve? Egyszerűen lehetetlen felfogni és elmondani? Talán negyven táblaképet és freskót festhetett mindössze. Poussin, a lassú és sokat elmélkedő festő, mintegy kétszáz festményt alkotott, Rubens pedig hozzávetőleg kétezret, közöttük hat- vagy hétszáz rendkívül nagy méretűt. Leonardo az intellektuális problémafelvetést testesíti meg, nem a termékenységet, az eszközökre és célokra való rákérdezést, nem a határozott kibontakozást; ennek ellenére nincs egyetlen gesztusa, egyetlen szava, egyetlen lépése, nem húz meg egyetlen vonalat sem, amely ne árulkodna a tisztaság és a finomság iránti érzékéről, átalakító-, átlényegítő képességéről. Vissza

Tartalom

Leonardo da Vinci: egy festő hírneve5
Leonardo művészete a kritikák tükrében10
Színes táblák15
Dokumentáció81
Főbb irodalom82
Életrajzi adatok83
Katalógus
Leonardo, a szobrász116
Leonardo, a kutató117
Mutatók119
Tárgymutató119
Címmutató119
Helyrajzi mutató119
Színes táblák
Jézus megkeresztelése
Részlet két angyallal és tájjal a kép bal oldaláról
A bal oldali angyal
Tájrészlet a kép bal oldaláról
Madonna szegfűvel
A teljes kép
Részlet a Madonnával és a bal oldali táj egy darabjával
Részlet a gyermek Jézussal
Részletek
Angyali üdvözlet
A teljes kép
Az angyal és a táj részlete
Mária alakjának részlete
Tájrészlet a kikötővel a kép közepéről
Az olvasóállvány
Az angyal alakjának részlete
Részlet a virágos mező egy darabjával és az olvasóállvány aljával
Angyali üdvözlet
A teljes kép és a kompozíció közepe
Ginevra Bence (?) képmása
A teljes kép
Az arc. Részlet
Háromkirályok imádása
A teljes kép
Részlet lovakkal és figurákkal a kép bal oldaláról
Részlet a Madonnával, a Gyermekkel, az egyik király és egy néző alakjával
A kép közepének felső része: pálmafa, figurák, épület és ló
Lovascsata a kép jobb oldalán, fent
Részlet Szent József (?) alakjával a kép közepéről
Szent Jeromos
A teljes kép
A sziklabarlang és a szent alakjának részlete
Sziklás madonna, Párizs
A teljes kép
Mária alakjának és a táj bal oldalának részlete
Részlet a gyermek Keresztelő Szent Jánossal
Részlet a gyermek Jézussal
Részlet az előtér bal oldalának növényzetéből
Részlet az angyallal és Mária kezével
A jobb oldali sziklák részlete
Sziklás madonna, London
A teljes kép
Részlet a gyermek Keresztelő Szent Jánossal, Máriával és tájjal
Hölgy hermelinnel
A teljes kép
Részlet a hölgy kezével és a hermelinnel
Isabella d'Este képmása
Utolsó vacsora
A terített asztal részlete az idősebb Jakab apostol kezével
Részlet Júdás, Péter és János apostol alakjával
Részlet Tádé és Simon apostol alakjával
A teljes kép
Krisztus feje. Részlet
Részlet Fülöp apostol alakjával
Mona Lisa
A teljes kép
A kezek. Részlet
Az arc. Részlet
Szent Anna harmadmagával és a gyermek keresztelő Szent Jánossal
A teljes kép
Keresztelő Szent János feje. Részlet
Mária és Szent Anna feje. Részlet
A gyermek Jézus feje. Részlet
Szent Anna harmadmagával
A teljes kép
Tájrészlet a kép bal oldaláról
Tájrészlet a kép jobb oldaláról
Szent Anna és Mária feje. Részlet
A gyermek Jézus és a bárány. Részlet
Keresztelő Szent János
Női képmás
Zenész képmása
Női képmás
Bacchus
A címlapon: A Szent Anna harmadmagával
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Leonardo da Vinci festői életműve Leonardo da Vinci festői életműve Leonardo da Vinci festői életműve Leonardo da Vinci festői életműve
Állapot:
2.700 Ft
1.890 ,-Ft 30
17 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Leonardo da Vinci festői életműve Leonardo da Vinci festői életműve Leonardo da Vinci festői életműve Leonardo da Vinci festői életműve
Állapot:
2.700 ,-Ft
24 pont kapható
Kosárba
konyv