1.035.084

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Anyanyelvi tantárgypedagógia

Kézirat/Egységes jegyzet/Tanítóképző Főiskolák

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 354 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Negyedik változatlan kiadás. Kézirat. Tankönyvi szám: J 11-938. Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A tanítóképző főiskolák hallgatói számára 1975-ben jelent meg az Anyanyelvi tantárgypedagógia című jegyzet. Ez a jegyzet új szemléleti alapra helyezte az általános iskola alsó tagozatában folyó... Tovább

Előszó

A tanítóképző főiskolák hallgatói számára 1975-ben jelent meg az Anyanyelvi tantárgypedagógia című jegyzet. Ez a jegyzet új szemléleti alapra helyezte az általános iskola alsó tagozatában folyó anyanyelvi nevelést. A tantervet előkészítő vitában két jövőbe mutató álláspontot képviselt. Elsőként azt a nézetet vallotta, hogy az alsó tagozatos gyerekek anyanyelvi tevékenységeinek szervezése, irányítása elsősorban nevelés, személyiségformálás. Ennek megfelelően kell tehát alakítani az anyanyelvi nevelés célját, tantervi feladatait, tartalmát. Másodszor kimondta, hogy a nevelés megvalósításának egyetlen járható útja van a jövőben: az egységes (integrált) anyanyelvi nevelés. Ehhez kell idomulnia az alkalmazott módszernek és eljárásoknak.
1978-ban megjelent Az általános iskolai nevelés és oktatás terve (a továbbiakban röviden: tanterv). Az új tanterv valóra váltotta korábbi elgondolásaink jó részét. Ma már nem kell érvelni az anyanyelvi nevelés, a Magyar nyelv és irodalom órákon a tanulók személyiségének anyanyelvi eszközökkel és tevékenységekkel végzett fejlesztése mellett. A tanterv az egységes (integrált) anyanyelvi nevelés célját és feladatrendszerét is törvényesítette. Ezek jegyében készültek el az új tankönyvek s más taneszközök. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ (Nagy J. József) 3
I. AZ ANYANYELVI TANTÁRGYPEDAGÓGIA ELMÉLETI KÉRDÉSEI 5
1. Az anyanyelvi tantárgypedagógia és problémaköre (Zsolnai József) 5
2. Az anyanyelvi nevelés célja, feladatai, tantervi rendszere és követelményei (Nagy J. József) 10
a) Cél 10
b) Feladatok 12
c) A tantervi anyag rendszere és a követelmények 15
3. Az anyanyelvi nevelés átfogó elvei 18
a) Az anyanyelvi nevelés valamennyi tantárgy feladata (Nagy J. József) 18
b) A felfogó- és közlőképesség együttes fejlesztése (Nagy J. József) 20
c) Az anyanyelvi nevelés a személyiségformálás része (Fábián Zoltán) 23
d) A kedvező szociális háttér szükségessége (Gledura Lajos) 26
4. A 6-10 éves gyermekek beszédének jellemzői (Nagy J. József) 31
a) A gondolkodás és a beszéd fejlődésének a jellemzői 32
b) A kommunikatív beszéd jellemzői 34
c) Gyakorisági jellemzők a szókincs (szókészlet, szófaj) és a nyelvi struktúrák használatában 38
II. AZ ISKOLAI ANYANYELVI NEVELÉS FOLYAMATA 49
1. Bevezetés az iskolai anyanyelvi nevelésben (Gledura Lajos) 49
a) A tanulók anyanyelvi tudásának felmérése 49
Az első találkozás 50
Kötetlen beszélgetések 50
Ismerkedés a tanszerekkel 51
Taneszközökkel végzett cselekvések 51
Különféle nyelvi tevékenységek 51
b) Bevezetés az iskolai munkába 52
Jelek. A nyelv mint jelrendszer 53
Az olvasástanulás előkészítése 54
Az írástanulás megalapozása 56
2. Az élőbeszéd továbbfejlesztése 62
a) Az élőbeszéd mint a kommunikáció eszköze (Zsolnai József) 62
b) A beszédfejlesztés feladatkörei és eljárásai (Nagy J. József) 65
A kommunikációs szempontok tudatosítása 65
A szókészlet gyarapítása és a szóhasználat tudatosítása 68
A mondat szerepe, mondatalkotás beszédhelyzetben 77
A szóbeli szövegalkotás nyelvi és kommunikációs helyessége 83
