A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
A fejlett országokban a '70-es, '80-as években egyre több politikus és társadalmi csoport kezdte feszegetni a közszolgálati intézmények - ezen belül az egyetemek és a kutatóintézetek - hatékonysága...
Tovább
Előszó
A fejlett országokban a '70-es, '80-as években egyre több politikus és társadalmi csoport kezdte feszegetni a közszolgálati intézmények - ezen belül az egyetemek és a kutatóintézetek - hatékonysága megítélésének lehetőségét. Igényként fogalmazták meg, hogy a közpénzekből fenntartott intézmények váljanak "átláthatóvá" és eredmény-orientált szervezetekké. E követelménnyel szemben a kormányok sem lehettek közömbösek, különösen olyan körülmények között, amikor a gazdasági fejlődés és a verseny éleződése az oktatás és a tudomány fejlesztését kívánta meg, míg a recesszió a közpénzek visszafogását hozta magával.
Az OECD országokban az egyetemek és a kutatóintézetek értékelése és minősítése a tudománypolitika feladatává vált a 80- as években.
Az értékelés módját, intézményi és szervezési hátterét az egyes országok kultúrájában, szemléletmódjában gyökerező értékkategóriák befolyásolják és a megoldások eltérnek egymástól. Az értékelési rendszerek és módszerek tanulmányozása elősegítheti az adaptációt, azt, hogy itthon is kialakítsuk a hazai feltételeknek leginkább megfelelő intézményértékelési formákat és eljárásokat. Az OMFB ezért tűzte napirendre e téma vizsgálatát.
Vissza
Tartalom
Előszó 7
Összefoglalás 9
A közszolgáltatási szféra átláthatósága és elszámolása 9
Az értékelés intézményesítése az egyetemi és a kutatási szférában 10
Belső és külső értékelés 11
Az értékeléssel kapcsolatos viták tanulságai 13
Önálló értékelő szervezetek 14
Értékelést is végző Tudományos Tanácsok 16
Kormányszervezeteket vizsgáló hivatal értékeléssel foglalkozó részlege 18
Mezo-szervezetek értékelő tevékenysége 18
Feltétel: jó módszerek és indikátor-rendszerek 20
Értékelés a magánszektorban 21
A tapasztalatok hazai hasznosítása 22
Franciaország 23
Országos Értékelési Bizottság CNE 23
A CNE feladatai 24
Az Értékelési Bizottság összetétele 27
A CNE működése
Az értékelés mechanizmusa 29
Az eddigi eredmények 32
Országos Kutatásértékelési Bizottság (CNER) 34
A CNER Bizottságának összetétele 35
A CNR működése 35
Az értékelési eljárás 36
Az értékelések nyilvánosságra hozatala 36
Eredmények 37
Németország 38
Tudományos Tanács 38
A Kék-Listás intézetek értékelése 40
Az értékelés mechanizmusa 40
Egyetemek értékelése 42
Indikátor katalógus 42
Az értékelés mechanizmusa 43
Új fejlemények 45
A volt NDK kutatóintézeteinek értékelése 46
Értékelési Bizottság 47
Kérdőív a volt NDK kutatóintézeteinek értékeléséhez 49
Az értékelés mechanizmusa 52
Eredmények 54
Az értékelés értékelése 55
Mi lesz az egyetemekkel 56
Más jellegű értékelések 57
Japán 58
Sajátosságok 58
A kormányszintű értékelés felelősei 60
A kormányszervek Működését Vizsgáló Hivatal 61
A kutatásértékelés Irányelveit Kidolgozó Bizottság 62
Az AIB értékelő tevékenysége 63
AIST és STA intézetek értékelése 66
Az AIST intézetek 67
A STA intézetek 69
Nagy-Britannia 71
Kormányzati érvelés 72
Három szakasz 74
Programok értékelése 75
Egyesült Államok 76
Az alapkutatások értékelése 78
Módszerek 80
Társadalomgazdaságtani értékelés 81
Célorientált kutatások értékelése 82
Belső értékelés 84
Külső értékelés 84
Változás a 90-es években? 85
Svédország 86
A svéd NFR értékelési tevékenysége 86
Az értékelés mechanizmusa 87
Kérdőív a kutatócsoportok részére 89
Kérdőív a tanszékvezetők részére 91
Kérdőív a nagy berendezéseket üzemeltető központok részére 91
Hollandia 93
A HOAK jelentés 93
Utólagos értékelés 94
Visszacsatolás 95
Mit vár a kormány az intézményektől 96
Finnország 97
Az előzmények összefoglalása 97
A nyolcvanas évek reformjai 98
A Finn Akadémia értékelése tevékenysége 100
Spanyolország 102
Országos Kutatásértékelési Hivatal 102
Egyetemi autonómia és "értékelő állam" 103
Az Európai Közösség keretprogramjának értékelése 106
Források 109
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
1
2
3
Regisztráció
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.