A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Az általános pszichológia alapjai I-II.

Szerző
Fordító

Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 1.103 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN: 963-05-0311-5
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A kiváló szovjet pszichológus munkája az általános pszichológia valamennyi problémakörét felöleli: foglalkozik a pszichológia tárgyával, módszereivel és történetével, a viselkedés és a pszichikum fejlődésével, az érzékeléssel és az észleléssel, az emlékezettel, a képzelettel, a gondolkodással, a beszéddel, a figyelemmel, az érzelmekkel és az akarattal, a cselekvéssel és a tevékenységgel, a személyiség kialakulásával, a képességekkel, a temperamentummal és a jellemmel, valamint a személyiség öntudatával. A mű összegezi és a dialektikus materializmus filozófiai alapjain általánosítja a pszichológia fejlődése során elért eredményeket.

Tartalom

I. kötet:
Előszó az első kiadáshoz13
Előszó a második kiadáshoz17
Első rész
A pszichológia tárgya
A pszichikum természete21
A pszichikus jelenségek jellemzése21
A pszichikum és a tudat30
A pszichikum és a tevékenység35
A pszichofizikai probléma39
A pszichológiának mint tudmánynak tárgya és feladatai46
A pszichológia ágai53
A pszichológia módszerei
Metodika és metodológia56
A pszichológia módszerei57
Megfigyelés62
Önmegfigyelés63
Objektív megfigyelés67
A kísérleti módszer71
A pszichológiai kutatás egyéb módszerei76
A pszichológia története
A nyugati pszichológia fejlődésének története86
A pszichológia az ókorban (ókori Görögország)86
A pszichológai a középkorban (a reneszánszig)89
A pszichológia a reneszánsz korában89
A pszichológai a XVII-XVIII. században és a XIX. század első felében90
A pszichológiának mint kísérleti tudománynak a kialakulása99
A pszichológia metodológiai alapjainak válsága103
A pszichológia fejlődése a Szovjetunióban122
Az orosz tudományos pszichológia története122
A szovjet pszichológia138
Második rész
A fejlődés problémája a pszichológiában149
A pszichikum és a viselkedés fejlődése161
A viselkedés és a pszichikum fejlődésének főbb szakaszai165
Az ösztön, a készség és az intellektus problémája165
Az ösztönök166
A viselkedés individuális formái174
Az intellektus184
Általános következtetések188
Az állatok viselkedésének és pszichikumának fejlődése
Az alacsonyabb rendű szervezetek viselkedése197
Az idegrendszer fejlődése az állatoknál198
Az életmód és a pszichikum204
Az emberi tudat
A tudat történeti fejlődése az embernél215
Az antropogenezis problémája215
A tudat és az agy226
A magasabb rendű idegműködés fiziológiája239
A tudat fejlődése241
A tudat fejlődése a gyermeknél250
A fejlődés és az oktatás250
A biogenetikai probléma257
A gyermek idegrendszerének fejlődése265
A gyermek tudatának fejlődése266
Harmadik rész
Bevezetés281
Az érzékelés és az észlelés
Az érzékelés299
A receptorok301
A pszichofizika elemei303
Pszichofiziológiai törvényszerűségek308
Az érzékletek osztályozása310
Szervi érzékletek316
Statikus és kinesztétikus érzékletek322
Statikus érzékletek322
Kinesztétikus érzékletek323
Bőrérzékenység324
Fájdalom326
Hőérzetek328
Érintés, nyomás329
Tapintás331
Szaglási és ízlelési érzékletek335
Szaglási érzékletek335
Ízlelési érzékletek338
Hallási érzékletek340
A hangok lokalizációja351
A hallás elmélete353
A beszéd és a zene észlelése356
A látási érzékletek360
A szem szerkezete és működése362
Színérzékelés366
Pszichofiziológiai törvényszerűségek369
A színérzékelés elmélete374
A színek pszichofizikai hatása376
Színészlelés376
Az észlelés381
Általános elmélet381
Az észlelés természete381
Az észlelés konstanciája392
Az észlelés értelmezettsége394
Az észlelés történeti jellege398
Az észlelés és a személyiség irányulása399
A térészlelés401
Nagyságészlelés407
Formaészlelés408
A mozgásészlelés410
Az időészlelés415
Az észlelés fejlődése gyermeknél423
A gyermek szenzoros fejlődése423
A térészlelés fejlődése a gyermeknél425
A formaészlelés a gyermeknél427
Az időészlelés a gyermeknél431
Az észlelés és megfigyelés fejlődése a gyermeknél433
Az emlékezés
Az emlékezés és az észlelés443
Az emlékezés organikus alapjai447
A képzetek450
A képzetek asszociációi454
Az emlékezés elmélete455
