1.034.743

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az antik filozófia története

Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar/Kézirat

Szerző

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 422 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. 2. változatlan kiadás. 268 példányban jelent meg. Tankönyvi száma: J 2-1182.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Néhány évtizeddel ezelőtt Will Durant egyik műve ("The Story of philosophy") "A gondolat hőse" címmel jelent meg magyarul. A fordító, Benedek Marcell, a könyv eredeti címének ("A filozófia... Tovább

Előszó

Néhány évtizeddel ezelőtt Will Durant egyik műve ("The Story of philosophy") "A gondolat hőse" címmel jelent meg magyarul. A fordító, Benedek Marcell, a könyv eredeti címének ("A filozófia története") megváltoztatásakor teljesen jogos és igen találó megoldást választott. Vajon miért? Azért, mivel a bölcselet történetének számtalan alakja valóban hős, a szellemi, a társadalmi elmaradottság, az antropomorfizáló világnézet leküzdéséért, az emberibb emberért vívott harc katonája volt. Katonája, mert az általuk folytatott küzdelem gyakran üldöztetéseket, életveszélyt, nem egyszer halált jelentett számukra. Gondoljunk csak Bruno, Galilei, Spinoza, Voltaire, Didercot, Fichte és mások sorsára! Főként pedig azokéra, akik magát ezt a harcot nemünk multjában elkezdték, s egyúttal a szellemi haladás első üldözöttjei, áldozatai is voltak! Vagyis az antik filozófusokra: az Athénban perbefogott Anaxagoraszra, méloszi Diagoraszra, a szofista Prótagoraszra, a megtörhetetlenül nemes jelleme miatt kivégzett Szókratészre, a hirhedt szürakuszaibeli zsarnok, I. Dionüsziosz által rabszolgának eladott Platónra, az üldöztetések miatt Athénből menekülni kényszerülő Arisztotelészre, a rendíthetetlen erkölcsisége miatt mozsárban péppé vert Anaxarkhoszra, a Nero által öngyilkosságba kergetett Senecára és másokra!
Jegyzetünk éppen ez utóbbiak munkásságáról, az antik - ezen belül is mindenekelőtt a görög - bölcseletről szól. Arról a nagy szellemi teljesítményről, amely a filozófia megteremtődését, a gondolkodás történetében a dezantropomorfizáció első radikális forradalmát jelenti. Magától értetődő, hogy a munka, amelynek révén e jegyzet megszületett, nehéz volt. Ám - ugyanakkor örömteli is, hisz az emberiség "normális", soha vissza nem térő gyerekkorának csodás szellemi fejlődését kellett-lehetett megrajzolnom. Hogy ezt a feladatot miként sikerült megoldanom, én mint szerző talán nem is tudom fölmérni. Annyit mindenesetre elmondhatok, hogy az írás a korabeli körülmények közepette játszott szerepük szerint, tényleges pozitívumaikat hangsúlyozva, s mint eleven személyiségeket igyekeztem ábrázolni. Mégpedig olyképpen, hogy a filozófia egyes művelőit és irányzatait mint az antik történelem, társadalmi, gazdasági fejlődés szerves mozzanatát, mint a korabeli művészetekkel, tudománykezdetekkel intenzív kölcsönhatásban álló jelenségeket próbáltam elemezni és bemutatni. Az említett szempontokból fakad aztán az a sajátos helyzet, hogy a különféle filozófusokat tárgyaló anyagrészek a Jegyzeten belül jelentős eltéréseket mutatnak mind a nyelvezetet, mind pedig a közérthetőséget illetően. S ez szükségszerű is, hiszen - hogy konkrét példákat említsek - a cinikus Diogenészről, az ókori görögség tán legragyogóbb szelleméről egészen másként lehet és kell írni, mint teszem fel a számos nehéz bölcseleti problémát behatóan analizáló Arisztotelészről. Vissza

Tartalom

Előszó7
Bevezetés9
Mi a filozófia?10
A filozófia alapvető kérdései és irányzatai17
Az idealizmus fő formái: objektív és szubjektív idealizmus18
A materializmus történeti formái30
A materializmus és az idealizmus, a dialektikus és a metafizikus szemlélet harca a filozófiában34
Társadalom és filozófia36
A milétoszi iskola, avagy a filozófia hajnala40
A hellének története az archaikus kor végéig40
Homérosz és Hésziodosz mint a filozófiai gondolkodás előkészítője47
Thalész: a filozófia megteremtője63
Anaximandrosz: arkhé az apeiron74
Anaximenész: arkhé a levegő77
A püthagoreizmus80
Püthagorasz munkássága80
Alkmaión89
Démakédész90
Xenophanész: a politeizmus birálata92
Az epheszoszi "homályos" bölcs: Hérakleitosz99
Materializmusa101
Dialektikája102
A logosz103
Az ellentétek mint a változások okai104
Lélekfelfogása és ismeretelmélete106
Erkölcstana107
Harc az emberiesités ellen. Antropomorf maradványok108
Az eleai iskola110
A permenidészi lételmélet111
A zénóni aporiák114
Empedoklész121
Gondolatvilágának ellentmondásossága122
Materializmusa123
Kozmogóniája126
Az élőlények kialakulása és fejlődése127
A dualizmus kezdete129
A pórus-elmélet129
Anaxagorasz134
A nap- és holdfogyatkozások tudományos magyarázata135
Pere136
A kéz szerepe139
Arkhék a szpermák140
A mozgás forrása a nusz142
A korai atomisták: Leukipposz és Démokritosz147
Az atomok és az űr mint arkhék148
Démokritosz ismeretelmélete151
Démokritosz: a társadalom fejlődés eredménye153
Démokritosz etikája155
Démokritosz a vallás keletkezéséről158
A szofisztika160
A görög felvilágosodás160
Athén felemelkedése161
A szofisztika sokoldalusága164
Radikális valláskritika166
Szekularizált társadalomszemlélet172
A phüszisz és a nomosz174
Az ur-morál elve179
A szofisztika ismeretelmélete184
Összefoglalás187
A "bábáskodó" Szókratész188
A Szókratésszel kapcsolatos források problémája188
A szókratészi módszer192
A dualista rendszer megteremtése194
A természettudomány elvetése196
A peloponnészoszi háboru199
Mi a jó?203
Mi a szép?205
A daimonion szerepe206
A per és az elitélés okai207
A szókratészi iskolák210
Az objektiv idealista Platón216
Élete216
Irásai220
Teleologikus és dualista világmagyarázat222
Ideatan és ismeretelmélet231
Pozitiv társadalmi felismerések244
A társadalomutópia249
Neveléselmélet256
A müalkotás mint az utánzat utánzata258
A cinizmus. Szinópéi Diogenész261
Az arisztotelészi filozófia269
Élete269
Müvei271
Makedónia felemelkedése273
Az árucsere történeti kialakulásának elemzése275
A platóni társadalomutópia birálata279
A rabszolgaság teleologikus szentesitése280
A lehető legjobb állam tervezete282
A nevelés központi szerepe286
Szekularizált etika288
A "Poétika"292
A platóni ideatan kritikája296
Antropocentrikus világkép298
A kozmikus dualizmus303
A természeti benső célirányosság306
A szubjektiv evidencia310
Materialista Arisztotelész?314
Lélektan és ismeretelmélet317
Az "első filozófia"327
Logikája334
Geocentrikus világkép336
A hellénisztikus világ340
A makedón utódállamok341
A gazdasági és a szellemi élet344
Alexandria virágzása346
A "Tarka Csarnok" filozófusai: a sztoikusok350
A sztoicizmus kialakulása és történeti korszakai350
Panteista világkép352
Az etika központi szerepe362
A "Kert" filozófiája: az epikureizmus372
Az epikuroszi és a démokritoszi filozófia viszonya374
Istenek vannak, de a világ szempontjából közömbösek378
A vallás elvetése. Harc az antropocentrizmus és a finalizmus ellen. A vallás keletkezésének okai383
A filozófia mint az etika szolgálója389
Társadalom- és történelemfilozófia393
A szkepticizmus396
A pürrhóni szkepszis397
Az "Uj" Akadémia szkepszise. Karneadész399
A késői szkepszis405
Az ujplatonizmus416
Alexandria és Ammóniosz Szakkasz416
A plótinoszi emanáció-elmélet417

Pais István

Pais István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Pais István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv