| Az agresszió jelenségköre | |
| Bevezetés | 13 |
| Az agresszió a nemzetközi és hazai adatok tükrében | 15 |
| Az agresszió fogalmi, elméleti és jelenségtani kérdései | 18 |
| Az agresszió, mint jelenség - a hétköznapok agressziója | 18 |
| Az agresszió pszichológiai megközelítésben | 23 |
| Hogyan nyilvánul meg az agresszió? | 24 |
| Beszéd és agresszió | 24 |
| Az autoagresszió | 26 |
| Az agresszió pszichoszomatikája | 29 |
| Az agresszió mint kreatív energia | 30 |
| Az előítélet | 31 |
| Az agresszió képi megjelenítése | 35 |
| Karikatúrában, graffitikban, gyermekrajzokban | 35 |
| A televízió és az agresszió | 36 |
| Az agresszió fejlődése | 39 |
| Az agresszív személyiség | 44 |
| A szorongó ember és az agresszivitás | 44 |
| Agresszió - szorongás - invesztíció | 45 |
| Az agresszió kialakulásában szerepet játszó tényezők | 46 |
| A harmonikus szülő-gyermek kapcsolat | 46 |
| A gyermek érzelmei | 47 |
| A dühös gyermek | 48 |
| Agresszió gyerekek között | 48 |
| A szülők személyisége és a gyermekek viselkedése | 49 |
| A szülői, nevelői attitűdök szerepe | 50 |
| A szülők reakciói az agresszióra | 53 |
| A büntetés és az agresszió | 53 |
| A gyermek reakciói a büntetésre | 54 |
| Agresszió az iskolában | 56 |
| Az erőszak | 57 |
| Az abúzus hatása a gyermekre | 59 |
| A bántalmazott gyermek személyiség- és viselkedésjellemzői | 60 |
| Hogyan lehetne mérsékelni az erőszakot? | 61 |
| Milyen alternatív meggyőzési technikákat lehet alkalmazni az agresszió csökkentésére gyermeknél, felnőttnél egyaránt? | 61 |
| A bántalmazási esetek felismerése és vizsgálata a nemzetközi gyakorlatban | 63 |
| Gyermekbántalmazás | 64 |
| Az erőszak következményei | 74 |
| Az Európa Tanács ajánlásai a gyermekbántalmazás megelőzésére és kezelésére | 76 |
| Az agresszó megelőzése | 80 |
| Az agresszió megelőzése pedagógus szemmel | 80 |
| A megelőzés egyéb elvei | 81 |
| Az agresszió megelőzésének nevelési módszerei | 81 |
| Hivatkozások | 83 |
| Irodalom | |
| Gyűjtemények | 86 |
| Könyvek, cikkek | 86 |
| Az agresszió kezelése | |
| Agressziókezelés - békére nevelés | 91 |
| Az iskolai agressziókezelés és megelőzés területei | 92 |
| Az iskolai légkör | 92 |
| A tantermi órába beépített feszültségkezelés képesség és szociális készségfejlesztés | 93 |
| Tanórán kívüli személyiségfejlesztés, agressziócsökkentő programok, illetve speciális tantárgyközi órák keretében végezhető készségfejlesztés | 94 |
| A strukturált gyakorlatok és a tréningvezetés | 96 |
| Bemelegítő, oldó, ismerkedő és mozgásos gyakorlatok | 96 |
| Ötletbörze (brain storming) | 97 |
| Alkotás (rajzolás, gyurmázás, kollázskészítés, konstruálás) | 97 |
| Pantomim (némajáték) | 97 |
| Történetek, mesék | 97 |
| Szerepjátékok | 98 |
| Viselkedéspróba | 99 |
| Szabályjátékok | 99 |
| Kérdőívek, munkalapok, tesztek | 99 |
| A strukturált gyakorlatok szerkezete | 100 |
| A tréningvezetés módszertani kérdései | 100 |
| Agressziókezelés az iskolában (nemzetközi kitekintés) | 102 |
| Személyes hatékonyság szociális kompetenciák és fejlesztésük | 105 |
| Szociális kompetenciák | 105 |
| Kommunikációs kompetencia | 105 |
| Az érzelmi kompetencia | 106 |
| Empátia | 106 |
| Konfliktusmegoldó képesség | 106 |
| A gátlásos vagy passzív személyiség főbb jellemzői | 107 |
| Az asszertív személyiség jellemzői | 107 |
| Az agresszív személyiség jellemzői | 108 |
| Az agresszív, az asszertív és a gátlásos gyerekek társas helyzetee | 108 |
| Az önérvényesítő, asszertív magatartás tanítása | 109 |
| Szociális kompetenciát fejlesztő gyakorlatok | 110 |
| Felmelegítő, feszültségoldó, kommunikációt fejlesztő játékok | 114 |
| Én és énfejlődés | 119 |
| Az én tartalma | 119 |
| Az én legfontosabb funkciói | 121 |
| Az én fejlődése | 121 |
| Önismeret, énkép | 123 |
| Az énkép formálódása | 123 |
| Az énkép összetétele | 125 |
| Önértékelés | 126 |
| Az önértékelés formálódása | 127 |
| Önismeret, énképet, önértékelést fejlesztő gyakorlatok | 132 |
| Önszabályozás, önkontroll | 139 |
| Önszabályozási folyamat | 139 |
| Önkontroll-folyamat | 140 |
| Az önkontroll-viselkedés megjelenési formái | 141 |
| Az önkontroll funkciók működését segítő pszichés mechanizmusok | 142 |
| Az önkontroll fejlődése | 144 |
| Az önkontroll szocializációja | 146 |
| Önkontroll-fejlesztő gyakorlatok | 148 |
| Érzelem és érzelemszabályozás | 152 |
| Az érzelmek főbb funkciói | 152 |
| Az érzelem összetevői | 152 |
| Szubjektív élmény | 152 |
| Értékelő rendszer, amely az érzelmek jellegét megadja | 154 |
| Az érzelmek kísérő fiziológiai reakciók | 155 |
| Az érzelmek kifejezése | 155 |
| Az érzelmi élet szabályozása | 156 |
| Érzelmi kompetencia fogalma és fejlődése | 156 |
| Az érzelmi kompetencia fejlődése | 156 |
| Az érzelmi kompetencia szocializációja | 158 |
| Az érzelmi kompetencia fejlesztése | 159 |
| Az érzelemszabályozást fejlesztő gyakorlatok | 160 |
| Empátia | 164 |
| Az empátia fejlődése | 165 |
| Az empátia szocializációja | 166 |
| Az empátia fejlesztése | 167 |
| Empátiafejlesztő gyakorlatok | 168 |
| Stressz és stresszkezelés | 170 |
| A stresszfolyamat összetevői | 170 |
| Stresszforrások/stresszorrok | 171 |
| Az értékelő folyamat jellegzetességei | 172 |
| Megküzdés a stresszel | 173 |
| A stressz és a stresszel való megküzdés hatásai | 175 |
| Stressz az iskolában | 177 |
| Konfliktus és konfliktusmegoldás | 179 |
| Stressz és konfliktus | 179 |
| A konfliktus folyamata | 179 |
| A konfliktus szituáció | 180 |
| Konfliktusforrások | 181 |
| A konfliktus szituációk értékelése, értelmezése | 183 |
| A konfliktust kísérő érzelmek | 183 |
| A konfliktus kezelése | 183 |
| A konfliktus-folyamat hatása a személyiségfejlődésre és a kapcsolatokra | 185 |
| A konfliktuskezelési készségek tanítása | 186 |
| A konfliktus-kezelési képességet fejlesztő gyakorlatok | 187 |
| Agressziókezelési tréning 10-14 éves gyermekek számára (programminta) | 193 |
| A strukturált gyakorlatok jegyzéke | 195 |
| Jegyzetek | 197 |
| Irodalom | 199 |