| Bevezetés | |
| Az anyanyelvi nevelés elmélete | |
| Általános elméleti kérdések | |
| A magyar nyelv tantárgy-pedagógiájának fogalma, tárgya, kutatási eljárásai | 11 |
| Tantárgy-pedagógiánk helye a tudományok rendszerében, kapcsolata más tudományokkal | 13 |
| Az anyanyelvi nevelés helye a szocialista nevelés rendszerében, viszonya a többi tantárgyhoz (Az ismeretszerzés és -átadás kódrendszereinek összefüggése) | 16 |
| Az anyanyelvi oktatás történetének vázlata | 21 |
| Gyakorlatok, feladatok | 29 |
| Az anyanyelvi nevelés tartalma | |
| Az anyanyelvi műveltség tartalma | 32 |
| Az anyanyelvi nevelés feladatrendszere | 35 |
| Gyakorlatok, feladatok | 47 |
| Az anyanyelvi nevelés művelődési anyaga (Tantervek és tankönyvek) | 49 |
| Gyakorlatok, feladatok | 54 |
| Az anyanyelvi nevelés tantárgy-pedagógiai alapelvei | 56 |
| Gyakorlatok, feladatok | 65 |
| Az anyanyelvi nevelés módszere | |
| A tanítási-tanulási folyamat módszeres eljárásai a nyelvi ismeretek kialakításában | |
| A tananyag motiválásának módjai | 69 |
| A nyelvi jelenségek bemutatásának módjai | 74 |
| Az új ismeretek kialakításának modelljei | 79 |
| A nyelvi ismeretek logikai-nyelvi megformálása | 97 |
| Gyakorlatok, feladatok | 103 |
| A nyelvi ismeretek megszilárdításának módjai | 106 |
| Az összefoglalás | 107 |
| Az ismétlés | 111 |
| A tankönyvek anyagának megtanulása | 114 |
| A nyelvi ismeretek alkalmazásának gyakorlattípusai | 116 |
| A nyelvtani elemzés | 117 |
| Az alkotó (produktív) jellegű gyakorlatok | 135 |
| A játékos gyakorlatok | 141 |
| A nyelvi tudásszint ellenőrzésének és értékelésének módjai | 144 |
| Az év eleji és az év végi tájékozódás | 146 |
| A szóbeli feleltetés | 146 |
| Az ellenőrzés írásos formái | 147 |
| Gyakorlatok, feladatok | 156 |
| A nyelvi képzés készség- és képességfejlesztő eljárásai | |
| A gondolkodásfejlesztés sajátos eljárásai | 160 |
| A nyelvi tevékenység fejlesztésének módszeres eljárásai (A kommunikációs tartalmi-nyelvi oldala) | 172 |
| A tanuló szó- és kifejezéskészletének gyarapítása | 172 |
| A helyes szóhasználat tanítása | 182 |
| A stílusnevelés | 189 |
| A nyelvi leleményesség (a "nyelvteremtő képesség") fejlesztése | 196 |
| A nyelvi formálóképesség fejlesztése | 199 |
| A beszédkultúra fejlesztésének módszeres eljárásai (A kommunikáció akusztikai összetevői) | 208 |
| A helyes légzés gyakorlása | 209 |
| A helyes hangképzés gyakorlása | 211 |
| A mássalhangzók helyes képzése | 213 |
| A mássalhangzó kapcsolatok helyes ejtése | 214 |
| A mondatfonetikai eszközök használata | 215 |
| A folyamatos közlés és interpretálás gyakorlatformái | 223 |
| A szereplés személyi tényezői | 225 |
| A közlő-kifejező tevékenység ellenőrzése (felmérése) | 226 |
| Gyakorlatok, feladatok | 229 |
| A helyesírási tevékenység fejlesztése (A nyelvi közlés vizuális oldala) | 235 |
| Helyesírásunk rendszere, jellege, elvei | 235 |
| A helyesírási tevékenység főbb jellemzői | 239 |
| A helyesírási ismeretek kialakítása | 246 |
| A készségfejlesztés gyakorlattípusai | 250 |
| A helyesírási teljesítmény ellenőrzése, értékelése | 257 |
| Gyakorlatok, feladatok | 260 |
| Az anyanyelvi nevelés tervezése, szervezési formái, taneszközei | |
| A tanmenet | 263 |
| A nyelvi óra felépítése, az óratípusok | 265 |
| A nyelvi óra megtervezése, az óravázlat | 268 |
| Szervezési formák | 270 |
| A nyelvi nevelés órán kívüli szervezési formái | 275 |
| Az összevont osztályú tanulócsoportok szervezési problémái | 278 |
| Nyelvi nevelés a felnőttoktatásban | 279 |
| Az anyanyelvi nevelés taneszközei | 281 |
| Gyakorlatok, feladatok | 284 |
| Ajánlott irodalom | 287 |