Az asszociációs, értelmi és strukturális kapcsolatok szerepe a bevésésben455
A beállítódás szerepe a bevésésben462
A bevésés466
A felismerés472
A felismerés474
A rekonstrukció a felidézésben475
A visszaemlékezés478
A megőrzés és a felejtés480
Remineszcencia a megőrzésben486
Az emlékezés fajtái490
Az emlékezés szintjei491
Az emlékezés típusai493
Az emlékezés patológiája495
Az emlékezés fejlődése a gyermeknél496
A képzelet
A képzelet természete505
A képzelet fajtái510
A képzelet és az alkotás513
A képzelet "technikája"517
A képzelet és a személyiség521
A képzelet fejlődése a gyermeknél522
II. kötet:
A gondolkodás
A gondolkodás természete529
A pszichológia és a logika533
A gondolkodás pszicholgóiai elméletei534
A gondolkodási folyamat pszichológiai természete540
A gondolkodási folyamat fő fázisai547
Az alapműveletek mint a gondolkodási tevékenység oldalai551
A fogalom és a képzet557
A gondolkodás fő fajtái565
A gondolkodás genetikailag korai fokairól572
A gondolkodás patológiája és pszichológiája577
A gyermek gondolkodásának fejlődése583
A gyermek intellektuális tevékenységének első megnyilvánulásai584
A gyermek első általánosításai589
A gyermek "szituatív" gondolkodása592
A gyermek aktív gondolkodási tevékenységének kezdete594
Az óvodás korú gyermek általánosításai és a viszonyok megértése598
A gyermek következtetései és az oksági összefüggés megértése602
A gyermeki gondolkodás korai formáinak megkülönböztető sajátosságai607
A gyermek gondolkodásának fejlődése a rendszeres oktatás folyamatában614
A fogalmak elsajátítása616
Az ítéletek és a következtetések620
Az elméleti gondolkodás fejlődése az ismeretrendszer elsajátításának folyamatában622
A gyermeki gondolkodás fejlődésének elméletei627
A beszéd
A beszéd és az érintkezés. A beszéd funkciói632
A beszéd különböző fajtái644
A beszéd és a gondolkodás650
A beszéd történelmi fejlődése653
A beszéd fejlődése a gyermeknél658
A gyermek beszédének keletkezése, és fejlődésének első fokai658
A szókincs növelése666
A beszéd struktúrája669
Az összefüggő beszéd fejlődése672
Az egocentrikus beszéd problémája680
Az írott beszéd fejlődése a gyermeknél683
A kifejező beszéd fejlődése687
A figyelem
A figyelem természete691
A figyelem elmélete696
A figyelem fiziológiai alapjai699
A figyelem formái701
A figyelem fő tulajdonságai704
A figyelem fejlődése712
Az érzelmek
Az érzelmek és a szükségletek716
Az érzelmek és az életmód720
Az érzelmek és a tevékenység726
Az érzelmek fiziológiája736
A kifejező mozdulatok749
Az érzelmek és a személyiség élményei758
Az érzelmek pszichológiai diagnosztikája. Az "asszociációs" kísérlet761
Az emocionális élmények különböző fajtái762
Az indulatok769
A szenvedélyek771
A hangulatok774
A személyiség emocionális sajátossgágai776
Az érzelmek fejlődése a gyermeknél778
Az akarat
Az akarat természete786
Az akarati folyamat lefolyása796
Az akarat patológiája és pszichológiája808
A személyiség akarati tulajdonságai813
Az akaratelméletek817
A gyermek akaratának fejlődése819
Negyedik rész
Bevezetés831
A cselekvés
A cselekvés különböző formái844
A cselekvés és a mozgás847
A cselekvés és a jártasság858
A tevékenység
A tevékenység feladatai és motívumai872
A munka884
A munka pszichológiai karakterisztikája885
A munkás munkája888
A feltaláló munkája891
A tudós munkája896
A művész munkája899
A játék909
A játék természete909
Játékelméletek916
A gyermeki játék kifejlődése918
A tanulás926
A tanulás természete és a munka926
A tanulás és a megismerés929
Oktatás és fejlődés930
A tanulás motívumai933
Az ismeretrendszer elsajátítása938
Ötödik rész
Bevezetés953
A személyiség irányulása
Beállítódások és tendenciák962
A szükségletek967
Az érdeklődés972
Az eszmények983
A képességek988
Az általános tehetség és speciális képességek994
A tehetség és a képességek szintje999
Tehetségelméletek1002
A gyermek képességeinek fejlődése1005
A temperamentum és a jellem
A temperamentum elmélete1010
A jellem elmélete1022
A személyiség öntudata és életútja
A személyiség öntudata1041
A személyiség életútja1051
Bibliográfia1057
Névmutató1087
Tárgymutó1097

Sz. L. Rubinstein

Sz. L. Rubinstein műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Sz. L. Rubinstein könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv