| Előszó | 7 |
| Bevezetés | 9 |
| Mi a filozófia? | 10 |
| A filozófia alapvető kérdései és irányzatai | 17 |
| Az idealizmus fő formái: objektív és szubjektív idealizmus | 18 |
| A materializmus történeti formái | 30 |
| A materializmus és az idealizmus, a dialektikus és a metafizikus szemlélet harca a filozófiában | 34 |
| Társadalom és filozófia | 36 |
| A milétoszi iskola, avagy a filozófia hajnala | 40 |
| A hellének története az archaikus kor végéig | 40 |
| Homérosz és Hésziodosz mint a filozófiai gondolkodás előkészítője | 47 |
| Thalész: a filozófia megteremtője | 63 |
| Anaximandrosz: arkhé az apeiron | 74 |
| Anaximenész: arkhé a levegő | 77 |
| A püthagoreizmus | 80 |
| Püthagorasz munkássága | 80 |
| Alkmaión | 89 |
| Démakédész | 90 |
| Xenophanész: a politeizmus birálata | 92 |
| Az epheszoszi "homályos" bölcs: Hérakleitosz | 99 |
| Materializmusa | 101 |
| Dialektikája | 102 |
| A logosz | 103 |
| Az ellentétek mint a változások okai | 104 |
| Lélekfelfogása és ismeretelmélete | 106 |
| Erkölcstana | 107 |
| Harc az emberiesités ellen. Antropomorf maradványok | 108 |
| Az eleai iskola | 110 |
| A permenidészi lételmélet | 111 |
| A zénóni aporiák | 114 |
| Empedoklész | 121 |
| Gondolatvilágának ellentmondásossága | 122 |
| Materializmusa | 123 |
| Kozmogóniája | 126 |
| Az élőlények kialakulása és fejlődése | 127 |
| A dualizmus kezdete | 129 |
| A pórus-elmélet | 129 |
| Anaxagorasz | 134 |
| A nap- és holdfogyatkozások tudományos magyarázata | 135 |
| Pere | 136 |
| A kéz szerepe | 139 |
| Arkhék a szpermák | 140 |
| A mozgás forrása a nusz | 142 |
| A korai atomisták: Leukipposz és Démokritosz | 147 |
| Az atomok és az űr mint arkhék | 148 |
| Démokritosz ismeretelmélete | 151 |
| Démokritosz: a társadalom fejlődés eredménye | 153 |
| Démokritosz etikája | 155 |
| Démokritosz a vallás keletkezeéséről | 158 |
| A szofisztika | 160 |
| A görög felvilágosodás | 160 |
| Athén felemelkedése | 161 |
| A szofisztika sokoldalusága | 164 |
| Radikális valláskritika | 166 |
| Szekularizált társadalomszemlélet | 172 |
| A phüszisz és a nomosz | 174 |
| Az ur-morál elve | 179 |
| A szofisztika ismeretelmélete | 184 |
| Összefoglalás | 187 |
| A "bábáskodó" Szókratész | 188 |
| A Szókratésszel kapcsolatos források problémája | 188 |
| A szókratészi módszer | 192 |
| A dualista rendszer megteremtése | 194 |
| A természettudomány elvetése | 196 |
| A peloponnészoszi háboru | 199 |
| Mi a jó? | 203 |
| Mi a szép? | 205 |
| A daimonion szerepe | 206 |
| A per és az elitélés okai | 207 |
| A szókratészi iskolák | 210 |
| Az objektiv idealista Platón | 216 |
| Élete | 216 |
| Irásai | 220 |
| Teleologikus és dualista világmagyarázat | 222 |
| Ideatan és ismeretelmélet | 231 |
| Pozitiv társadalmi felismerések | 244 |
| A társadalomutópia | 249 |
| Neveléselmélet | 256 |
| A müalkotás mint az utánzat utánzata | 258 |
| A cinizmus. Szinópéi Diogenész | 261 |
| Az arisztotelészi filozófia | 269 |
| Élete | 269 |
| Müvei | 271 |
| Makedónia felemelkedése | 273 |
| Az árucsere történeti kialakulásának elemzése | 275 |
| A platóni társadalomutópia birálata | 279 |
| A rabszolgaság teleologikus szentesitése | 280 |
| A lehető legjobb állam tervezete | 282 |
| A nevelés központi szerepe | 286 |
| Szekularizált etika | 288 |
| A "Poétika" | 292 |
| A platóni ideatan kritikája | 296 |
| Antropocentrikus világkép | 298 |
| A kozmikus dualizmus | 303 |
| A természeti benső célirányosság | 306 |
| A szubjektiv evidencia | 310 |
| Materialista Arisztotelész? | 314 |
| Lélektan és ismeretelmélet | 317 |
| Az "első filozófia" | 327 |
| Logikája | 334 |
| Geocentrikus világkép | 336 |
| A hellénisztikus világ | 340 |
| A makedón utódállamok | 341 |
| A gazdasági és a szellemi élet | 344 |
| Alexandria virágzása | 346 |
| A "Tarka Csarnok" filozófusai: a sztoikusok | 350 |
| A sztoicizmus kialakulása és történeti korszakai | 350 |
| Panteista világkép | 352 |
| Az etika központi szerepe | 362 |
| A "Kert" filozófiája: az epikureizmus | 372 |
| Az epikuroszi és a démokritoszi filozófia viszonya | 374 |
| Istenek vannak, de a világ szempontjából közömbösek | 378 |
| A vallás elvetése. Harc az antropocentrizmus és a finalizmus ellen. A vallás keletkezésének okai | 383 |
| A filozófia mint az etika szolgálója | 389 |
| Társadalom- és történelemfilozófia | 393 |
| A szkepticizmus | 396 |
| A pürrhóni szkepszis | 397 |
| Az "Uj" Akadémia szkepszise. Karneadész | 399 |
| A késői szkepszis | 405 |
| Az ujplatonizmus | 416 |
| Alexandria és Ammóniosz Szakkasz | 416 |
| A plótinoszi emanáció-elmélet | 417 |