kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Medicina Könyvkiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Fűzött keménykötés |
| Oldalszám: | 628 oldal |
| Sorozatcím: | Az egészséges csecsemő és gyermek fejlődése és gondozása |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 24 cm x 17 cm |
| ISBN: | 963-240-272-3 |
| Megjegyzés: | Az 1. kötet 134, a 2. kötet 208, a 3. kötet 125 fekete-fehér fotóval, ábrával illusztrálva. Második kiadás. |
| I. kötet | |
| Bevezetés | 11 |
| Az egészséges csecsemő és gyermek fejlődése | 13 |
| A gyermek testi fejlődésének áttekintése 0-14 éves korig | 15 |
| Egyedfejlődés, fajfejlődés | 15 |
| A korai fejlődési szakaszok jelentősége | 15 |
| Az ember fejlődésének szakaszai | 15 |
| A növekedést és a testi fejlődést befolyásoló tényezők | 18 |
| A szervrendszerek fejlődése | 21 |
| A vérkeringés fejlődése | 24 |
| A légzőszervek fejlődése | 25 |
| Az emésztőrendszer fejlődése | 25 |
| A húgy- és ivarszervek fejlődése | 26 |
| A belső elválasztású mirigyek fejlődése | 27 |
| Az idegrendszer fejlődése | 29 |
| Az érzékszervek fejlődése és működése | 32 |
| Kérdések | 34 |
| A magzat fejlődése | 35 |
| Méhlepény | 36 |
| Köldökzsinor | 36 |
| Magzatvíz | 37 |
| A magzati élet fiziológiája | 37 |
| Táplálkozás | 37 |
| Légzés | 37 |
| Vérkeringés | 37 |
| Terhesség | 38 |
| A terhesség okozta változások | 38 |
| A terhesség felismerése | 39 |
| Terhességi időszámítás | 39 |
| Terhesvédelem | 40 |
| A terhes nő életmódja | 40 |
| A szülés lefolyása | 42 |
| Az újszülött elsődleges ellátása | 43 |
| Az újszülött alkalmazkodása a méhen kívüli élethez | 43 |
| Vetélés | 43 |
| Koraszülés | 43 |
| Túlhordás | 44 |
| Ikerterhesség és ikerszülés | 44 |
| A szülési fájdalom csillapítása | 45 |
| Családtervezés és a nemkívánt terhesség megelőzése | 45 |
| Kérdések | 46 |
| Az újszülöttkor | 46 |
| Mit figyeljen meg a gondozónő az újszülöttön? | 47 |
| Az újszülött sírása | 47 |
| Az újszülött arckifejezése | 48 |
| Az újszülött arcvonásai | 48 |
| Az újszülött bőre | 48 |
| Az újszülött csontozata | 48 |
| Az újszülött súlya | 49 |
| Az újszülött hossza és egyéb méretei | 50 |
| Az újszülött szívműködése | 51 |
| Az újszülött légzése | 51 |
| Az újszülött hőszabályozása | 52 |
| Az újszülött bélműködése | 52 |
| Az újszülött veseműködése | 53 |
| Nemi szervek | 53 |
| Anyai hormonhatások tünetei az újszülöttön | 53 |
| Szopás | 54 |
| Az újszülött folyadékszükséglete | 54 |
| Az újszülött idegtevékenysége | 54 |
| Az újszülött érzékszervei | 56 |
| Kérdések | 58 |
| Az egészséges csecsemő és kisgyermek fejlődése 3 éves korig | 59 |
| Testi fejlődés | 59 |
| A hossznövekedés | 59 |
| A testarányok változása | 59 |
| A súlygyarapodás | 60 |
| A fognövés | 63 |
| Kérdések | 66 |
| A testi fejlődés ellenőrzésének gyakorlata | 67 |
| Hosszmérés | 67 |
| A hosszmérés eszközei | 67 |
| A csecsemő hosszának mérése | 68 |
| Álló gyermek magasságának mérése | 68 |
| A hosszmérés gyakorisága | 69 |
| A testarányok jellemző adatainak mérése | 69 |
| A testarányok jellemző adatai | 69 |
| A mérés eszköze | 69 |
| Súlymérés | 71 |
| Mérleg | 71 |
| Tiszta súly mérése | 73 |
| A súlymérés gyakorisága | 73 |
| Súlygörbe | 74 |
| A testi fejlődés normái | 74 |
| Fejlődési quotiens | 74 |
| Gyarapodási index | 75 |
| Tápláltsági index | 75 |
| Paediometriai index | 75 |
| Az indexek használhatósága | 75 |
| Kérdések | 75 |
| A mozgás fejlődése | 76 |
| Bevezetés | 76 |
| A csecsemő mogzásformáinak meghatározása | 77 |
| Hogyan írjuk le a mozgást? | 77 |
| Jellegzetes testhelyzetek | 79 |
| Jellegzetes helyzetváltoztató mozgások | 89 |
| Jellegzetes helyváltoztatási módok | 95 |
| A nagymozgások fejlődésének menete | 102 |
| A hasra fordulást megelőző időszak | 103 |
| A hason élés időszaka | 104 |
| Az alapról való felemelkedés időszaka | 107 |
| A felülést, felállást követő időszak az önálló járásig | 108 |
| A nagymozgások fejlődése az alapmozgások elsajátítását követően | 112 |
| Általános tudnivalók | 112 |
| A mozgás fejlődésének főbb területei másfél évestől hároméves korig | 112 |
| Melyek az új helyzetek, új mozgások megtanulásának közös sajátosságai? | 120 |
| Egyéni sajátosságok a mozgás fejlődésében | 120 |
| Hogyan segítjük, mivel hátráltatjuk a gyerek mozgását, illetve mozgásának fejlődését? | 122 |
| Tárgyi feltételek (ruházat, fekhely, mozgástér) | 123 |
| Hibás, káros testhelyezetek, mozgásformák. A felnőttek segítségnyújtásának helytelen formája | 133 |
| Csecsemőtorna | 134 |
| A mozgásfejlődéssel kapcsolatos szervezési kérdések | 135 |
| Kérdések | 136 |
| A játéktevékenység fejlődése | 137 |
| A manipuláció | 137 |
| A manipulációs tevékenység fejlődése | 137 |
| A konstruáló, építő játék kezdeti formái | 141 |
| A szerepjáték kezdeti formái | 142 |
| Hogyan segítsük a gyerek játéktevékenységének fejlődését? | 142 |
| A csecsemő és kisgyermek viselkedésének alakulása a gondozás során | 143 |
| Az együttműködés alakulása étkezés közben | 143 |
| Ivás | 143 |
| Evés | 143 |
| Az együttműködés alakulása öltöztetés közben | 144 |
| Az együttműködés alakulása fürdetés közben | 145 |
| Az együttműködés a szobatisztává válás során | 145 |
| Átmeneti visszaesések az önállósodás során | 146 |
| Hogyan segítsük elő a gyermek aktivitását, együttműködését a gondozás során? | 146 |
| A gondozáson kívüli együttműködés alakulása | 147 |
| Értelmi fejlődés | 148 |
| Az érdeklődés és a figyelem alakulása | 148 |
| Az érdeklődés fejlődése | 148 |
| A figyelem alakulása | 148 |
| A gyerek tevékenységében megnyilvánuló értelmi fejlődés | 149 |
| A beszéd fejlődése | 149 |
| A beszéd fejlődése a csecsemőkorban az első szavak kialakulásáig | 149 |
| A beszéd fejlődése a kisgyermekkorban | 152 |
| A beszéd fejlődésének feltételei | 154 |
| Kérdések | 155 |
| Érzelmi fejlődés | 156 |
| A kiegyensúlyozott érzelmi állapot fogalma, jelentősége | 156 |
| A csecsemő és a kisgyermek érzelmi fejlődésének rövid leírása | 158 |
| Örömök, az öröm forrásai és kifejezői | 158 |
| A felnőttekhez fűződő érzelmi kapcsolat | 161 |
| A csecsemők viszonya egymáshoz | 163 |
| Az egészséges érzelmi fejlődés feltételei | 165 |
| Szociális fejlődés | 165 |
| Hospitalizmus | 168 |
| A súlyos hospitalizmus | 170 |
| A hospitalizmus enyhe formái | 171 |
| Mit lehet és mit kell a gondozónőnek megfigyelnie a csecsemőn és a kisgyereken? | 173 |
| Mit lehet és mit kell megfigyelnie a gondozónőnek a csecsemőn? | 174 |
| A fejlődés megítélése | 175 |
| Kérdések | 178 |
| A három-hat éves gyerek fejlődése | 180 |
| A testi fejlődés jellemzői | 180 |
| Cselekvésformák fejlődése | 181 |
| Mozgásfejlődés | 181 |
| A játék | 182 |
| Értelmi fejlődés | 185 |
| Érzelmi fejlődés | 190 |
| Az akarat fejlődése | 193 |
| A gyermek helye az őt körülvevő világban | 193 |
| A hat-tíz éves gyermek fejlődése | 200 |
| Az iskoláskor általános fejlődési jellemzői | 200 |
| Hat-hét éves kori változások | 200 |
| Hat-tíz éves gyerek (a beilleszkedés kora) | 202 |
| A testi fejlődés főbb jellemzői | 202 |
| Cselekvésformák fejlődése | 203 |
| Értelmi fejlődés | 207 |
| Érzelmi fejlődés | 210 |
| Az akarat fejlődése | 212 |
| A gyermek helye az őt körülvevő világban | 213 |
| A 10-14 éves gyermek fejlődése | 216 |
| II. kötet | |
| A gondozás vezérelve | 233 |
| A csecsemő és a kisgyermek gondozásának alapkövetelményei intézményekben | 234 |
| Helyes tecnika | |
| Egységes technika | |
| A gondozás megfelelő légköre | |
| A gondozási művelet örömforrás a gyereknek | |
| Önállósodás gondozás közben | |
| Egyéb nevelési lehetőségek gondozás közben | |
| A gyerek és a felnőtt kapcsolata | |
| Derűs gyereket könnyebb gondozni | |
| Gondozás és "foglalkoztatás" | |
| Példamutatás a terület számára | |
| Két figyelmeztetés a gondozónőjelöltek számára | 235 |
| A fürösztés | 237 |
| A fürösztés egészségügyi és nevelési jelentősége | 237 |
| A fürösztés egészségügyi jelentősége | 237 |
| Nevelési feladatok fürdetés közben | 238 |
| A fürösztés gyakorlati szempontjai | 238 |
| A fürösztés gyakorlati szempontjai | 238 |
| A fürösztés, tisztántartás tárgyi feltételei (helyiség, kellékek és karbantartásuk) | 239 |
| Helyiség | 239 |
| Vízvételi hely | 240 |
| Fürösztő alkalmatosság | 240 |
| A fürösztés előkészítése | 254 |
| A fürösztés módja és menete | 263 |
| A fürösztéshez kapcsolódó kiegészítő műveletek | 279 |
| A csecsemőkorban szokásos egyéb tisztántartási módok | 283 |
| Hogyan nevelünk fürösztés közben | 284 |
| Feladatok és megoldásuk az első kilenc hónapban | 284 |
| Feladatok hármnegyed éves kortól másfél éves korig | 286 |
| Feladatok másfél éves kortól hároméves korig | 288 |
| Összefoglalás | 289 |
| A fürösztés gyakorisága és időpontja | 289 |
| A fürösztés gyakorisága | 289 |
| A fürösztés időpontja | 290 |
| A fürösztés időpontját befolyásoló elvek és tényezők intézményben | 290 |
| Szobatisztaságra nevelés | 293 |
| Bevezető | 293 |
| A szobatisztaság fogalma | 295 |
| Milyen korban várható el a gyerektől, hogy az ismertetett követelményeknek megfelelően szobatisztává váljék? | 295 |
| A szobatisztává válás folyamatának általános sajátosságai | 296 |
| Összefoglalás | 299 |
| A szobatisztává válás útjai, módjai | 299 |
| Ösztönző körülmények a gyerek szobatisztává válásának segítésében | 297 |
| Sohase haragudjunk a gyerekre, ha szükségletét nem sikerül a bilibe elvégeznie | 298 |
| Hol végezze el a gyerek a szükségletét a szobatisztaságra való szoktatás folyamán? | 298 |
| Összefoglalás | 299 |
| A szobatisztává válás útjai, módjai | 299 |
| Szobatisztává válás a gyerek kezdeményezéséből | 299 |
| A felnőtt kezdeményez, de a szoktatás folyamán átadja a kezdeményezést a gyereknek | 301 |
| A felnőtt kezdeményez a szoktatás egész ideje alatt, de az általa beállított rendszer nem merev | 302 |
| Merev szoktatási rendszer | 302 |
| Hibák és okaik, következményeik | 303 |
| Összefoglalás | 305 |
| Ágytisztaság | 305 |
| Ösztönző feltételek az ágytisztává válásához | 305 |
| Az ágytisztaságra szoktatás során gyakran alkalmazott helytelen eljárások | 306 |
| Összefoglalás | 306 |
| A szobatisztaság szoktatáshoz használt eszközök és kezelésük | 306 |
| Bili | 306 |
| Állványos bili | 306 |
| Bilis etetőszék | 307 |
| Gyermekméretű W.C. | 307 |
| Bilipad | 307 |
| Tisztántartás | 307 |
| Tárolás | 307 |
| Kérdések | 308 |
| Öltöztetés | 310 |
| A ruházkodásról általában | 310 |
| A ruházat szerepe a hőszabályozásban | 310 |
| A ruházat véd a szennyeződéstől | 313 |
| A ruházat véd a sérülésektől | 313 |
| A ruházat elrejtő, szépítő, díszítő szerepe | 313 |
| A csecsemő és a kisded speciális szükségletei | 314 |
| Jól öltöztetni csak egyénien lehet | 316 |
| A pelenkázás és kellékei | 317 |
| Pelenka | 317 |
| A pelenkázás többi kellékei | 317 |
| A pelenkázás legfontosabb szempontjai | 321 |
| A pelenkázás változása a fejlődés folyamán | 321 |
| A csecsemő leghasználatosabb ruhadarabjai | 330 |
| Ing, rékli, kabátka | 330 |
| Csecsemőing | 330 |
| Rékli | 335 |
| A bebújos kötött ing (trikó) | 336 |
| Az ingblúz | 338 |
| Rövid felsőkabátka | 339 |
| Zsákok | 341 |
| A pólya | 341 |
| A pólyazsák | 341 |
| Pólyázás (Hogyan adjuk rá a pólyát az újszülöttre, illetve hogyan kötjük be az újszülöttet a pólyába) | 343 |
| Ideiglenes pólya | 344 |
| Ideiglenes pólyabetét | 344 |
| Az ideiglenes pólyahuzat | 344 |
| A pólyazsák | 347 |
| Hálóingzsák | 349 |
| Lábzsák | 351 |
| Nadrágok és nadrágos ruhadarabok | 354 |
| Rugdalódzó | 354 |
| Hosszú játszónadrág (suszternadrág) | 357 |
| Kertésznadrág | 359 |
| Harisnyanadrág | 359 |
| Pizsama | 360 |
| Napozónadrág | 363 |
| Boleró | 366 |
| Tartónadrág | 366 |
| Alsónadrág (bugyi) | 367 |
| Levegőztető ruhadarabok | 368 |
| Téli levegőztetőzsák | 368 |
| Ujjas téli ingzsák | 370 |
| Téli levegőztető lábzsák | 371 |
| Zsákhuzatok | 373 |
| Rövid télikabátka | 373 |
| Tréningruha (melegítő) | 374 |
| Kötött mackóruha | 375 |
| Vízhatlan öltöny | 376 |
| Esőgallér | 378 |
| Fejvédő öltözék | 378 |
| Fejkötő, sapka | 378 |
| Csuklya (kapucnis fejkötő) | 380 |
| Fejkötő | 380 |
| Fejkötő pelenkából vagy négyszögletes kendőből | 380 |
| Kesztyű | 382 |
| Lábbeli | 384 |
| Harisnyacipő | 384 |
| Harisnya | 385 |
| Zokni | 386 |
| Hosszú harisnya | 386 |
| Térdharisnya | 386 |
| Házicipő | 386 |
| Egyujjas házicipő | 388 |
| Saru | 388 |
| Cipő | 389 |
| Szandálok, félcipők | 390 |
| Hócipő | 390 |
| Gumicsizma | 390 |
| Halinacsizma | 391 |
| Nemez (szájkendő) | 391 |
| Előke | 392 |
| Mosdókesztyű | 394 |
| Játszókendő | 394 |
| Fürdőlepedő | 395 |
| Köntös | 397 |
| Mászóruha | 398 |
| Ünneplő | 399 |
| Nyakkendő | 399 |
| Kötény | 399 |
| Csat, szalag | 400 |
| Fülbevaló | 401 |
| Harisnyatartó | 402 |
| Célszerűtlen ruhadarabok (Textíliák) | 403 |
| Kombiné | 403 |
| Meleg alsó kezelábas | 403 |
| Hálóing | 403 |
| Zsebkendő | 404 |
| Játszóruha | 404 |
| Télikabát, lódenkabát | 404 |
| Sál | 405 |
| Összefoglalás | 405 |
| Hogyan állítsuk össze a csecsemő és kisgyermek ruházatát? | 405 |
| Mikor mit adjunk a gyerekre? | 405 |
| A pelenkázás változása a fejlődés folyamán | 406 |
| Mit adunk a csecsemőre, amikor még hasra sem fordul? | 409 |
| Milyen ruhadarabot lehet a fentiek közül nélkülözni, vagy másikkal helyettesíteni? | 412 |
| A csecsemő öltözete hasrafordulástól felállásig | 412 |
| Milyen ruhadarabot lehet a fentiekből nélkülözni vagy másikkal helyettesíteni? | 414 |
| Ruházat a felállástól hároméves korig | 414 |
| Milyen ruhadarabot lehet a fentiekből nélkülözni vagy másikkal helyettesíteni? | 418 |
| Öltöztetés és nevelés | 418 |
| Általános feladatok az öltöztetéssel kapcsolatban | 418 |
| Mit kell tennünk általában, hogy a felsorolt feladatokat jól oldhassuk meg? | 419 |
| Milyen eredményt érhetünk el az egyes korcsoportokban, és milyen nehézségek adódhatnak ezen a téren? | 422 |
| Az ágynemű | 424 |
| Matrac | 424 |
| Matrachuzat | 428 |
| Vízhatlan lepedő | 429 |
| Lepedő | 430 |
| "Fej alatti" | 431 |
| Párna | 432 |
| Takaró | 433 |
| Dunyha | 434 |
| Takaró- és dunyhahuzat | 435 |
| Rácsvédő | 436 |
| Rácsvédő párna | 437 |
| A tőzegágy | 438 |
| A tőzegágy lepedője | 439 |
| Tőzegágyban fekvő csecsemő ruházata | 440 |
| Hempergőtakaró | 441 |
| Az elkerített padlórész textíliája | 443 |
| Az anyagok tisztántartása (tisztítása) | 443 |
| Előöblítés | 443 |
| Sifon, pamutvászon anyagok mosása | 444 |
| A tetra mosása | 444 |
| A trikóhomi mosása | 445 |
| Gyapjúholmi mosása | 445 |
| Nylon, orlon stb. szintetikus ruhaanyagok mosása | 446 |
| Gumi, gumírozott anyag mosása | 446 |
| A szabásra vonatkozó általános útmutatások | 446 |
| A varrásra vonatkozó általános útmutatások | 448 |
| Kérdések | 448 |
| III. kötet | |
| Táplálás | 463 |
| Általános bevezetés | 463 |
| A gondozónő feladatai a táplálással kapcsolatban | 465 |
| Meg kell szerettetni a csecsemővel a különböző ízű, különböző sűrűségű, a korának megfelelő ételeket | |
| Meg kell tanítani a gyereket arra, hogy korának megfelelő módon és idővel önállóan fogyassza el táplálékát | |
| Helyes étkezési szokásokat kell kialakítania | |
| Meg kell tanítani az anyákat a szoptatás, az etetés helyes módjára, rendjére | |
| Teáztatás | 465 |
| Miért teáztatjuk a csecsemőt? | 465 |
| Az újszülöttek teáztatása | 466 |
| Teáztatás újszülöttkoron túl | 466 |
| A tea mennyisége | 466 |
| A teáztatás módja | 466 |
| A tea elkészítése | 467 |
| Miért tea és nem víz | 467 |
| Szoptatás | 468 |
| A szopás mennyisége | 468 |
| A szopásmennyiség ellenőrzésének jelentősége | 468 |
| A szopásmennyiség ellenőrzésének módja | 469 |
| Próbaszoptatás | 469 |
| A szoptatási rend | 469 |
| Az első mellretevés | 469 |
| A szoptatás időtartama | 470 |
| Hányszor szopjon naponta a csecsemő? | 471 |
| Rendszeres szoptatás egyenlő időközökben | 472 |
| Rendszeres szoptatás egyenlőtlen időközökben | 473 |
| Kerüljük a szoptatási rend gyakori megváltoztatását | 474 |
| Az újszülött szopásrendjének beállításakor elkövetett gyakori hibák, és elkerülésük módjai | 475 |
| Éjszakai táplálás | 477 |
| A szoptatás módjai | 478 |
| Előkészítés a szoptatáshoz | 478 |
| Az anya és a csecsemő testhelyzete szoptatáskor | 478 |
| A bimbó szájbavétele | 481 |
| Gondoskodni kell arról, hogy a csecsemő ne ejtse ki a szájából az anya mellbimbóját | 482 |
| A szopás folyamata | 482 |
| A bimbó kivevése a csecsemő szájából | 482 |
| Böfögtetés | 483 |
| A jó szopás általános feltételei | 484 |
| A szoptatás higiénéje | 485 |
| A szoptató nő | 486 |
| A tejelválasztás | 486 |
| A fejés | 486 |
| Milyen esetekben kell fejni? | 486 |
| Milyen időpontban kell fejni? Egy fejés időtartama | 487 |
| Meddig fejjen a szoptató nő? | 488 |
| A tejcsorgás nem teszi feleslegessé a fejést | 488 |
| A fejés módja általában | 488 |
| Fejés kézzel | 488 |
| Fejőkészülékek és használatuk módja | 490 |
| Kombinált fejés | 492 |
| A szoptató nő életmódja | 493 |
| Táplálkozás | 493 |
| Folyadékszükséglet | 494 |
| Élvezeti cikkek | 494 |
| Gyógyszerek | 494 |
| Pihenés | 494 |
| Alvás | 495 |
| Levegőzés | 495 |
| Kvarc | 495 |
| Sport | 495 |
| Szoptatási és szopási akadályok és nehézségek | 495 |
| Akadályok | 496 |
| Szoptatási akadályok | 496 |
| Szopási akadályok | 497 |
| Nehézségek | 497 |
| Szoptatási nehézségek | 497 |
| Szopási nehézségek | 499 |
| Hozzátáplálás (kevert táplálás) | 501 |
| Milyen esetben adunk szopáskiegészítést? | 501 |
| Mivel pótoljunk? | 502 |
| A szopáskiegészítés mennyisége | 502 |
| A szopáskiegészítés ideje | 503 |
| Mesterséges táplálástechnika (dudliztatás) | 503 |
| Milyen korban és milyen esetben tápláljunk dudliból? | 503 |
| A dudlizás helyes technikája | 503 |
| Előkészítés | 503 |
| Elhelyezkedés | 504 |
| A dudliztatás folyamata | 504 |
| A táplálás különböző módjainak hatása a szopáskészségre | 506 |
| A természetes táplálási mód fölénye a mesterségessel szemben | 508 |
| Az etetés | 509 |
| Feladatok etetéskor | 509 |
| Új ételek, ízek bevezetése | 513 |
| Hogyan szoktatjunk a csecsemőt új ételekhez, új ízekhez? | 513 |
| A visszautasítás leggyakoribb okai | 514 |
| A visszautasítás elkerülésének módja intézményekben | 515 |
| Összefoglalás | 516 |
| Az ízérzék fejlesztésének lehetősége | 516 |
| Az új étel, az új íz bevezetésének rendje és módja | 517 |
| A kanál, a pohár használatának megtanítása | 521 |
| Elhelyezkedés az etetéshez | 523 |
| Nem szabad a csecsemő kezét lefogni etetés közben | 523 |
| A kanál | 525 |
| Megismertetés a kanállal | 525 |
| A kanál helyes használata | 525 |
| Mikor és hogyan tanítsuk meg a csecsemőt a kanál szabályos használatára? | 527 |
| Tanítsuk meg a csecsemőt arra, hogy figyelje az étel közeledtét | 528 |
| A kanállal etetés nehézségei | 529 |
| A kanállal etetés során gyakran elkövetett hibák | 529 |
| A pohár | 530 |
| Az elválasztás | 531 |
| Az elválasztás időpontja, menete általában | 531 |
| Az elválasztás időpontja, és menete intézményben | 531 |
| Az egyes szopások elhagyásának sorrendje | 533 |
| A rágás | 534 |
| Az első rágnivaló: a kenyér | 534 |
| Mikor adunk főzeléket darabosan? | 535 |
| Hús, nyers főzelékfélék | 535 |
| Feladatok a második-harmadik évben az evésre nevelés területén | 536 |
| Önálló evésre nevelés | 537 |
| Egyéb nevelési feladatok evéskor | 539 |
| A csoportos evés bevezetése intézményekben | 540 |
| Átállás a csecsemő étrendjéről a kisgyermekkori étrendre | 542 |
| A jól evő, a válogatós, a rosszul evő gyerek | 543 |
| Jól evő gyerek | 543 |
| Válogatós gyerek | 544 |
| Rosszul evő gyerek | 546 |
| A gyerek etetéséhez használatos eszközök és kezelésük | 553 |
| Dudli | 553 |
| Soxleth-üveg | 554 |
| Kanál | 554 |
| Pohár | 555 |
| Tálka | 555 |
| Ülőalkalmatosság és asztal | 556 |
| Előkészítés etetéshez | 559 |
| Elkerülendő, gyakran elkövetett hibák | 561 |
| Mosogatás | 562 |
| 0-3 éves korú gyerekek széklete | 563 |
| Az alvás | 570 |
| Az alvásszükséglet és az alvási ritmus változása a fejlődés folyamán | 570 |
| Az egyéni alvásszükséglet megítélése | 571 |
| A békés, nyugodt alvás feltételei | 571 |
| A zavartalan, nyugodt alvás feltételei | 572 |
| Kérdések | 574 |
| Levegőzés - napozás | 579 |
| Levegőzés | 579 |
| A levegőzés kedvező hatásának összetevői | 579 |
| A levegőzés veszélyei | 581 |
| A levegőztetés gyakorlata | 582 |
| Milyen időjárás mellett levegőztethetünk? | 582 |
| Kötelező elővigyázati rendszabályok levegőztetéskor | 585 |
| Nehézségek a levegőztetés bevezetésével kapcsolatban | 586 |
| Hogyan töltse idejét a szabadban a csecsemő és a kisgyerek? | 588 |
| A napozás | 591 |
| Milyen tényezők befolyásolják a napsugár hatását? | 591 |
| A napsugár-hatás veszélyei | 592 |
| A nap melyik szakában napoztassunk? (A hőmérséklet meghatározása) | 593 |
| A meztelen napoztatás előkészítése (Hogyan szoktatjuk a csecsemőt a naphoz) | 594 |
| Mire ügyeljünk napoztatáskor? | 598 |
| Hol napoztassunk? | 601 |
| Összefoglalás | 601 |
| A szoba levegője | 601 |
| A szoba hőmérséklete | 601 |
| A levegő páratartalma | 601 |
| A szoba szellőztetése | 602 |
| A szobalevegő tisztántartásának feltételei | 602 |
| A levegőztetés, napoztatás tárgyi, környezeti feltételei | 603 |
| Hol levegőztessük, napoztassuk? | 603 |
| Kertek, játszóudvarok kiképzése | 604 |
| Terasz | 611 |
| Veranda | 614 |
| Egyéb használatos felszerelések a levegőzéshez | 614 |
| Kérdések | 618 |
| Tárgymutató | 621 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.