| Előszó | 13 |
| Az autizmus mint pervazív fejlődési zavar | 17 |
| Elméleti háttér | 17 |
| Mi az autizmus? Hány embert érint? | 17 |
| Az értelmi fogyatékosság és a tanulási zavarok | 19 |
| Sem elmebetegség, sem pszichózis | 21 |
| "Nem tudni" más, mint "nem akarni". Nem motivációhiány | 23 |
| Mi van egy szóban? A címkék életet menthetnek | 25 |
| A szülőknek tisztánlátásra van szükségük: választ kell kapniuk kérdéseikre | 26 |
| A szülők félreértéseinek megelőzve vagy kiküszöbölése | 27 |
| A szakember szemével "Másfajta" gyermek "másfajta" segítségre szorul | 28 |
| Az elémeti háttér megértésétől a pedagógiai beavatkozásig | 29 |
| A jelentés problémája | 31 |
| Elméleti háttér | 31 |
| Gondolkodás. Hogyan dolgozza fel az agy a szenzoros információkat? | 31 |
| Az autizmus társuló értelmi fogyatékossággal és az autizmus önmagában: Mi a különbség? | 32 |
| Az autizmus és az értelmi fogyatékosság. A jövővel kapcsolatos reális elvárások | 34 |
| Az autizmus és egyéb fogyatékosságok halmazódása. Az autizmus az oktatás célszerű kiindulópontja | 36 |
| Autizmus értelmi fogyatékosság nélkül? Igen és nem | 36 |
| Autista gyermekekkel folytatott kognitív kísérletek | 38 |
| A jelentés hozzáadása az észlelésekhez: az értelmezés és a megértés korlátozott képessége | 39 |
| A gesztusok értelmezésének korlátozott képessége | 43 |
| Az emberek érezelmi kifejezéseinek megértése | 46 |
| Az elméleti háttér megértésétől a pedagógiai beavatkozásig: A világ eltérő módon való értelmezése | 47 |
| Tárgyak, mint értelmes kommunikációs formák? | 48 |
| Az erősnek kell alkalmazkodnia: ez udvariasság kérdése | 50 |
| Kijelölt helyek. "Hol?" kérdések. Egy osztály vagy egy együtt élő csoport megszervezéséről | 52 |
| A térs strukturálása | 54 |
| Időélmény: tegyük láthatóvá a múló időt! Az időbeosztással foglalkozó kurzusok | 63 |
| Mikor csináljuk ezt? Mikor csináljuk azt? A nap lefolyásának láthatóvá tétele | 66 |
| A "Mennyi ideig?" kérdés. A munkabeosztásról és egyéb napirendekről | 68 |
| Arról, hogy "hogyan végezzünk el" egy feladatot. Hogyan kell ezt megszervezni? | 70 |
| A konkrét jutalmak mint motivációs eszközök. "Miért?" kérdések | 73 |
| A leírt tervekkel kapcsolatban feltett leggyakoribb kérdések | 74 |
| Kommunikáció | |
| Elméleti háttér: Az autista emberek "merev konnitív stílusa" | 78 |
| Minőségi károsodások: egy példa, az echolália | 78 |
| Kommunikáció és merev kognitív stílus | 82 |
| Mi az, hogy "nagy"? Mi az, hogy "kicsi"? A nagy egér és a kis elefánt esete | 83 |
| Mikor mondjuk azt, hogy "te"? Mikor mondjuk azt, hogy "én"? | 85 |
| Az echolália mint beilleszkedési kísérlet | 87 |
| Az echolált forma eredete gyakran ismeretlen | 90 |
| A nehéz metafora: A jelkép szó szerinti értelmezése | 91 |
| A nyelv, mint a töredékes gondolkodás kifejezési eszköze | 92 |
| A kommunikáció formáiról | 96 |
| A kommunikáció hasznának felfedezése | 98 |
| Látni annyi, mint mondani (néha). A képek láthatóvá tett szavak | 99 |
| A kommunikáció funkciói. A kommunikáció. AZ, amire SZOLGÁL | 101 |
| Kommunikáljak, persze, de kivel és hol? | 107 |
