1.031.462

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Zeneelmélet I-II.

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 902 oldal
Sorozatcím: Tanárképző főiskolai tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi számuk: 42194-42195. Melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A tanárképző főiskolák ének-zene tanszékein folyó zeneelmélet oktatásának célja, hogy a hallgatók:
a) a zenei alapfogalmakat sokoldalú megvilágításban értelmezzék,
b) a magyar népdalok mélyreható elemzése révén zenei anyanyelvünket alaposabban megismerjék, népi dallamaink kifejező erejét és szépségét tudatosan érezzék,
c) a jelentősebb zenei stílusok alkotásainak vizsgálata során: melodikai, kontrapunktikai, harmóniai és formatani ismereteket szerezzenek;
d) megismerjék a főbb zenei stílusok hangszereit, és képesek legyenek azokat hangszínükről megnevezni;
e) a zene kifejezési eszközeinek esztétikai hatását helyesen értelmezzék, és azokat magyarázni tudják;
f) megértsék és átérezzék, hogy az elméleti tudnivalók csak eszközök, amelyek a művészi átélés magasabb fokát, a zenei szép tökéletesebb befogadását segítik elő.
E célok elérésében segítik tankönyveink hallgatóinkat és oktatóinkat. Azonban a tankönyvek is csupán eszközök. E holt betűk és kottafejek ezreit elevenné csak... Tovább

Fülszöveg

A tanárképző főiskolák ének-zene tanszékein folyó zeneelmélet oktatásának célja, hogy a hallgatók:
a) a zenei alapfogalmakat sokoldalú megvilágításban értelmezzék,
b) a magyar népdalok mélyreható elemzése révén zenei anyanyelvünket alaposabban megismerjék, népi dallamaink kifejező erejét és szépségét tudatosan érezzék,
c) a jelentősebb zenei stílusok alkotásainak vizsgálata során: melodikai, kontrapunktikai, harmóniai és formatani ismereteket szerezzenek;
d) megismerjék a főbb zenei stílusok hangszereit, és képesek legyenek azokat hangszínükről megnevezni;
e) a zene kifejezési eszközeinek esztétikai hatását helyesen értelmezzék, és azokat magyarázni tudják;
f) megértsék és átérezzék, hogy az elméleti tudnivalók csak eszközök, amelyek a művészi átélés magasabb fokát, a zenei szép tökéletesebb befogadását segítik elő.
E célok elérésében segítik tankönyveink hallgatóinkat és oktatóinkat. Azonban a tankönyvek is csupán eszközök. E holt betűk és kottafejek ezreit elevenné csak hallgatóink önálló munkája és oktatóink helyes módszere teheti.
A zeneelmélet a zeneművészet nagy, klasszikus alkotásainak (ideszámítva a különböző népzenéket is) jelenségeit elemzi, magyarázza és foglalja rendszerbe. Az elmúlt évszázadok történetében a különféle zenei stílusoknak, irányzatoknak egész sokasága keletkezett, virágzott, indult hanyatlásnak, tűn le vagy éppen alakult át, időben és térben igen közel vagy távolesve egymástól. A különböző stílusokból természetesen különböző elméletek fakadtak, s a fejlődés útja igen sokszor ellentétes göröngyökből tevődött össze. Ami tegnap még kivétel volt, az mára megszokottá vált, az üldözöttből lett a törvény, s a szabályból gyakran a tiltott. Vissza