Az élőbeszéd továbbfejlesztése szerepjátékokkal és a spontán beszéd műfajainak gyakorlásával (Zsolnai József) 91
c) A helyesejtés tanítása és rendszere (Zsolnai József) 101
A beszédlégzés 104
A beszédhangképzés normái 107
Hangadástechnikai gyakorlatok 108
Artikulációs gyakorlatok 109
Gyorsasági gyakorlatok 110
Időtartam-gyakorlatok 110
Ritmusgyakorlatok 112
A hangkapcsolatok gyakorlása 113
A hangsúly és gyakorlása 114
A hanglejtés és gyakorlása 117
3. Az olvasás elsajátítása 120
a) Az olvasás és az olvasástanulás alapkérdései (Gledura Lajos) 120
b) Az olvasástanítás napjainkban alkalmazott módszerei (Gledura Lajos) 123
A szintetikus módszer 123
- Szóképes előprogram 124
- Hang- és betűtanulás 125
- Az olvasástechnika megalapozása 126
- Szó- és szövegolvasás 126
A globális módszer 128
c) A beszéd fejlettségének összefüggése a szövegértő olvasással (Fábián Zoltán) 132
A beszédfejlettség 132
A szövegértő olvasás 133
A beszédfejlettség és szövegértés kölcsönhatásai 134
d) A szövegértő olvasás fejlesztése (Fábián Zoltán) 136
Fejlesztési stratégiák 136
Gyakorlási elvek 138
Gyakorlási módok és változatok 141
e) A helyesejtés és a hangos olvasás együttes fejlesztése (Zsolnai József) 143
4. Az írás megtanulása (Gledura Lajos) 150
a) Az írás jelrendszerének megtanulása 150
Betűtanulás - betűírás 151
Betűkapcsolás 154
b) Írástanítási változatok 154
Elnyújtott írástanítás 155
Késleltetett írástanítás 156
c) Az íráskészség fejlesztése 157
Másolás 158
Tollbamondás 159
Írás emlékezetből 159
d) Az íráshasználat fejlesztése 160
5. A szövegelemzés tantárgypedagógiai kérdései (Nagy J. József) 172
a) A szövegtartalom, a téma előkészítése 174
b) A cím értelmezése 176
c) A szöveg megismerése 177
d) Kötetlen beszélgetés az olvasottakról 179
e) A szöveg tüzetes elemzése 180
Az ismerettartalmú szövegek elemzése 182
- A szöveg tagolása 184
- Tények, ismeretek, fogalmak tüzetes vizsgálata 186
- Az összefüggések feltárása és megfogalmazása 187
Irodalmi szövegek elemzése 189
- Az epikai művek elemzése 191
- A lírai vers elemzése 200
f) A szöveggel kapcsolatos feladatok önálló megoldatása 205
g) Kivonatolás, vázlatírás 208
h) Utólagos, rögzítő olvasás 208
i) Az olvasottakról folyó beszámolás 209
6. Az írásbeli szövegalkotás, a fogalmazás tanulása (Nagy J. József) 214
a) Az írásbeli szövegalkotás műveleteinek megtanulása 216
b) Az írásbeli szövegalkotó tevékenység fejlesztése és önállósítása 220
Az írásbeli szövegalkotás előkészítése 220
Az írásbeli szövegalkotó tevékenység fejlesztése 223
Az írásbeli szövegalkotás önállósítása 238
7. A nyelvtani ismeretek és a nyelvhasználat tudatosítása (Nagy J. József) 249
a) A nyelvtantanítás helye, szerepe a nyelvi nevelésben 249
b) A nyelvtantanítás rendszere és anyaga az alsó tagozaton 254
c) A nyelvtani ismeretek tudatosítása az Anyanyelvünk munkáltató tankönyv segítségével 261
d) A tankönyvi feladatok megítélése, a tanulók munkáltatása 267
8. A helyesírás-tanítás tantárgypedagógiai kérdései (Nagy J. József) 274
a) A helyesírás-tanítás megítélése 274
b) A helyesírás tudatosítása és alkalmaztatása 278
c) A helyesírási hibák javítása és javíttatása 287
III. AZ ANYANYELVI NEVELÉS SAJÁTOS KÉRDÉSEI 293
1. Az ellenőrzés, az értékelés és az osztályozás problémái az anyanyelvi nevelés folyamatában (Gledura Lajos) 293
2. Az anyanyelvi nevelés folyamatának tervezése (Fábián Zoltán) 299
3. Különbségtevő eljárások az anyanyelvi nevelésben (Fábián Zoltán) 306
4. Az iskolai munkát előkészítő foglalkozások (Gledura Lajos) 311
5. Korrepetálás és pótló foglalkozás (Gledura Lajos) 313
IV. FOLYAMATTERVEK, ELJÁRÁSSOROK, ÓRARÉSZLETEK 317
TARTALOMJEGYZÉK 351
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv