Próbálja ki megújult, VILLÁMGYORS keresőnket!
A kosaram
0
MÉG
4000 Ft
a kedvezményes
házhoz szállításig!

Ars Hungarica 2013/3.

Az MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Művészettörténeti Intézet folyóirata - XXXIX. évfolyam 3. szám/Kritikai teóriák és lokalitás

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: MTA Művészettörténeti Kutatóintézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 129 oldal
Sorozatcím: Ars Hungarica
Kötetszám: 3
Nyelv: Magyar  
Méret: 26 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

"A tudás termelése és a tudásról, annak jelentéséről, működéséről való gondolkodás az elmúlt harminc-negyven évben jelentős változásokon ment keresztül, ami a művészettörténetet sem hagyta érintetlenül. A hetvenes-nyolcvanas években az angolszász területeken művelt művészettörténetet művelői és képviselői kritikai művészettörténetnek, illetve új művészettörténetnek nevezték.
A társtudományok felől érkező, s paradigmaváltást eredményező kritikai impulzusok és új elméletek kikezdték a kanonizált művészettörténetet is, ami a saját tudománytörténet újraolvasását vonta maga után. Tematikus számunkban a Kritikai elméletek munkacsoport mutatkozik be esettanulmányokkal.
Az egyes tanulmányok célja, hogy kritikai elméletek segítségével elemezzen egy-egy modern vagy kortárs művészeti produktumot, amely magán viseli keletkezésének helyét és körülményeit.
Az egyes kritikai teóriák nem válnak el hermetikusan egymástól, egymásból nőttek ki vagy egymásra reflektálnak, lényegi elemük az... Tovább

Fülszöveg

"A tudás termelése és a tudásról, annak jelentéséről, működéséről való gondolkodás az elmúlt harminc-negyven évben jelentős változásokon ment keresztül, ami a művészettörténetet sem hagyta érintetlenül. A hetvenes-nyolcvanas években az angolszász területeken művelt művészettörténetet művelői és képviselői kritikai művészettörténetnek, illetve új művészettörténetnek nevezték.
A társtudományok felől érkező, s paradigmaváltást eredményező kritikai impulzusok és új elméletek kikezdték a kanonizált művészettörténetet is, ami a saját tudománytörténet újraolvasását vonta maga után. Tematikus számunkban a Kritikai elméletek munkacsoport mutatkozik be esettanulmányokkal.
Az egyes tanulmányok célja, hogy kritikai elméletek segítségével elemezzen egy-egy modern vagy kortárs művészeti produktumot, amely magán viseli keletkezésének helyét és körülményeit.
Az egyes kritikai teóriák nem válnak el hermetikusan egymástól, egymásból nőttek ki vagy egymásra reflektálnak, lényegi elemük az interdiszciplinaritás, ami a közölt tanulmányokban is leképeződik. Az egyik szerző a kritikai kultúrakutatás eszköztárát ötvözi a feminista kritikával, míg más feminista kritikával illeti a nemzet és a nacionalizmus fogalmát, illetve a holokauszt kutatásához mozgósítja a történelem, a Gender Studies, és szintén a feminizmus eszköztárát. Van, aki a fennálló tudományos és kulturális rend dekonstrukciója felől közelít a posztkolonialista kultúra produktumainak leírásához, vagy éppen az immateriális, kreatív munka fogalmának adaptálására tesz kísérletet, míg más a női háztartási munkával foglalkozó művek elemzéséhez használja a feminista művészettörténet-írás eszközeit.
Mindez azzal is együtt jár, hogy le kell fordítani és lokalizálni kell az angolszász, vagy éppen az olasz elméletet a magyarországi kulturális, politikai és antropológiai viszonyokra.
A képek képtudományi vagy fotóelméleti szituálása ehhez képest látszólag egyszerű feladatnak tűnik, ha nem számolunk a fordítás aktusának összetettségével, hiszen maguk a művészek, a képalkotók is fordítanak és az sem mindegy, milyen nyelvből teszik ezt, hiszen a magyar művészet története megírható lenne akár a >>fordítás<< kultúrtörténeteként is a latintól a németen és a francián át az angolig." Vissza

Tartalom

Bevezető
András Edit-Hornyik Sándor: Kritikai elméletek és lokalitás 273
Tanulmányok
Tatai Erzsébet: A művészettörténet találkozása a társadalmi nemek tudományával. Háztartási munkát reprezentáló kortárs műalkotások 279
Junghaus Tímea: Az episztemikus engedetlenség. Omara dekolonializált Kék sorozata 302
András Edit: Férfias nemzet, férfias háború, férfias művészet. Maszkulinitás és ncaionalizmus (Kis Varsó: Lélekben tomboló háború) 318
Turai Hedvig: A tabudöntés elmarad.
Holokauszt-emlékezet és művészet (Majos János: Scharf Móric emlékezete) 334
Hornyik Sándor: A spektákulum foglyai. Birkás Ákos és a képek háborúja 348
Timár Katalin: Abolition du travail aliéné. A munka értelmezése. és funkciója a kultúratudományok nézőpontjából (Csákány István: Szellemtartás) 363
Maja and Reuben Fowkes: Tamás kaszás's Art Laboratory: Anticipating Collapse, Practicing Survival 379

Recenziók
Tatai Erzsébet: A gyakorlattól a diszkurzusig (Kortárs művészetelméleti szöveggyűjtemény) 392
Turai Hedvig: Valami történt (Kékesi Zoltán: Haladék. Holokauszt-emlékezet a kortárs művészetben) 395
Fehér Dávid: Idegen elmélet és lokális kontextus (Hornyik Sándor: Idegen egy bűnös városban) 398-402
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Ars Hungarica 2013/3. Ars Hungarica 2013/3.
Állapot:
980 ,-Ft
5 pont kapható
Kosárba
Akár 10-100% kedvezménnyel!