| Kisebbségi anyanyelv, tannyelv - nyelvi revitalizáció | 9 |
| Kontra Miklós: Újratanulható-e egy anyanyelv? | 15 |
| Az anyanyelv meghatározásai | 15 |
| Lehet akkor egy anyanyelvet újratanulni? | 16 |
| Ki tanulja újra? | 17 |
| Egy nyelv felélesztése | 18 |
| A közbeszédről | 20 |
| A népakarat szerepéről | 21 |
| Bibliográfia | 24 |
| Pléh Csaba: Kritikus periódusok a nyelv elsajátításában | 26 |
| A kritikus periódus és a fejlődési ablakok | 26 |
| Különböző nyelvi szintek és az elsajátítás kritikus korszakai | 32 |
| A kritikus periódus szociális meghatározottsága | 37 |
| A fokozatosság kérdése egy lágyabb szociális keretben | 39 |
| Bibliográfia | 39 |
| Szarka László: A magyarországi kisebbségek asszimilációja és iskolai anyanyelvoktatása | 43 |
| Bibliográfia | 52 |
| Szesztay Ádám: Az 1960-as nemzetiségi iskolareform | 54 |
| A reform előzményei | 54 |
| A reform véghezvitele | 57 |
| Az érintettek és a következmények | 62 |
| A reform indoklása és háttere | 64 |
| Imre Anna: A család és az iskola szerepe a nemzetiségi nyelv megőrzésében | 69 |
| Bevezetés | 69 |
| Család | 71 |
| Iskola | 82 |
| Összegzés | 93 |
| Borbély Anna: A kisebbségi nyelv megőrzésének lehetőségei a magyarországi románoknál | 95 |
| A nyelvmegőrzés társadalmi és demográfiai vonatkozású faktorai, valamint az etnikai identitástudat és a nyelvi attitűdök | 96 |
| A nemzetiségi iskolai oktatás múltja és hatása a nyelvmegőrzésre | 100 |
| A román nemzetiségi oktatás a kilencvenes években | 102 |
| A család (a szülők) és az iskola | 103 |
| Az iskolai nyelvhasználat | 105 |
| Román és magyar nyelvtudás | 106 |
| A román nyelven belüli nyelvváltozatok használata | 107 |
| Tankönyvek | 109 |
| Tananyagajánlások a román nemzetiségi iskoláknak a NAT-on belül: az elveszített lehetőség | 110 |
| Hogyan segíthetné az iskola a nyelvmegőrzést a jövőben: összegzés és kitekintés | 111 |
| Bibliográfia | 113 |
| Demeter Zayzon Mária: A nemzetiségi anyanyelv 1989 után Komárom-Esztergom megye németek és szlovákok lakta településein | 114 |
| Arnold Fuszenecker Helga: Kisebbségi "anyanyelv" oktatása egy magyarországi német település iskolájában | 128 |
| Bibliográfia | 139 |
| Szabó Andrea: A nemzetiségi és az államnyelv tanítása két szilágysági faluban | 141 |
| Az államnyelv elsajátítása | 142 |
| Az anyanyelv regenerálása | 145 |
| Sándor Klára: Magyar nyelvélesztés? megjegyzések a csángó beiskolázási kísérletről | 153 |
| A csángó beiskolázási akció | 154 |
| A csángó "beiskolázás" bukásának okai: az akció előkészítetlensége | 156 |
| A csángó beiskolázás bukásának okai: tudatlanság | 159 |
| A csángó kultúra sajátosságai és ütközése a befogadók kultúrájával | 163 |
| A csángó identitás jellemzői | 166 |
| Nyelvi különbségek a csángók és a befogadó közösségek anyanyelve között | 170 |
| A beiskolázási akció politikai motivációja | 174 |
| Lehetséges-e a csángó nyelvélesztés? | 176 |
| Bibliográfia | 180 |
| Tóth Györgyné: Tankönyvek a kisebbségi nyelvoktatáshoz | 183 |
| Melléklet: Tankönyvjegyzék | 186 |