| Az esztétika tárgya, fogalma, helye a tudományok rendszerében | 3 |
| Az esztétikum fogalma | 3 |
| Az esztétika tárgya, meghatározása és módszere | 5 |
| Az esztétika helye a tudományok rendszerében | 9 |
| Az esztétikum alaptörvényei | 11 |
| Az alaptörvény objektivitása | 17 |
| A művészi visszatükrözés sajátosságai | 18 |
| A művészi tükrözés általános kérdései | 18 |
| A megismerés folyamata | 21 |
| A művészi és tudományos visszatükrözés sajátosságai | 22 |
| Művészet és vallás | 30 |
| Az egynemű közeg szerepe a művészetben | 31 |
| Az esztétika kategóriái | 34 |
| A kategóriákról általában | 34 |
| A szépség kérdésének története | 35 |
| A szépség törvényei szerint való alkotás. Az esztétikai érzék kialakulásának folyamata | 37 |
| A szép megjelenése az életben | 38 |
| A szépség objektivitása és szubjektivitása | 42 |
| Az igaz és a jó, a hasznos és a kellemes | 42 |
| A rut | 44 |
| A rut művészi ábrázolása | 45 |
| A fenséges | 47 |
| A tragikum | 48 |
| A tragikum fajai és történeti fejlődése | 50 |
| A komikum | 53 |
| A tragikomikum | 55 |
| Az esztétikai kategóriák történelmi funkciója | 56 |
| A művészet eredete | 58 |
| A művészet eredetéről szóló polgári elméletek | 58 |
| Ösztön és munka | 61 |
| Objektum és szubjektum kapcsolata. A művészet bár közbetett, de alapvető feltételei | 62 |
| A művészet közvetlen feltételei | 63 |
| Mágia és művészet | 66 |
| Az utánzás | 68 |
| A művészi tevékenység első megnyilvánulásai | 68 |
| A további fejlődés | 70 |
| Az esztétika történetének áttekintése | 71 |
| A görög és római esztétika | 71 |
| Platon | 72 |
| Arisztotelész | 74 |
| Lucretius, Horatius, Plotinosz. A középkor esztétikája | 75 |
| A reneszánsz esztétikája | 77 |
| A francia klasszicizmus és felvilágosodás esztétikája | 80 |
| Diderot | 81 |
| A német felvilágosodás és a klasszikus filozófia esztétikája. Lessing | 82 |
| Goethe és Schiller | 84 |
| Kant | 85 |
| Hegel | 86 |
| Az orosz forradalmi demokraták esztétikája | 88 |
| A polgári esztétika 1848 után | 89 |
| A marxizmus-leninizmus esztétikája | 93 |
| Marx és Engels művészetelméletének helyes értelmezése | 94 |
| Plehanov | 98 |
| Mehring | 98 |
| Lunacsarszkij | 101 |
| Lenin nézetei a művészetről. A művészi visszatükrözés kapcsolata az ismeretelmélettel | 101 |
| A művészet pártossága | 102 |
| A kulturális örökség helye és szerepe a művészetben | 103 |
| Lenin és a modern művészet kérdései. A művészet demokratizmusa | 104 |
| A marxista esztétika kidolgozása. Lukács György | 105 |
| A tartalom és a forma a művészetben | 107 |
| A tartalom és a forma filozófiai megközelítése | 107 |
| A polgári esztétika felfogása | 108 |
| A tartalom létrejötte a művészetben | 109 |
| A művészi forma összetevői | 113 |
| A külső forma összetevői. A forma viszonylag állandó elemei | 121 |
| A tartalom és forma dialektikája | 123 |
| Művészeti irányzatok. A realizmus | 128 |
| A realizmus értelmezése | 132 |
| A realizmus a marxista esztétika központi kategóriája | 135 |
| A realizmus és realizmusellenesség dialektikus kapcsolata | 138 |
| A művészet főbb irányzatai és korszakai a 19. századig | 140 |
| A művészet fejlődése | 150 |