| Előszó | 5 |
| Az egri anyanyelv-oktatási napok programja | 6 |
| Megnyitóülés | |
| Békési József: Megnyitóbeszéd | 10 |
| Benkő Loránd: A magyartanárok "szakmán túli" feladatairól | 11 |
| Bánffy György: A színművész és anyanyelve | 17 |
| Ember és anyanyelve | |
| Deme László: Ember és anyanyelve | 24 |
| A. Jászó Anna: Az anyanyelvi alapkészségek (beszéd, olvasás, írás) gondozása | 28 |
| A vitavezetők összefoglalói | |
| Dobóné Berencsi Margit: Általános iskolai szekció | 34 |
| Szakács Béla: Szakmunkásképző iskolai szekció | 35 |
| Z. Szabó László: Gimnáziumi és szakközépiskolai szekció | 35 |
| A magyar nyelv rétegződése és a nyelvi norma | |
| Fekete Péter: "...A nyelv annál tökéletesebb s elkészültebb, minél több mértékével bír a sokszínűségnek" (Elnöki bevezető) | 38 |
| Sebestyén Árpád: A nyelv rétegződéséről, a szociolingvisztikai szemléletmódról | 42 |
| Szende Aladár: A nyelvi norma pedagógiai értelmezéséről és jelentőségéről | 49 |
| Bachát László: Újabb jelenségek a diáknyelvben | 53 |
| Tolcsvai Nagy Gábor: Normaváltozás az "ifjúsági nyelvben" | 57 |
| Kiss Jenő: A nyelvjárások mai élete, szerepük a köznyelv formálásában | 60 |
| Fülöp Lajos: Nyelvjárási értékeink szerepe az anyanyelvi nevelésben | 63 |
| Pásztor Emil: A helyesírás tanításának pedagógiai jelentősége, módszerei, normatívái | 67 |
| Hozzászólás | |
| Wacha Imre: A nemzeti nyelv és rétegei | 71 |
| A vitavezetők összefoglalói | |
| Linder Emilné: Szakmunkásképző iskolai szekció | 75 |
| Graf Rezső: Gimnáziumi és szakközépiskolai szekció | 80 |
| A nyelvi szintek kutatásának újabb eredményei és az iskolai munka | |
| V. Raisz Rózsa: A főiskolára jelentkező fiatalok grammatikai szemléletéről | 84 |
| Bolla Kálmán: A beszédhangok világa | 89 |
| Wacha Imre: A részben elkészült kiejtési kézikönyvről | 93 |
| Grétsy László: Köznyelvi és szaknyelvi szókincsünk fejlődése | 97 |
| Békési Imre: Szövegalkotás, szövegvizsgálat | 102 |
| Bencédy József: Az élőnyelvi szöveg vizsgálata | 106 |
| Hozzászólások | |
| Szikszai Lajosné: A modern nyelvészetből hasznosítható módszerek a nyelvtanításban | 111 |
| Vass László: Jellem és stílus | 118 |
| Az iskolai nyelvművelő mozgalmak, versenyek | |
| Z. Szabó László: A mozgalmak, versenyek formái, szerepük a nyelvi magatartás kialakításában | 124 |
| Kerekes Barnabás: A "Beszélni nehéz!" körök pedagógiájáról és szervezéséről | 130 |
| Szőcsné Antal Irén: "Beszélni nehéz!" kör az általános iskolában | 134 |
| Tatay Éva: A vers- és prózamondés megítélésének kritériumairól | 136 |
| H. Varga Gyula: Az ifjúsági beszédkultúra és fejlesztésének egy modellje | 138 |
| Kövesi Józsefné: Anyanyelv - idegen nyelv | 141 |
| Bagi Ádámné: Tantárgyközi anyanyelvi nevelés az általános iskola ötödik osztályában | 144 |
| Hozzászólás | |
| Miskolczi Margit: A "Beszélni nehéz!" című rádióműsorról | 155 |
| Záróülés | |
| Szathmári István: Összefoglaló megjegyzések az egri tanácskozáshoz | 160 |