| Előszó | 1 |
| Az anyanyelvi nevelés feladatia (Kernya Róza) | 5 |
| Az anyanyelvi nevelés elvei (Kernya Róza) | 7 |
| Az olvasás és az írás (A. Jászó Anna) | 15 |
| Az olvasásról és az írásról általában | 15 |
| Az olvasástanítás alapjai | 22 |
| Az olvasás- és írástanítás alapelvei | 36 |
| A jelenleg használt olvasás- és írástanítási programok | 40 |
| Az olvasás-írás tanításának előkészítése | 50 |
| A hangtanítás és a betűtanítás | 69 |
| Az összeolvasás tanítása | 72 |
| Az olvasástechnika fejlesztése | 76 |
| A szövegértő olvasás fejlesztése | 81 |
| Az írástanítás speciális problémái és feladatai | 100 |
| Az írástanítás előkészítésének speciális feladatai | 115 |
| A betűk alakításának és kapcsolásának a tanítása | 121 |
| Az íráskészség fejlesztése | 125 |
| Az átlagostól eltérő gyerekek tanítása | 129 |
| Irodalom | 136 |
| A szövegfeldolgozás (Kálmánné Bors Irén) | 139 |
| A szövegfeldolgozás feladata | 139 |
| A szövegfeldolgozás menete | 145 |
| A szövegfeldolgozás modelljei | 157 |
| A szövegfeldolgozás sajátos szempontjai | 161 |
| - A szépirodalmi művek feldolgozása | 161 |
| - Az ismeretterjesztő szövegek feldolgozáas | 174 |
| - A történelmi olvasmányok feldolgozása | 178 |
| - A publicisztikai szövegek feldolgozása | 180 |
| - A cselekvést irányító szövegek | 181 |
| - Az első osztályos szövegek feldolgozása | 181 |
| - Az egyéni szövegfeldolgozás | 182 |
| Irodalom | 183 |
| A beszédtevékenység fejlesztése ( Kernya Róza) | 186 |
| Az iskolába lépő gyerekek beszéde | 186 |
| A beszédfejlesztés feladatkörei és eljárásai | 192 |
| - A kiejtéstanítás (H. Tóth István) | 193 |
| - Beszédfejlesztés a lexémák és a mondatok szintjén (Kernya Róza) | 227 |
| - Beszédfejlesztés a szöveg szintjén | 237 |
| A nem nyelvi kommunikációs eszközök tanítása | 240 |
| A dramatikus játék | 245 |
| Irodalom | 249 |
| A fogalmazás tanítása (Kernya Róza) | 251 |
| A fogalmazás helyez az anyanyelvi nevelésben | 251 |
| A fogalmazástanítás célja és feladatai az 1-4. osztályban | 254 |
| A fogalmazástanítás módszerei | 258 |
| A tanítás szakaszai | 265 |
| - A fogalmazástanítás előkészítése | 265 |
| - Ismeretnyújtás a fogalmazástanításban | 278 |
| - A fogalmazási ismeretek alkalmazása | 284 |
| Ellenőrzés és értékelés a fogalmazástanításban | 297 |
| A fogalmazási műhelygyakorlatok | 312 |
| A fogalmazás tanítása a Zsolnai-programban | 321 |
| Egy sajátos fogalmazástanítási eljárás | 322 |
| Irodalom | 322 |
| A nyelvtan és a helyesírás tanítása (A. Jászó Anna) | 324 |
| A nyelvtan tanításának célja, feladatai és követelményrendszere | 324 |
| A nyelvtan tanításának története | 328 |
| A nyelvtanítás módszertani elvei | 332 |
| Az új nyelvtani ismeret tanítása | 338 |
| A nyelvtani ismeretek alkalmazása. A gyakorlás módszerei | 349 |
| A nyelvtani ismeretek ellenőrzése és értékelése | 357 |
| A helyesírás-tanítás célja, feladatai és követelményrendszere | 358 |
| - A helyesírás-tanítás módszertani elvei | 359 |
| Az új helyesírási ismeret tanítása | 363 |
| - A helyesírási készségfejlesztés gyakorlattípusai | 364 |
| A helyesírási tevékenység ellenőrzése és értékelése | 368 |
| Az ismeretnyújtás klasszikus menetétől eltérő nyelvtanítási változatok | 370 |
| A nyelvtanórák tervezése és vezetése | 372 |
| A nyelvtanítási programok | 376 |
| Irodalom | 379 |