| Az elméleti háttértől a pedagógiai beavatkozásig | 109 |
| Az eltérő kognitív stílusú emberek számára nem megfelelő az általános fejlődési elmaradáshoz kidolgozott pedagógiai modell | 109 |
| Vegyes osztályok. Megfelelőek-e az autista gyermekek számára vagy sem? | 110 |
| Ne csak egyszerűsítsünk, de tegyünk mindent világosság és érthetővé! | 111 |
| A vizuális gondolkodáshoz vizuális segítségre van szükség | 112 |
| Jelképnélküliség (disszimbolizmus) | 113 |
| Az autizmus-abc első betűi | 115 |
| Nem önmagáért való cél, hanem a nagyobb önállóság eszköze. Áttekintés és kilátások | 118 |
| Vizuális támogatás és "augmentatív oktatás" mint segító eszköz | 119 |
| Szociális interakció | 122 |
| Elméleti háttér | 123 |
| "Autistának" lenni | 123 |
| "Tudat-teória" és szociális vakság | 125 |
| Korai szociális interakciók egyészséges és autista gyermekekkel | 129 |
| Az élet mint színpad. Egy autista ember az élet futballpályáján | 132 |
| A zavarok triásza: kommunikáció, szociális interakció és fantázia | 135 |
| Az autisztikus spektrum (az autizmus és a rokon állapotok). Az autizmus oktatáshoz kapcsolódó definciója | 141 |
| Az elméleti háttértől a pedagógiai beavatkozásig | 144 |
| Számos intézményben ismernek Haroldokat | 144 |
| A "negativizmusról", a fokozatosságról és a szociális tudatosság formáiról | 146 |
| A szociális készségek kutatása | 150 |
| A pervazív zavarokkal küzdő embereknek "pervazív védelemre" van szükségük. Megjegyzések az integrációval, a normalizációval és a szegregációval kapcsolatban | 154 |
| A fogyatékos embereket olyanokként kell értékelnünk, amilyenek, nem pedig amilyenekké egy kis csoport tenni szeretné őket | 169 |
| A "fordított integráció", mint kiindulópont | 172 |
| Az érzelmi oldal | 175 |
| Szociális tudatosság és szexualitás (bevezetésül) | 190 |
| A képzelőerő problémája | 196 |
| Elméleti háttér | 196 |
| Repetitív és sztereotíp viselkedés. Korlátozott érdeklődési kör. Minőségi károsodások | 196 |
| Rendteremtés a káoszban, a kudarc elkerülése. Az autista emberek próbálják megérteni a körülöttük levő világot | 198 |
| A fantázia fejlődése az egészséges és az autista gyermekeknél | 200 |
| Túl az észlelésen. Részletek vagy egész? A puzzle rejtélye | 202 |
| Sztereotíp testmozgások. A tárgyak részei iránti megszállott érdeklődés. Szokatlan szenzoros reakciók | 205 |
| A környezet változásaira adott szokatlan negatív reakciók. A kialakított rutinokhoz való túlzott ragaszkodás. Az érdeklődés szokatlan hiánya, illetve egy szűk körön belüli megszállott érdeklődés | 210 |
| Semmi, ami emberi, nem idegen tőlem | 214 |
| A játékról. Játékos vagy sztereotíp | 219 |
| Szabadidős készségek | 223 |
| Az elméleti háttértől a pedagógiai beavatkozásig | 225 |
| A sztereotíp viselkedés és a viselkedésproblémák kiküszöbölésén dolgozunk? | 225 |
| Egy példa: John repetitív és sztereotíp viselkedésének kezelése | 228 |
| Egy másik ok, egy másik kezelés | 233 |
| Az autizmus "kezelése": az értelmes életre való felkészítés | 235 |
| Melléklet | |
| Ian | 248 |
| Bibliográfia | 259 |
| Idegen szavak, szakmai fogalmak magyarázata | 264 |