1.034.175

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Magyar Vasúti Almanach 2009

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: MÁV ZRt. Vezérigazgatóság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 481 oldal
Sorozatcím: Magyar Vasúti Almanach
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Színes fotókkal, térképekkel, ábrákkal illusztrált. További szerzők a kötetben.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A XXI. század első évtizedének hazánk társadalmára és gazdaságára legnagyobb hatású politikai eseménye az Európai Unióhoz történt csatlakozás volt. Az Európai Unió (EU) már az 1970-es évek elején... Tovább

Előszó

A XXI. század első évtizedének hazánk társadalmára és gazdaságára legnagyobb hatású politikai eseménye az Európai Unióhoz történt csatlakozás volt. Az Európai Unió (EU) már az 1970-es évek elején kidolgozta a közösség közlekedéspolitikáját, amelynek szerves része a vasútpolitika, ez irányelvként segíti törekvéseinket. A tagállamok vasútjai, így a hazai vasutak számára is kedvező az EU kezdettől fogva változatlan azon közlekedéspolitikai célkitűzése, hogy a „fenntartható mobilitás" érdekében növelni kell mind a személy-, mind az áruszállításban a biztonságos, a környezetbarát, az energiatakarékos és a közúti közlekedéssel versenyképes vasúti közlekedés részarányát. Ennek érdekében számos EU-tagállamban nagyszabású vasútfejlesztési (infrastruktúra és jármű) programokat valósítottak meg és terveznek a jövőben is. A tagállamok vasúti társaságai számára az EU közlekedéspolitikájából adódó legnagyobb változás 2003-tól „a szabad pályahasználat" bevezetése, amely a szakmai feltételek teljesülése esetén, pályahasználati díj ellenében lehetővé teszi a vasúti pálya igénybevételét az összes tagországban bejegyzett vasúti társaság számára. A szabad pályahasználat eredményeként kialakuló versenyhelyzet dinamizálja a vasutak fejlődését. Hazánkban az áruszállítás terén 2006-tól megtörtént, a személyszállításban 2011-től várható a „szabad pályahasználat" bevezetése. Az évtized második felében az EU vasútpolitikájának megfelelően a legnagyobb hazai vasúti társaságnál, a közel másfél évszázados múltra visszatekintő MÁV-nál is jelentős fejlesztések, szervezeti változások voltak. Egyes tevékenységekre (személyszállítás, vasúti járművek karbantartása és javítása, vontatási szolgáltatások) zártkörű részvénytársaságokat alapítottak, 2006-tól kezdve - élve a szabad pályahasználat lehetőségével - több magántulajdonú áruszállító vasúttársaság is létrejött, sőt 2008-ban az országos áruszállítást lebonyolító MÁV Cargo-t is magánosították. Vissza

Tartalom

Előszó 7
I. Bevezető rész 9
Az Európai Unió közlekedés- és vasútpolitikája 11
Vasutak Európában 35
A vasúti kérdésekkel foglalkozó fontosabb nemzetközi szervezetek 55
Hazai közlekedési teljesítmények
és a hazai közforgalmú vasutak adatai (2001-2008) 64
II. A hazai vasútügyet irányító minisztérium, hatóság és egyéb szervezetek 69
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium 71
Nemzeti Közlekedési Hatóság 75
Közlekedésbiztonsági Szervezet 83
Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft 86
HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés 100
III. Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársaság 103
Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársaság 105
A MÁV Zrt. tulajdonosa (alapítója), tevékenysége és szervezete 105
A MÁV Zrt. Igazgatósága és Felügyelő Bizottsága 106
Az elnök-vezérigazgató közvetlen irányítása alá tartozó tevékenységek,
szervezeti egységek és azok vezetői 106
A portfólió-kezelési általános vezérigazgató-helyettes irányítása alá tartozó
tevékenységek, szervezeti egységek és azok vezetői 110
Az üzletági általános vezérigazgató-helyettes irányítása
alá tartozó tevékenységek, szervezeti egységek és azok vezetői 112
A MÁV Zrt. többségi tulajdonában lévő társaságok adatai 115
A MÁV Zrt. statisztikai adatai 126
IV. MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletág 129
Pályavasúti Üzletág tevékenysége, szervezete és vezetői 131
Forgalom 140
Vasúti pálya 164
Hidak és műtárgyak 179
Távközlő berendezések 192
Erősáramú berendezések 208
Jelző- és biztosítóberendezések 227
V. A MÁV Zrt. alaptevékenységével összefüggő tevékenységek 239
Energiagazdálkodás 241
Ingatlangazdálkodás 247
Környezetvédelem 256
Nemzetközi kapcsolatok 267
Vasúti közlekedésbiztonság 272
VI. A MÁV Zrt. egyes szolgáltató egységei 283
Baross Gábor Oktatási Központ 285
Dokumentációs Központ és Könyvtár 289
Központi Irattár 293
Vasúti Mérnöki és Mérésügyi Szolgáltató Központ 297
VII. A MÁV-csoporton belül működő zártkörű részvénytársaságok 301
MÁV-START Zrt 303
MÁV-TRAKCIÓ Zrt 333
MÁV-GÉPÉSZET Zrt 351
ZÁHONY-PORT Zrt 367
VIII. Részben magántulajdonú vasúti társaság 371
A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt 373
IX. Hazai magántulajdonú vasúti társaságok 389
Adatok a vasúti társaságokról 391
MÁV Cargo Zrt 400
X. Keskeny nyomtávolságú vasutak 423
Hazai keskeny nyomtávolságú vasutak helyzete 425
MÁV tulajdonú keskeny nyomtávolságú térségi hálózatok 426
Magántulajdonú keskeny nyomtávolságú térségi hálózatok 434
Park- és gyermekvasutak 444
Úttörő- és gyermekvasutak Magyarországon 445
XI. A jövőnek megőrzött hazai vasúti múlt 447
Magyar Vasúttörténeti Park 449
A MÁV Zrt. műemlékvédelmi tevékenysége 473
Újpesti vasúti Duna-híd emlékmű a Magyar Vasúttörténeti Parkban 480
Utószó 481
Köszönetnyilvánítás 483
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv