1.034.961

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az anyanyelv oktatása kétnyelvű környezetben

Oktatási segédlet/A magyar mint anyanyelv oktatása Szlovákiában a kétezres évek elején - helyzetkép és innovációs lehetőségek

Szerző
Lektor

Kiadó: Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem-Közép-európai Tanulmányok Kara
Kiadás helye: Nyitra
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 153 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN: 978-80-558-0937-3
Megjegyzés: Első kiadás. Megjelent 153 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Szabómihály Gizella (1956) a pozsonyi Comenius Egyetem Bölcsészettudományi Karán 1979-ben szerzett magyar-szlovák szakos tanári oklevelet, 1992-ig ugyanott a magyar tanszék oktatója, később szabadfoglalkozású tolmács és szakfordító. 2009-től a Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Közép-európai Tanulmányok Karán oktat. Kutatási területei: szlovák-magyar kontrasztív nyelvészet, szociolingvisztika, fordítástudomány, nyelvi menedzselés. E tárgykörökből számos publikációja jelent meg magyar, szlovák, német és angol nyelven Szlovákiában, Magyarországon és külföldön.

Tartalom

0. Bevezetés 6
1. Elméleti és módszertani alapvetések 9
1.1. A nyelvi menedzselés elmélete 9
1.2. A funkcionális és kognitív szemlélet és módszer 13
1.3. Kutatási módszerek, a tankönyvelemzés 15
2. A magyar anyanyelvi nevelés korszerűsítésével kapcsolatos elképzelések 18
2.1. Szlovákiai magyar nyelvészek javaslatai és elképzelései 18
2.2. A szlovákiai magyarnyelv-oktatás korszerűsítésével kapcsolatban a szlovákiai magyar
pedagógustársadalom által megfogalmazott elképzelések 23
3. Az anyanyelvi nevelés feladatai (célja) és a magyar nyelv tantárgy tartalma általában és kisebbségi
körülmények között 25
3.1. Az anyanyelvi nevelés feladatai és céljai a magyarországi tantervek és szerzők szerint 25
3.2. Az anyanyelvi nevelés feladatai, céljai és tartalma a szlovákiai magyarnyelv-tantervek összeállítói
szerint 30
3.2.1. A tantervi reform (2008) előtti helyzet 30
3.2.2. A tantervi reform és a kerettantervek 34
3.2.3. A 2015-től érvényes új tantervek 41
3.3. Az anyanyelvi nevelés feladatai, céljai és tartalma a szlovákiai magyarnyelv-tankönyvekben 50
3.3.1. A célok kijelölése 50
3.3.2. A tankönyvek által közvetített műveltségtartalom 53
3.3.3. A nyelvi változatosság és a standard norma kezelése a tankönyvekben 56
3.3.4. A nyelvváltozatok bemutatása a tankönyvekben 62
3.3.5. A szlovákiai magyar diákok vernakuláris nyelvváltozatának és a szlovákiai magyar nyelvi
valóságnak a megjelenése a tankönyvekben 67
3.3.6. A kontrasztív szemlélet a vizsgált tankönyvekben 69
4. Az anyanyelvi nevelés néhány jellemzője egyéb határon túli magyar beszélőközösségben 73
4.1. Az anyanyelvi oktatás célja a tantervek tükrében 74
4.2. Az anyanyelvoktatás tartalma és a vernakuláris nyelvváltozat a tantervek és a tankönyvek tükrében 77
4.2.1. Románia 77
4.2.2. Ukrajna 80
4.2.3. Szerbia 83
5. Egy rövid kitekintés: Dél-Tirol 86
6. Tudásfelmérés Szlovákiában, az anyanyelvi oktatás eredményességének mérése, a tanterv által elvárt
kimeneti követelmények elérésének ellenőrzés 89
7. A szociolingvisztikai, kontrasztív és egyéb nyelvészeti vizsgálatok eredményeinek hasznosítása az
oktatásban 91
7.1. A nyelvhasználati jogi ismeretek kibővítése 93
7.1.1. A nyelvi jogok és a tulajdonnevek 94
7.1.2. Nyelvi jogi kérdések a stilisztika, szövegtan, retorika oktatásában 96
7.1.3. A jogi-közigazgatási terminológia a lexikológiában 97
7.2. A nyelvi változatosság bemutatása 98
7.2.1. Az ikes igék használatának vizsgálata kérdőívvel 98
7.2.2. Az ikes igék vizsgálata a Magyar Nemzeti Szövegtár adatai alapján 100
7.2.3. A -nál/-nél és a -tól/-től váltakozása 101
7.3. A kontrasztív szemlélet érvényesítése, a szlovák nyelvi hatás vizsgálata 104
7.3.1. A névszói szám kategóriája 104
7.3.2. A nem kifejezése 106
7.3.3. A szlovák hátravetett jelzők és magyar megfelelőik 107
7.3.4. A passzivitás (deagentizáció) kifejezése a magyarban és a szlovákban 111
7.4. Szókészleti és jelentéstani feladatok 119
8. Zárszó 127
Hivatkozások 132
Források 149

Szabómihály Gizella

Szabómihály Gizella műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szabómihály Gizella könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv