| Tanuljunk szerkeszteni! | |
| Az elbeszélés szerkesztése | 7 |
| Az elbeszélő fogalmazás fogalma és sajátosságai | 7 |
| Egy elbeszélő fogalmazás tanulságai | 7 |
| Az elbeszélő fogalmazás vázlata | 8 |
| A fogalmazáskészítés lépései | 10 |
| 1. A téma és a műfaj kiválasztása | 10 |
| 2. Az anyaggyűjtés és a válogatás | 10 |
| 3. A cím és a hangnem megválasztása | 10 |
| 4. A vázlatírás | 13 |
| 5. A kidolgozás | 14 |
| Szerkesszünk elbeszélő fogalmazást! | 14 |
| Anyaggyűjtés, címválasztás, vázlat | 14 |
| Vázlatkészítési gyakorlatok | 16 |
| Alkossunk szöveget! | 17 |
| A szöveg stílusa | 20 |
| Javítsunk dogozatot! | 23 |
| Stílusgyakorlatok | 23 |
| Összefoglaló kérdések | 25 |
| A leíró fogalmazás szerkesztése | 26 |
| A leíró fogalmazás és sajátosságai | 26 |
| A leírás rendje | 27 |
| A leírás stílusa | 28 |
| Stílusgyakorlatok | 29 |
| Szerkesszünk leíró fogalmazást | 30 |
| Anyagot gyűjtünk | 31 |
| Címet választunk | 31 |
| Egy kis stílusgyakorlat | 31 |
| Elkészülnek a vázlatok | 32 |
| Néhány leírás és tanulságai | 34 |
| Összefoglaló kérdések | 37 |
| Készíts leírást önállóan! | 37 |
| A jellemzés szerkesztése | 38 |
| A jellemzés fogalma és sajátosságai | 38 |
| A jellemzés típusai és módszerei | 40 |
| A jellemzés műfaja az iskolában | 41 |
| Személy jellemzése | 41 |
| Az irodalmi hős jellemzése | 43 |
| Csoportos jellemzés | 44 |
| Összefoglaló kérdések | 46 |
| Az elemző-meggyőző közlésfajta fogalma és sajátosságai | 47 |
| Az értekezés (az elemző-meggyőző közlésfajta) műfajai | 48 |
| Az értekező fogalmazás | 53 |
| Az értekező fogalmazás jegyei és módszerei | 53 |
| Az értekező fogalmazás szerkezete | 55 |
| Műelemzés, műértelmezés | 56 |
| Az értekező fogalmazás típusai | 57 |
| Az értekező fogalmazás szerkesztése | 58 |
| A téma és cím kiválasztása | 58 |
| Anyaggyűjtés | 58 |
| Vázlatkészítés | 61 |
| Kidolgozás | 62 |
| Stílushibák, stílusgyakorlatok | 62 |
| Összefoglaló kérdések | 66 |
| Értekezzünk! | |
| Értekezés (műelemzés) megadott szempont szerint | 67 |
| A "kezdő " értekezők jellegzetes hibái | 68 |
| Tartalmi hibák | 68 |
| Nyelvtani hibák | 72 |
| Szerkesztési hibák | 74 |
| Milyen a jó dolgozat? | 75 |
| Értekezés(műelemzés) több szempont szerint | 79 |
| A lírai alkotások komplex elemzése | 86 |
| Egy kis műfajelmélet | 87 |
| A lírai alkotások komplex elemzésének szempontjai | 87 |
| Jó, ha tudjuk! | 93 |
| A komplex verselemzés szerkesztése | 95 |
| Feladatok | 98 |
| A novella- és regényelemzés | 99 |
| A novella- és regényelemzés szempontjai | 99 |
| Az epikai művek elemzésének vezérelve | 104 |
| Jó, ha tudjuk! | 105 |
| A novellaelemzés szerkesztése | 105 |
| Hibajavítás | 109 |
| Feladatok | 112 |
| A drámai művek elemzése, értelmezése | 113 |
| A drámai művek elemzésének szempontjai | 113 |
| Jó, ha tudjuk! | 117 |
| A drámai mű elemzése | 118 |
| Az írói (költői) pályaszakasz (pálya) elemzése | 123 |
| A korszakhatár kérdései | 123 |
| Az írói, költői pályaszakasz elemzésének szempontjai | 124 |
| A pályaszakasz elemzésének szerkesztése | 127 |
| Feladatok | 131 |
| Felkészülés az érettségi dolgozatra | |
| 1. lépés: Az áttekintő elemzés műfajának megismerése | 132 |
| Egy irodalomtörténeti korszakot (stílusirányzatot) áttekintő elemzés szempontjai | 133 |
| Az áttekintő elemzés szerkesztése | 136 |
| Az érettségi dolgozat első főpróbája: az utolsó évfolyam első iskolai (vagy házi) dolgozata | 139 |
| 2. lépés: Ismétlő feladatok A lírai alkozások komplex elemzése című témakörből | 140 |
| 3. lépés: Ismétlő feladatok A regény- és novellaelemzés című témakörből | 141 |
| 4. lépés: Ismétlő feladatok A drámai művek elemzése című témakörből | 141 |
| Az érettségi dolgozat | 143 |