| Értsünk szót! - A kommunikáció fogalma, szerepe, problémái | |
| Ki lehet a beszélő, ki a hallgató? | 8 |
| Kommunikáció és társas kölcsönhatás | 8 |
| Elkoboztam az egeret avagy A beszédhelyzet és a szövegösszefüggés | 8 |
| Kik kommunikálnak? | 9 |
| Mi lehet a fejükben? | 9 |
| Nem is olyan könnyű | 9 |
| "A beszéd hallgatással kezdődik" | 9 |
| A beszélő és a hallgató szerepváltása | 9 |
| Ki lehet a címzett? | 10 |
| Ki - kinek mondja a következő szöveget? | 11 |
| Az empátia és a kommunikáció sikere | 12 |
| Miért nem sikeres a kommunikáció? | 13 |
| Hozzá beszélt, nem velem | 14 |
| Kommunikációs zavarok | 14 |
| Felesleges mondataink | 15 |
| Látszólag semmi hiba | 15 |
| "Tényleg szeretsz?" | 16 |
| Szidtad az anyámat? | 17 |
| Egy beszélgetés - két változatban | 18 |
| Kettős kommunikáció | 19 |
| Beszélni | 19 |
| Tudnak-e beszélni a harangok és a gémeskutak? | 20 |
| Különböző jelrendszerek | 21 |
| Mi a jel? | 23 |
| Mi jel és mi nem? | 24 |
| Harang, rikkancsok, anda zongorák | 24 |
| Üzenet a világűrbe | 25 |
| Jel és valóság | 25 |
| Nyelvi jelek és más jelek | 25 |
| Miért beszélünk? | 25 |
| A kommunikáció funkciói | 26 |
| Különös párbeszédek | 27 |
| A kapcsolatfelvétel, kapcsolattartás, kapcsolatmegszakítás nehézségei | 27 |
| A köszönések, megszólítások zűrzavara | 28 |
| Tegeződünk? Magázódunk? | 28 |
| Lassú és gyors változások a magyar megszólítások körében | 29 |
| A megszólítások és a társadalmi hierarchia | 30 |
| A nyelvi etikett változása | 30 |
| Hogyan ismerkedett meg Petőfi a koltói kastély urával? | 31 |
| Ismerkedés - séta közben | 32 |
| Tudunk-e együttműködni? | 32 |
| Megoszthatók-e az élmények? | 32 |
| Tudjátok-e, milyen az, amikor...? | 33 |
| Idézzük fel közösen, milyen | 33 |
| "Diaképek" | 33 |
| Egy percünk a tied! | 33 |
| Írásbeli feladat - a szóbeli kommunikációról | 33 |
| Konfliktushelyzetek | 34 |
| A nyelvi etikett problémái | 34 |
| A tömegkommunikáció problémáiról | 34 |
| Újságok, folyóiratok, hetilapok | 35 |
| Átok vagy áldás a televízió? | 36 |
| Lehet-e a számítógéppel kommunikálni? | 36 |
| Az állatok kommunikációja | 36 |
| Nemcsak szóból ért az ember - A nem-nyelvi kommunikáció | |
| Jelfejtés - képekről | 40 |
| Mi lehet a szituáció? | 40 |
| Miről mesélhet Margit néni? | 40 |
| Vajon mit mondanak? | 41 |
| Nem-nyelvi kifejezőeszközeink | 41 |
| Mona Lisa rejtélye | 41 |
| Mi lehet a képen? | 41 |
| Szinkronizálás | 42 |
| Beszéd hang nélkül | 42 |
| "Arc-játék" | 42 |
| Grimasztükör | 42 |
| Szemjáték | 42 |
| Amilyen az adjonisten | 43 |
| Honnan jön? | 43 |
| Jel-e a farmernadrág? | 43 |
| Az öltözködésről | 43 |
| Mit árul el a teststilizáció? | 43 |
| Kire illik a név? | 44 |
| "Hogy ülsz?" | 45 |
| Mit árul el a testtartás | 45 |
| Hány lépés távolság? | 46 |
| Feladat: Rejtett dimenziók | 46 |
| Térformálás és kooperáció | 47 |
| Értjük vagy félreértjük más népek jelzéseit? | 47 |
| Gesztus-szótár | 48 |
| Konfliktusforrások a nem-nyelvi kommunikációban | 49 |
| Papa, küldj pénzt! - Az élőszó zenei kifejezőeszközei | |
| Papa, küldj pénzt | 52 |
| Más dallam - más jelentés | 52 |
| Dallam - szöveg nélkül | 52 |
| Vita szó nélkül | 53 |
| Egy elefánt sétára indult | 53 |
| "Kottázás" | 53 |
| Tárgyilagos elemzés | 54 |
| "Megzenésített ételreceptek" | 54 |
| A halk és hangos viszonylagossága | 54 |
| Hangerőszabályozás | 55 |
| Hangsúlyozzunk, de ne minden szót! | 55 |
| Hogyan kell hangsúlyozni? | 55 |
| A téma és a ráma | 56 |
| Hangsúly-gyakorlatok | 56 |
