| Kiadó: | Nemzeti Tankönyvkiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
| Oldalszám: | 276 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 20 cm x 14 cm |
| ISBN: | 963-18-7627-6 |
| Megjegyzés: | Tankönyvi szám: 15310 |
| Szókincs | |
| Szókincsünk forrásai | 1 |
| Szókincsünk eredete | |
| A latin nyelv jelentősége | |
| Régi szép nyelvünk | |
| Nyelvújítási mozaik | |
| A szavak alakja és jelentése | 9 |
| A szavak megkülönböztetése alakjuk és jelentésük szerint | |
| Hangutánzó és hangfestő szavaink | |
| Alakváltozatok | |
| Gyarapítsuk szókincsünket! | 21 |
| Anyanyelvünk védelmében! | 21 |
| Hol van az idegen szavak használatának határa? | 2 |
| Szókincsünk változásáról | 26 |
| Értelmező szótáraink | |
| Nyelvtani ismeretek | |
| A hangok | 29 |
| Beszédhangjaink | |
| Hangtani törvényeink | |
| A szó szerkezete - A szóelemek (Morfémák) | 33 |
| A szavak | 37 |
| A szófajok | |
| Az igék | |
| A névszók | |
| Az igék és a névszók toldalékolása | |
| A határozószók és a névutók | |
| Az igenevek | |
| A kötőszók | |
| A módosítószók | |
| Az indulatszók | |
| A mondatok | 56 |
| Az egyszerű mondat | |
| A hiányos mondat | |
| Az összetett mondat | |
| Az alárendelt mondat | |
| A mellérendelt mondat | |
| A többszörösen összetett mondat | |
| Az anafora | |
| A körmondat | |
| Helyesírás | |
| A magyar helyesírás szabályai | 83 |
| Változások a helyesírás szabályozásában | |
| Helyesírási alapelvek | |
| A betűrend | 88 |
| A magánhangzók és mássalhangzók helyesírása | 90 |
| A j hang jelölése | |
| A különírás és az egybeírás | 103 |
| A tulajdonnevek | 110 |
| Az írásjelek | 113 |
| A mondatzáró írásjelek | |
| A kettőspont | |
| A három pont | |
| A zárójel | |
| A gondolatjel | |
| A nagykötőjel | |
| A párbeszéd helyesírása | |
| Az idézés | |
| Nyelvhelyesség | |
| Helytelen szóhasználat | 151 |
| Téves szóhasználat | |
| Egyeztetési hibák | |
| Szófölösleg | |
| Hiányzó mondatrész | |
| Az -e kérdőszó helytelen használata | |
| Helytelen igekötőhasználat | |
| Igeragozási hiba | |
| Képzavar | |
| Helytelen kötőszóhasználat | |
| A névelő helytelen használata | |
| Helytelen számnév- és névutóhasználat | |
| Szerkezetvegyülés | |
| Szórendi vétség | |
| Tárgyi tévedés | |
| Terpeszkedő kifjezések | |
| Helytelen toldalékolás | |
| Diáknyelvi hibák | 153 |
| Értelmi és szövegszerkesztési fogyatékosságok | 154 |
| Panelszavak | 157 |
| Lépni | |
| Talpon maradni | |
| Egyérteműen | |
| Gyakorlatilag | |
| Ellehetetlenülés | |
| Pontosítani | |
| Kihívás | |
| Csomag, kosár, háló | |
| Egy rendhagyó és rendkívüli levél | 165 |
| Szövegszerkesztés (fogalmazás) | |
| Szövegművek - szövegfajták | 166 |
| Szakszövegek | |
| Archaikus szövegek | |
| Prédikáció | |
| Nyilatkozajtok | |
| Karcolat | |
| Fogalommagyarázat | |
| A szöveg megszerkesztése | 173 |
| Gyűjtőmunka | |
| Szerkesztési feladatok | |
| A vázlat | |
| Az elbeszélés logikai menete | |
| Lényegkiemelés | |
| A bekezdés | |
| A tételmondat (vezérgondolat) | |
| A bevezetés | |
| A befejezés | |
| Formulák | |
| Az idézetek elhelyezése a szövegben | |
| A párbeszéd szerkesztése | |
| A leírás megszerkesztése | |
| Az irodalmi szöveg | 189 |
| A leírás | |
| A jellemzés | |
| Stilisztika | |
| A képszerűség stíluselemei | 195 |
| A költői jelző | |
| A megszemélyesítés | |
| A hasonlat | |
| A metafora | |
| A szinesztézia | |
| A metonímia | |
| A szimbólum | |
| Az allegória | |
| Az élénkség stíluselemei | 199 |
| Kérdés | |
| Felkiáltás | |
| Felszólítás | |
| Ismétlés | |
| Anafora | |
| Halmozás | |
| Poliszindeton | |
| Párhuzam | |
| Ellentét | |
| Fokozás | |
| Túlzás | |
| Kicsinyités | |
| Figura etymologica | |
| Indulatszók | |
| Kihagyás (elipszis) | |
| A hangzás zeneiség) stíluselemei | 202 |
| Magánhangzók | |
| Magas és mély hangú ellentétpárok | |
| Mássalhangzók | |
| Szóvégi mássalhangzók elhagyása | |
| A ritmus | |
| A rím | |
| Az alliteráció | |
| A refrén | |
| A figura etymologica | |
| A hangutánzó és hangfestő szavak | |
| Alakváltozatok | |
| Idegen szavak a szépirodalomban | 213 |
| Költői párhuzamok | 215 |
| Vázlatok verselemzésekhez | 221 |
| Párhuzamos verselemzések | 229 |
| Társadalom és Stílus | 231 |
| A mai modern próza: Esterházy Péter stílusáról | 234 |
| Beszédművelés | |
| Alapfogalmak | 243 |
| A helyes és szép beszéddel szemben támasztott követelmények | |
| Kommunikáció | |
| Metakommunikáció | |
| Beszédfajták | 246 |
| Nyilatkozatok | |
| Beszéd a regényben | |
| Beszéd a színpadon | |
| Fecsegés | |
| Kikiáltó szövegek | |
| Prédikáció | |
| Riport | |
| Beszédtechnika | 254 |
| A hangsúly, a hanglejtés, a szünet, a tempó | |
| A szerkesztetlen mondat | |
| Hangképzési és kiejtési gyakorlatok | |
| Retorika | |
| Alapfogalmak | 269 |
| Retorikatörténet | 270 |
| Démoszthenész; filippika | |
| Cicero; a szónoki kérdés | |
| Pázmány Péter | |
| Csokonai búcsúbeszéde | |
| Diák Ferenc: Első felirati javaslat | |
| Két gyászbeszéd | 274 |