Előszó
Részlet:
Szemlélődőnek nevezzük azoknak az életét, akik elsődleges szándékul az igazság szemlélését tűzték ki maguk elé. A szándék pedig akarati aktus, mivel a célra irányul, az akarat tárgyára....
Tovább Előszó
Részlet:
Szemlélődőnek nevezzük azoknak az életét, akik elsődleges szándékul az igazság szemlélését tűzték ki maguk elé. A szándék pedig akarati aktus, mivel a célra irányul, az akarat tárgyára. Igya szemlélődő élet - a művelet lényegét illetőleg, mely azt meghatározza - az ész hatáskörébe tartozik; de a szándék, mely meghatározza ennek a műveletnek a gyakorlását, az akarattól függ, mert az akarat feladata, hogy a képességeket s köztük a gondolkodást is mozgásba hozza.
Akár érzelmi, akár értelmi kutatásról van szó, a vágy hol a szemlélt dolog iránt érzett szeretetből működik (ahol a kincsed van, ott a szíved, Máté, VI. 21.), hol magának a megismerésnek szeretetéből, mely megismerés a véghezvitt kutatás eredménye. Ezért mondja Szent Gergely: "a szemlélődő élet lényege, az Isten iránt érzett szeretet", ami alatt azt érti, hogy az Isten iránt érzett szeretet lángoló vágyat ébreszd bennünk, hogy szépségét lássuk. És mivel mindenki a szeretett dolog birtoklásában találja örömét, a szemlélődő életnek, a befejező örömmel együtt, a szívben van a gyökere: a szeretet onnan fakad ki.
Vissza