| Költői játék | 57 |
| Mit tudunk kifejezni a szünettel? | 57 |
| A gondolatok tagolása és a szünet | 57 |
| A tempóváltás mint kifejezőeszköz | 58 |
| Az írásjelek átértékelése | 58 |
| Felolvasás és beszéd | 58 |
| Artikulációs gyakorlatok | 58 |
| Szinkronjáték | 59 |
| A magánhangzók helyes ejtésének és helyesírásának összefüggései | 59 |
| A kiejtés és a helyesírási alapelvek | 59 |
| Magánhangzóink | 60 |
| Az alveoláris spiráns és a többiek | 61 |
| Mássalhangzóink rendszere | 61 |
| A helyes ejtés és a helyesírás eltéréseiből adódó bonyodalmak | 62 |
| A mássalhangzóváltozások | 62 |
| Az idegen szavak kiejtése és írása | 63 |
| Amire nem képes a vekker - Nyelvi jelek és szabályok | |
| MIre képes egy vekker, és mire az emberi nyelv? | 66 |
| Milyen lenne nyelv nélkül? | 66 |
| "Miért?" | 66 |
| Ismerjük-e anyanyelvünk minden jelét? | 67 |
| Szóértelmezés, szótárak | 68 |
| Definíciós társasjáték | 69 |
| Kinek jel - kinek nem | 69 |
| Saját szavaink | 70 |
| "A szavak felkelése" | 72 |
| Vers vagy halandzsa? | 72 |
| A nyelvi jelek osztályozása a hangalak és a jelentés kapcsolata alapján | 73 |
| Szinonimák (?) | 74 |
| Hasonló hangzású szavak | 75 |
| Összetett jelek | 75 |
| Összetett vagy toldalékolt szó? | 76 |
| Milyen összetétel? | 76 |
| Az összetett szavak fajtái | 77 |
| Költői önkény a nyelvi jelek használatában | 77 |
| Hogyan lesz közlés a nyelvi jelekből? | 78 |
| Nyelvtani műveletek | 78 |
| Nyelv = jelek+szabályok | 79 |
| Beszélni tanuló kisgyerekek mondták: | 79 |
| Nyelvtani kakukktojások | 80 |
| Nyelvi nehézségek felső fokon | 80 |
| Problémák az igevonzatok körül | 80 |
| A nyelvek osztályozása nyelvcsaládok szerint | 81 |
| Ragasztó, elszigetelő és hajlító nyelvek | 81 |
| Szófajok és mondatrészek | 82 |
| Költői nyelvtan | 82 |
| A névmások | 84 |
| Vers-statisztika | 84 |
| "Csacsi rímek" | 85 |
| Grammatikai játszadozás | 85 |
| Melyik szófajta hiányzik | 85 |
| Melyik szófajtából van túl sok? | 86 |
| A mondan szerkezete | 87 |
| Problémák az állítmány körül | 88 |
| Tagolt és tagolatlan mondatok | 88 |
| Meg kell-e ölni a királynét? | 88 |
| Különös gratuláció | 89 |
| Hova kell írásjel? | 89 |
| Egy egyszerű szabály - és alkalmazása | 89 |
| Hány tagmondat? | 90 |
| Egy helyesírási babona az "és" körül | 90 |
| Az értelmező elé mindig vesszőt teszünk | 91 |
| Pontosvessző, kettőspont, zárójel, gondolatjel, idézőjel | 91 |
| Központozás | 92 |
| Az ő kiejtése és az "ő" kiejtése | 92 |
| Prózamondó verseny | 93 |
| A beszélő és a hallgató fáradsága - A szövegalkotás és a szövegértés problémái | |
| Mi szöveg, mi nem? | 96 |
| Mi tartja össze a szöveg mondatait? | 96 |
| Még mindig: mi szöveg és mi nem? | 96 |
| Vázlatkészítés, szövegalkotás | 97 |
| Jegyzetelés | 98 |
| A szöveg szó jelentése, eredete | 98 |
| Hálózatok a szövegben | 99 |
| Csomók a hálón | 99 |
| A szórend és a szövegösszetartó erő | 99 |
| Szöveg vagy mondatsor? | 99 |
| Nyelvtani kapcsolóelemek a szövegben | 100 |
| Hiányzó kapcsolóelemek | 100 |
| Mikor maradhat el az alany a mondatból? | 100 |
| Rejtettebb kapcsolatok a szövegben | 100 |
| Rosszul megválasztott kötőszók | 101 |
| Semmibe kapaszkodó bevezető mondatok | 101 |
| Mi tartja a mondatok közötti kapcsolatot? | 102 |
| A szövegegyés biztosítása a szövegfonetikai eszközökkel | 102 |
| A szöveg tagolása | 102 |
| Melyik a jobban szerkesztett bekezdés? | 103 |
| A szerző fáradsága | 104 |
| A tételmondat - a bekezdés magja | 104 |
| Eltévedt mondat | 104 |
| Összekeveredett mondatok I. | 104 |
| Összekeveredett mondatok II. | 104 |
| Összekeveredett mondatok III. | 105 |
| A bekezdések sorrendje | 105 |
| Vázlatpontok logikai rendje | 106 |
| Eltűnt mondatok | 106 |
| Szövegszerkesztési hibák a tankönyvekben | 106 |
| Nyelven kívüli tényezők szerepe a szöveg megértésében | 107 |
| "Húzás" | 107 |
| Szó-rejtés (Játék a szövegösszefüggéssel) | 107 |
| Mi lehet a beszédhelyzet? | 107 |
| Szövegkörnyezetüktől függetlenedett mondatok | 108 |
| Szövegszerkesztési különbségek az élőszóban és az írott szövegben | 109 |
| Fogalmazási tanácsok | 109 |
| Rendszerezés | 109 |
| Kinek? Miért? Mikor? Hogyan? - Szövegfajták | |
| Ugyanaz - másképp | 112 |
| Stílusgyakorlatok | 113 |
| Gyakori stílushibák | 114 |
| "A stílus - maga az ember" | 114 |
| Ki lehet a beszélő? | 114 |
| Az elbeszélés időrendje | 114 |
| Tömören! | 115 |
| Hogyan oszthatjuk meg színházi, illetve filmélményeinket ismerőseinkkel? | 115 |
| Regények cselekménye | 115 |
| Folytasd a történetet! | 116 |
| Körbemesélés | 117 |
| Azért késtem, mert | 117 |
| "Humorban nem ismerek tréfát" | 117 |
| Zanza | 118 |
| Társalgás | 118 |
| Előadás vagy leckefelmondás? | 118 |
| "Hárompercesek" | 118 |
| "Kedves tanáraink, drága iskolatársaink!" | 119 |
| Captatio benevolentiae | 119 |
| Kiselőadás | 120 |
| Szóbeli szövegek | 120 |
| "A mi iskolánk" | 120 |
| Miről tart előadást Montágh mester? | 120 |
| Vita | 120 |
| A mindennapi társalgás | 121 |
| Napló | 121 |
| Levelek | 122 |
| Újság | 122 |
| Visszapillantás | 123 |
| Fogalmazás - megadott szavakkal | 124 |
| Szöveggyűjtemény | |
| A. P. Csehov: Fájdalom | 126 |
| Hervay Gizella: Levél helyett | 129 |
| Szathmári Sándor: Részlet a Kazohinia című regényből | 130 |
| Csepeli György: Az emberi kommunikáció (Részlet a Minerva Nagy Képes Enciklopédiából) | 131 |
| Szabó Zoltán: A jeltudomány | 134 |
| Somlyó György: Mese a névről | 135 |
| Tömörkény István: Jelek a pusztán | 136 |
| Montágh Imre: Nem-nyelvi kifejezőeszközeink | 137 |
| Kosztolányi Dezső: Ige | 138 |
| A nyelvek sokfélesége (Részlet "A nyelv és a nyelvek" című könyvből) | 139 |
| Kosztolányi Dezső: A lélek beszéde | 141 |
| Tabi László: Nehéz | 143 |
| Kosztolányi Dezső: Kis nyelvtan | 143 |
| Bálint György: A szavak felkelése | 144 |
| Rotterdami Erasmus: A nyelv jóra való és kártékony voltáról | 145 |
| Elliot Aronson: Személyközi kommunikáció és érzékenység | 146 |
| Hankiss Elemér: Viselkedéskultúránk torzulásai | 148 |
| Karinthy Frigyes: Tegezés | 151 |
| Nyelvi etikett a múlt században - korabali nyelvkönyvek tükrében | 153 |
| Montágh Imre: A kifejezőkészség kultúrája | 155 |
| Montágh Imre: Mit mesélsz? | 156 |
| D. Carnegie: A hatásos beszéd módszerei | 157 |
| Hernádi Sándor: Beszédművelés | 164 |
| Hankiss Ágnes: Milyen feltételek biztosítják azt, hogy a vita a társas konfliktusoknak az együttműködés szellemében zajló és hatékony megoldási formájává váljék? | 167 |
| Weöres Sándor hanggyakorlatai | 168 |
| Fischer Sándor: Az előadás hangzása | 171 |
| Hernádi Sándor: A szövegmondásról | 173 |
| Wacha Imre: Az írásbeli és szóbeli közlés eltérő sajátosságai | 174 |
| Deme László: A megszólalás egysége: a szöveg | 177 |
| Terestyéni Ferenc: Szövegszerkesztési problémák | 178 |
| Bálint György: Visszapillantás | 179 |
| Montágh Imre: Figyelj rám! | 182 |
| Lénárd Gábor: Az állatok kommunikációja | 187 |
| Raymond Queneau-Bognár Róbert-Szántó Tibor: Stílusgyakorlatok (részletek) | 187 |
| Fogalommutató | 201 |
| Források | 202 |