Tartalom

I. kötet
Előszó3
Zenei alapismeretek - népdalelemzés
Zenei hang13
A hangmagasság13
Gyermekeink dallamvilága a zenei fejlődés tükrében16
Dallamok ütempárokból16
A bichord hangkészlet16
A dallamsor24
A mi-tetrachord24
Összetartozó dallamsorok36
A zene elemei42
A ritmus42
A dallam47
A forma76
A magyar nép dallamvilága82
A népdalelemzés célja82
Népdalaink ritmusa88
Szótagszám, metrika88
Népdalaink dallama105
A dallamszerkezet105
Népdalaink formája149
Kötetlen formák149
Népdalaink stílusrétegei167
A régi stílus167
Népies műdalaink192
Népdalstílus, műdalstílus192
A zenei alapfogalmak összefoglalása216
A ritmus jelzése216
Hangjegyértékek2106
A pentatónia221
Az ötfokú hangrendszer221
Hatfokú rendszerek228
Hangsorok pien-hangokkal228
A diatónia231
A hétfokú hangrendszer231
A dúr és moll hangnemek rendszere239
A dúr és moll tonalitás kialakulása239
A tizenkétfokú hangrendszer244
A módosított hangok244
A hangközök rendszere248
Elméleti jellegű hangközök253
Az akkordok 257
A hármashangzatok257
A klasszikus vokálpolifónia, a XVI. század kórusművészete
Az európai többszólamú műzene kialakulása263
A heterofóniától a klasszikus vokálpolifóniáig263
Kétszólamúság286
Palestrina "Patrem omnipotentem" kezdeztű kétszólamú idézetének elemzése286
A palestrina-stílus dallamvilága294
Két szólam mozgásirányai302
Bevezetés az ellenponttanba307
A kétszólamú kadenciák334
Az imitáció361
Lassus: "A hajnal szárnyas hírnöke" bicínium elemzése398
Háromszólamúság403
Marenzio "Édes szép szemek" kezdetű háromszólamú madrigáljának elemzése403
A madrigál formai felépítése403
A palestrina-stílus akkordkészlete410
Konszonáns összhangzások a háromszólamúságban410
Háromszólamú kadenciák420
A harmadik szólam a kétszólamú kadencia alatt420
Imitáció háromszólamúságban442
Népies akkordfűzés a XVI. század többszólamú művészetében
Palestrina "Tremens factus sum ego" c. háromszólamú motettájának elemzése456
Négyszólamúság458
Lassus "Hogyha a férjem hazajő" kezdetű chansonjának elemzése458
A chanson formai felépítésének vázlata458
Alapállású hármashangzatok összefűzése négy szólamban474
Az alapállású hármashangzatok szólambeosztása474
Alapállású hármashangzatok szólamvezetési szabályai478
A négy szólam mozgása kvintfordulatokban478
A szextakkordok és az alapállású hármasok összefűzése négy szólamban497
A konszonáns szextakkordok497
Kadenciák négy szólamban502
A zárófordulat autentikus fő lépés502
Moduláció a palestrina-stílusban524
A négyszólamú imitáció529
Önálló elemzések534
Függelék539
Személyi lexikon541
Forrásmunkák545
II. kötet
Előszó3
A barokk zene
A drámai szólóének. A számozott basszus7
Alaphelyzetű hármashangzatok fűzése8
Háromtagúság. Főhármashangzatok20
Fő- és mellékhármashangzatok26
Etűdszerűség. Motívum, frázis, sorszerkezet. Terckésleltetés33
Realisztikus hangszerelés. Hangnemi kitérés.41
Téma, passacaqglia, chaconne, periódus, ritornell. Szeptimakkordok és fordításaik. Főhármasok szextfordításainak fűzése48
Az akkordok kadenciális sora57
A Korál mint cantus firmus60
Diatonikus és kromatikus moduláció60
Kobrált cantus firmus63
Melodikus figuráció68
A fúgaforma74
Keresztállás. Zárlati és orgonapontos kvartszextakkord81
A funkciók87
Funkcionális elemzés87
A hangszeres dallamosság97
Kis kéttagú forma. Alapállású szeptimakkordok fűzése97
A barokk rondóforma101
Kettős ellenpont. Szeptimakkord sorozat fűzése106
A variálás módjai. Háromtagúság. Nónakkord. Szeptimakkord-fordítások fűzése111
Kétszólamú invenció119
Háromszólamú invenció123
Zárlatok128
Átmeneti formák a motetta és a fúga közörtt132
A fugátó149
A barokk szonátaforma156
Ritornell, divertimento. Ritmikus és harmonikus figuráció, harmóniai kivonat159
Concerto grosso - Larghetto165
Békehimnusz170
A szvit mint ciklikus forma. Programszvit174
A barokk zene összefoglaló jellemzése192
Hangkészlet, hangnem192
Hangszerismertetés
A hangszerek felosztása223
Húros hangszerek227
Fúvós hangszerek259
Ütőhangszerek303
Elektromos hangszerek (Elektrofonok)325
Függelék
A zenekar története327
Zenekarfajták338
A szimfonikus zenekar hangszereinek hatnyelvű szótára342
Irodalom345

Avasi Béla

Avasi Béla műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Avasi Béla könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv