A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Az amerikai irodalom története

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Osiris Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 874 oldal
Sorozatcím: Osiris Tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-389-771-8
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Úgy tűnik, minden nemzedéknek meg kell írnia saját irodalomtörténeteit. Nincs többé egyetlen kánon vagy egyetlen értelmezés, csak kánonok és értelmezések vannak, melyekről tudjuk: egy adott kor tudományosságát képviselik, s ekként csak annyira örök érvényűek, mint elődeik voltak. Az irodalomtörténet tehát olvasó-függő és egyben felülírható éppúgy, mint azok a korábbi művek, melyeket éppen felülír.
Jelen irodalomtörténet olyan időszakban született, amikor az amerikai irodalom története szókapcsolat mindegyik eleme különös módon problematikussá vált. Az elmúlt évtizedekben megingott az amerikaiság fogalma, új értelmezésekkel bővült az irodalom és az irodalmiság kategóriája, s megkérdőjeleződött a lineáris narratívaként elmondható történet lehetősége. Mindennek ellenére - illetve valószínűleg éppen ezért - valóságos reneszánszát éli az irodalomtörténet-írás: soha ennyi irodalomtörténet nem született, mint az elmúlt húsz évben, és talán soha ilyen mértékben nem változott az irodalmi... Tovább

Fülszöveg

Úgy tűnik, minden nemzedéknek meg kell írnia saját irodalomtörténeteit. Nincs többé egyetlen kánon vagy egyetlen értelmezés, csak kánonok és értelmezések vannak, melyekről tudjuk: egy adott kor tudományosságát képviselik, s ekként csak annyira örök érvényűek, mint elődeik voltak. Az irodalomtörténet tehát olvasó-függő és egyben felülírható éppúgy, mint azok a korábbi művek, melyeket éppen felülír.
Jelen irodalomtörténet olyan időszakban született, amikor az amerikai irodalom története szókapcsolat mindegyik eleme különös módon problematikussá vált. Az elmúlt évtizedekben megingott az amerikaiság fogalma, új értelmezésekkel bővült az irodalom és az irodalmiság kategóriája, s megkérdőjeleződött a lineáris narratívaként elmondható történet lehetősége. Mindennek ellenére - illetve valószínűleg éppen ezért - valóságos reneszánszát éli az irodalomtörténet-írás: soha ennyi irodalomtörténet nem született, mint az elmúlt húsz évben, és talán soha ilyen mértékben nem változott az irodalmi kánon és az interpretáció, mint ez alatt az időszak alatt.
Bollobás Enikő munkája több tekintetben is eltér a hagyományos irodalomtörténetektől. Mindenekelőtt az amerikai irodalomtudományban ma elfogadott új, kibővített, sokszínű és plurálisán széttartó kánonokat mutatja be. Az irodalom történetét nem egy feltételezett középpont felől közelíti meg, hanem a jelen felől, mely újraírja a múltat. Az egyes irányzatok és szerzők esetében a kritikai fogadtatás alakulását, változását is tárgyalja.
Az irodalomtörténetet bőséges bibliográfia, név-, tárgy- és címmutató egészíti ki. Vissza

Tartalom

BEVEZETŐ..........................................11
I.
A KORAI AMERIKA „IRODALMA"..........................................19
AMERIKAI INDIÁN SZÓBELISÉG..........................................19
A FELFEDEZŐK ÍRÁSAI..........................................22
II.
A GYARMATI AMERIKA IRODALMA..........................................29
GYARMATOSÍTÁS ÉS PURITANIZMUS..........................................29
IRODALOM..........................................32
Puritán narratívák..........................................34
A puritanizmussal perlekedő hangok..........................................37
Költészet..........................................39
Az amerikai jeremiád és a szabadulástörténet..........................................44
III.
AZ AMERIKAI FORRADALOM ÉS A KORAI KÖZTÁRSASÁG IRODALMA........................48
AZ AMERIKAI FELVILÁGOSODÁS IRODALMA..........................................52
A FORRADALOM SZÖVEGEI ÉS AZ „AMERIKAI JELLEM" NARRATÍVÁI........................57
AKIKRE A FELVILÁGOSODÁS ÉS A FORRADALOM ESZMÉI NEM VONATKOZTAK..........67
IV.
AZ AMERIKAISÁG MÍTOSZAINAK MEGJELENÉSE..........................................70
A VÁLTOZÁS MÍTOSZA: IRVING ÉS A KNICKERBOCKER-ÍRÓK......................72
A HATÁRVIDÉK MÍTOSZA AZ IRODALOMBAN..........................................75
EDGAR ALLAN POE ÉS A DÉL MÍTOSZA..........................................84
A „NEMZET LEGNEMESEBB ÉRZÉSEI": KÖLTÉSZET A SZALONBAN.....................93
V.
A SOKHANGÚ AMERIKAI IRODALOM MEGJELENÉSE..........................................104
Az új-angliai transzcendentalizmus..........................................106
Ralph Waldo Emerson..........................................109
Henry David Thoreau..........................................116
Nathaniel Hawthorne..........................................123
Herman Melville..........................................135
Walt Whitman..........................................147
A „női reneszánsz": az „irodalmi ipar" és a nőírók..........................................164
Az afro-amerikai irodalom fellendülése..........................................180
VI.
AMERIKAI IRODALOM A POLGÁRHÁBORÚ UTÁN..........................................190
Polgárháború és újjáépítés..........................................190
Realizmus és regionalizmus..........................................196
Emily Dickinson..........................................204
Mark Twain..........................................220
Henry Adams..........................................230
Henry James..........................................236
Naturalista realizmus, szürnaturalizmus..........................................252
A nőirodalom kiteljesedése ..........................................262
VII.
MODERNITÁS AZ AMERIKAI IRODALOMBAN..........................................285
MODERNIZMUS A KÖLTÉSZETBEN..........................................292
A modernizmusba való átmenet költői..........................................294
Az imagizmus..........................................300
Robert Frost..........................................308
Ezra Pound..........................................313
T. S. Eliot..........................................322
William Carlos Williams..........................................331
Wallace Stevens..........................................349
A modernista költészet sokarcúsága..........................................357
MODERNISTA PRÓZA: FEHÉR FÉRFIAK KANONIKUS PRÓZAIRODALMA....................371
Sinclair Lewis és Sherwood Anderson..........................................375
F. Scott Fitzgerald..........................................378
Ernest Hemingway..........................................385
William Faulkner..........................................395
A modernista próza sokarcúsága..........................................413
A politikai baloldal szószólói..........................................421
A NŐI MODERNIZMUS..........................................422
A női modernizmus költészete..........................................426
Gertrude Stein..........................................426
H. D. (Hilda Doolittle)..........................................440
Djuna Barnes..........................................446
Willa Cather..........................................450
A női énkonstrukciók változatai..........................................455
AZ „ÚJ NÉGER RENESZÁNSZ"..........................................459
A harlemi reneszánsz..........................................463
Harlem nőírói..........................................473
Az „új néger reneszánsz" második nemzedéke.........................................481
A MODERN DRÁMA..........................................489
A modern amerikai dráma megjelenése..........................................490
Eugene O'Neill..........................................494
VIII.
AZ AMERIKAI IRODALOM 1945 UTÁN..........................................501
HAGYOMÁNYOK, FORRADALMAK ÉS SOKSZÍNŰSÉG A KÖLTÉSZETBEN.................502
A formalizmus változatai..........................................505
Személyesség, vallomás és politika a költészetben..........................................511
Posztmodernizmusok a költészetben: avantgárd mozgalmak a hetvenes évekig..........................526
A Black Mountain-költők..........................................532
A San Franciscó-i reneszánsz és a beatnemzedék..........................................562
A fekete esztétika költészete..........................................567
A New York-i költőiskola és a New York-i második nemzedék..........................................569
Deep image, etnopoétika, szürrealizmus, performance-poétikák,vizuális költészet..........573
Avantgárd kísérletek a hetvenes évek után..........................................581
A language-költők..........................................581
A női kísérleti hagyomány..........................................584
Új identitásköltészet..........................................586
Új médiapoétikák és más kísérletek..........................................592
TÖBBKÖZPONTÚSÁG ÉS SOKSZÍNŰSÉG A PRÓZAIRODALOMBAN.............................592
A háborús regény..........................................595
A néger identitás hangjai..........................................600
A zsidó-amerikai irodalom..........................................605
Déli prózaírók..........................................623
Köz- és magántörténelmek..........................................632
Posztmodernizmusok a regényirodalomban..........................................644
Előzmények: a lázadás irodalma és a lírai regény..........................................651
A kanonikus posztmodernizmus..........................................657
Női és afro-amerikai posztmodernek..........................................675
Minimalista próza..........................................693
Multikulturalizmus és „új" identitások..........................................695
HAGYOMÁNY, KÍSÉRLETEZÉS ÉS IDENTITÁS A DRÁMAIRODALOMBAN.........................729
Tennessee Williams..........................................731
Arthur Miller..........................................738
A realista színház más képviselői..........................................744
Broadway és az off-Broadway..........................................745
Edward Albee..........................................748
Sam Shepard és David Mamet..........................................758
Az azonosságok színházai..........................................758
Más kortárs drámaírók..........................................771
Felhasznált irodalom..........................................775
Név-, cím- és tárgymutató..........................................833

Bollobás Enikő

Bollobás Enikő műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bollobás Enikő könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv