| I. kötet: | |
| Előszó az első kiadáshoz | 13 |
| Előszó a második kiadáshoz | 17 |
| Első rész | |
| A pszichológia tárgya | |
| A pszichikum természete | 21 |
| A pszichikus jelenségek jellemzése | 21 |
| A pszichikum és a tudat | 30 |
| A pszichikum és a tevékenység | 35 |
| A pszichofizikai probléma | 39 |
| A pszichológiának mint tudmánynak tárgya és feladatai | 46 |
| A pszichológia ágai | 53 |
| A pszichológia módszerei | |
| Metodika és metodológia | 56 |
| A pszichológia módszerei | 57 |
| Megfigyelés | 62 |
| Önmegfigyelés | 63 |
| Objektív megfigyelés | 67 |
| A kísérleti módszer | 71 |
| A pszichológiai kutatás egyéb módszerei | 76 |
| A pszichológia története | |
| A nyugati pszichológia fejlődésének története | 86 |
| A pszichológia az ókorban (ókori Görögország) | 86 |
| A pszichológai a középkorban (a reneszánszig) | 89 |
| A pszichológia a reneszánsz korában | 89 |
| A pszichológai a XVII-XVIII. században és a XIX. század első felében | 90 |
| A pszichológiának mint kísérleti tudománynak a kialakulása | 99 |
| A pszichológia metodológiai alapjainak válsága | 103 |
| A pszichológia fejlődése a Szovjetunióban | 122 |
| Az orosz tudományos pszichológia története | 122 |
| A szovjet pszichológia | 138 |
| Második rész | |
| A fejlődés problémája a pszichológiában | 149 |
| A pszichikum és a viselkedés fejlődése | 161 |
| A viselkedés és a pszichikum fejlődésének főbb szakaszai | 165 |
| Az ösztön, a készség és az intellektus problémája | 165 |
| Az ösztönök | 166 |
| A viselkedés individuális formái | 174 |
| Az intellektus | 184 |
| Általános következtetések | 188 |
| Az állatok viselkedésének és pszichikumának fejlődése | |
| Az alacsonyabb rendű szervezetek viselkedése | 197 |
| Az idegrendszer fejlődése az állatoknál | 198 |
| Az életmód és a pszichikum | 204 |
| Az emberi tudat | |
| A tudat történeti fejlődése az embernél | 215 |
| Az antropogenezis problémája | 215 |
| A tudat és az agy | 226 |
| A magasabb rendű idegműködés fiziológiája | 239 |
| A tudat fejlődése | 241 |
| A tudat fejlődése a gyermeknél | 250 |
| A fejlődés és az oktatás | 250 |
| A biogenetikai probléma | 257 |
| A gyermek idegrendszerének fejlődése | 265 |
| A gyermek tudatának fejlődése | 266 |
| Harmadik rész | |
| Bevezetés | 281 |
| Az érzékelés és az észlelés | |
| Az érzékelés | 299 |
| A receptorok | 301 |
| A pszichofizika elemei | 303 |
| Pszichofiziológiai törvényszerűségek | 308 |
| Az érzékletek osztályozása | 310 |
| Szervi érzékletek | 316 |
| Statikus és kinesztétikus érzékletek | 322 |
| Statikus érzékletek | 322 |
| Kinesztétikus érzékletek | 323 |
| Bőrérzékenység | 324 |
| Fájdalom | 326 |
| Hőérzetek | 328 |
| Érintés, nyomás | 329 |
| Tapintás | 331 |
| Szaglási és ízlelési érzékletek | 335 |
| Szaglási érzékletek | 335 |
| Ízlelési érzékletek | 338 |
| Hallási érzékletek | 340 |
| A hangok lokalizációja | 351 |
| A hallás elmélete | 353 |
| A beszéd és a zene észlelése | 356 |
| A látási érzékletek | 360 |
| A szem szerkezete és működése | 362 |
| Színérzékelés | 366 |
| Pszichofiziológiai törvényszerűségek | 369 |
| A színérzékelés elmélete | 374 |
| A színek pszichofizikai hatása | 376 |
| Színészlelés | 376 |
| Az észlelés | 381 |
| Általános elmélet | 381 |
| Az észlelés természete | 381 |
| Az észlelés konstanciája | 392 |
| Az észlelés értelmezettsége | 394 |
| Az észlelés történeti jellege | 398 |
| Az észlelés és a személyiség irányulása | 399 |
| A térészlelés | 401 |
| Nagyságészlelés | 407 |
| Formaészlelés | 408 |
| A mozgásészlelés | 410 |
| Az időészlelés | 415 |
| Az észlelés fejlődése gyermeknél | 423 |
| A gyermek szenzoros fejlődése | 423 |
| A térészlelés fejlődése a gyermeknél | 425 |
| A formaészlelés a gyermeknél | 427 |
| Az időészlelés a gyermeknél | 431 |
| Az észlelés és megfigyelés fejlődése a gyermeknél | 433 |
| Az emlékezés | |
| Az emlékezés és az észlelés | 443 |
| Az emlékezés organikus alapjai | 447 |
| A képzetek | 450 |
| A képzetek asszociációi | 454 |
| Az emlékezés elmélete | 455 |
| Az asszociációs, értelmi és strukturális kapcsolatok szerepe a bevésésben | 455 |
| A beállítódás szerepe a bevésésben | 462 |
| A bevésés | 466 |
| A felismerés | 472 |
| A felismerés | 474 |
| A rekonstrukció a felidézésben | 475 |
| A visszaemlékezés | 478 |
| A megőrzés és a felejtés | 480 |
| Remineszcencia a megőrzésben | 486 |
| Az emlékezés fajtái | 490 |
| Az emlékezés szintjei | 491 |
| Az emlékezés típusai | 493 |
| Az emlékezés patológiája | 495 |
| Az emlékezés fejlődése a gyermeknél | 496 |
| A képzelet | |
| A képzelet természete | 505 |
| A képzelet fajtái | 510 |
| A képzelet és az alkotás | 513 |
| A képzelet "technikája" | 517 |
| A képzelet és a személyiség | 521 |
| A képzelet fejlődése a gyermeknél | 522 |
| II. kötet: | |
| A gondolkodás | |
| A gondolkodás természete | 529 |
| A pszichológia és a logika | 533 |
| A gondolkodás pszicholgóiai elméletei | 534 |
| A gondolkodási folyamat pszichológiai természete | 540 |
| A gondolkodási folyamat fő fázisai | 547 |
| Az alapműveletek mint a gondolkodási tevékenység oldalai | 551 |
| A fogalom és a képzet | 557 |
| A gondolkodás fő fajtái | 565 |
| A gondolkodás genetikailag korai fokairól | 572 |
| A gondolkodás patológiája és pszichológiája | 577 |
| A gyermek gondolkodásának fejlődése | 583 |
| A gyermek intellektuális tevékenységének első megnyilvánulásai | 584 |
| A gyermek első általánosításai | 589 |
| A gyermek "szituatív" gondolkodása | 592 |
| A gyermek aktív gondolkodási tevékenységének kezdete | 594 |
| Az óvodás korú gyermek általánosításai és a viszonyok megértése | 598 |
| A gyermek következtetései és az oksági összefüggés megértése | 602 |
| A gyermeki gondolkodás korai formáinak megkülönböztető sajátosságai | 607 |
| A gyermek gondolkodásának fejlődése a rendszeres oktatás folyamatában | 614 |
| A fogalmak elsajátítása | 616 |
| Az ítéletek és a következtetések | 620 |
| Az elméleti gondolkodás fejlődése az ismeretrendszer elsajátításának folyamatában | 622 |
| A gyermeki gondolkodás fejlődésének elméletei | 627 |
| A beszéd | |
| A beszéd és az érintkezés. A beszéd funkciói | 632 |
| A beszéd különböző fajtái | 644 |
| A beszéd és a gondolkodás | 650 |
| A beszéd történelmi fejlődése | 653 |
| A beszéd fejlődése a gyermeknél | 658 |
| A gyermek beszédének keletkezése, és fejlődésének első fokai | 658 |
| A szókincs növelése | 666 |
| A beszéd struktúrája | 669 |
| Az összefüggő beszéd fejlődése | 672 |
| Az egocentrikus beszéd problémája | 680 |
| Az írott beszéd fejlődése a gyermeknél | 683 |
| A kifejező beszéd fejlődése | 687 |
| A figyelem | |
| A figyelem természete | 691 |
| A figyelem elmélete | 696 |
| A figyelem fiziológiai alapjai | 699 |
| A figyelem formái | 701 |
| A figyelem fő tulajdonságai | 704 |
| A figyelem fejlődése | 712 |
| Az érzelmek | |
| Az érzelmek és a szükségletek | 716 |
| Az érzelmek és az életmód | 720 |
| Az érzelmek és a tevékenység | 726 |
| Az érzelmek fiziológiája | 736 |
| A kifejező mozdulatok | 749 |
| Az érzelmek és a személyiség élményei | 758 |
| Az érzelmek pszichológiai diagnosztikája. Az "asszociációs" kísérlet | 761 |
| Az emocionális élmények különböző fajtái | 762 |
| Az indulatok | 769 |
| A szenvedélyek | 771 |
| A hangulatok | 774 |
| A személyiség emocionális sajátossgágai | 776 |
| Az érzelmek fejlődése a gyermeknél | 778 |
| Az akarat | |
| Az akarat természete | 786 |
| Az akarati folyamat lefolyása | 796 |
| Az akarat patológiája és pszichológiája | 808 |
| A személyiség akarati tulajdonságai | 813 |
| Az akaratelméletek | 817 |
| A gyermek akaratának fejlődése | 819 |
| Negyedik rész | |
| Bevezetés | 831 |
| A cselekvés | |
| A cselekvés különböző formái | 844 |
| A cselekvés és a mozgás | 847 |
| A cselekvés és a jártasság | 858 |
| A tevékenység | |
| A tevékenység feladatai és motívumai | 872 |
| A munka | 884 |
| A munka pszichológiai karakterisztikája | 885 |
| A munkás munkája | 888 |
| A feltaláló munkája | 891 |
| A tudós munkája | 896 |
| A művész munkája | 899 |
| A játék | 909 |
| A játék természete | 909 |
| Játékelméletek | 916 |
| A gyermeki játék kifejlődése | 918 |
| A tanulás | 926 |
| A tanulás természete és a munka | 926 |
| A tanulás és a megismerés | 929 |
| Oktatás és fejlődés | 930 |
| A tanulás motívumai | 933 |
| Az ismeretrendszer elsajátítása | 938 |
| Ötödik rész | |
| Bevezetés | 953 |
| A személyiség irányulása | |
| Beállítódások és tendenciák | 962 |
| A szükségletek | 967 |
| Az érdeklődés | 972 |
| Az eszmények | 983 |
| A képességek | 988 |
| Az általános tehetség és speciális képességek | 994 |
| A tehetség és a képességek szintje | 999 |
| Tehetségelméletek | 1002 |
| A gyermek képességeinek fejlődése | 1005 |
| A temperamentum és a jellem | |
| A temperamentum elmélete | 1010 |
| A jellem elmélete | 1022 |
| A személyiség öntudata és életútja | |
| A személyiség öntudata | 1041 |
| A személyiség életútja | 1051 |
| Bibliográfia | 1057 |
| Névmutató | 1087 |
| Tárgymutó | 1097 |