1.034.975

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az élő mult

Politikai téveszmék - társadalmi babonák

Szerző

Kiadó: Pantheon Kiadás
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 435 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomtatta a Fővárosi Nyomda Rt., Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az iró és lelkiismerete.
(Előszó.)
(Minden író állítólag a társadalom lelkiismerete. Lehet, hogy e föltevés igazságtalanul teszi felelőssé a társadalmat lelkiismeretének megszólalásáért, de... Tovább

Előszó

Az iró és lelkiismerete.
(Előszó.)
(Minden író állítólag a társadalom lelkiismerete. Lehet, hogy e föltevés igazságtalanul teszi felelőssé a társadalmat lelkiismeretének megszólalásáért, de semmiesetre se menti az írót, hogy saját lelkiismeretének számot adjon írásáért. Ezt kísérli meg a következő párbeszéd.)
Lelkiismeret: Majdnem negyven évig a büntetőjog és a kriminológia szántóföldjét mívelted, több-kevesebb sikerrel. Mi jut most eszedbe, hogy az öregkor határán idegen ugarba akarod vájni tompuló ekédet? Még kiderül, hogy te is csak olyan idény-kriminalista vagy, mint az a büntetőjogi szaktudós, aki, mikor miniszterré nevezték ki, lerendelte a Büntetőjog Tárát, vagy az a másik, aki államtitkársága napján úgy otthagyta a büntetőjog irodalmát, mint Szent Pál az oláhokat. Ha hízelegni akarnék, ami nem szokásom, úgy kérdhetném a költővel: „Tomori büszke vezér, mért hagytad el érseki széked?"
Író: Ha a tanári katedrát érted az érseki széken, azt felelhetném, hogy nem én hagytam el, de ő hagyott el engem. Tudományt azonban katedra nélkül is lehet művelni. Mint ahogy katedrán is lehet ülni a tudomány művelése nélkül. Csakhogy a jog nem mértan s nem vagyok Archimedes, aki az ellenséget „noli turbare circulos meos"-szal fogadja. Égő házban vagy süllyedő hajón egyébként sincsenek szaktudósok. Ilyenkor minden épkézláb embernek, akár orvos, akár gépész, csak egy kötelessége lehet: oltani a zsarátnokot és betömni a léket. Amikor a mult kísértetei fojtogatják a jelent, csak gyermekek és képmutatók űzhetik zavartalanul a "ki-ki a maga mesterségét folytassa" néven ismert játékot. Vissza

Tartalom

Az író és lelkiismerete9
Világnézet19
A meggyőződés fényűzése19
Világprobléma22
Nem a végtelenség kérdése24
Test és lélek26
Tudomány és vallás27
Világnézet-társadalomszemlélet29
Az -izmusok31
Az állatival szemben, az emberi perspektíva32
A kultúra uralmának tudatossága36
A szellemiség és a filiszter38
Világnézet a gyakorlatban40
"Merj gondolkodni"41
Bár az ostobaság jótékony42
Mert nincs visszatérés az ősi barlangba43
Az Új és a Régi küzdelme45
A természet konzervatív46
Ugyanúgy az állatok48
Kezdetleges népek49
A nők50
És a tömegek52
A találmányok duplicitása54
És a konzervativizmus eredménye, amelyet a tudósok szolgálnak.57
Az irodalmi és művészeti újítás kálváriája60
Az érdek, mint kerékkötő63
Francia maradiság és angol haladás65
Az újítás tényezői67
A lángész és a környezet68
Az újítás üteme70
A Kelet és a Nyugat72
A fiatalság hivatása74
Társadalmi csökevények77
Az ember mint múzeum77
és az organizmus mint hasonlat78
A csökevény fogalma79
és a babona80
Az angol lomtár81
Nemzetközi csökevények84
a nyelvben85
a szólásmondásokban87
a szokásokban88
a ruházatban90
a vallásban92
az erkölcsben94
és a jogban97
Magyarázatuk: a tudatalatti érzelmi hangsúly100
Van-e haladás?102
A kérdés nem kozmikus103
Optimisták és pesszimisták104
A haladás fogalma109
A jólét emelése és a fájdalom csökkentése, mint értékmérők110
Boldogabbak lettek-e az emberek?113
Jobbak vagyunk-e, mint ősapáink?117
Civilizáció és kultúra121
A szellemi fejlődés122
A haladás tagadása: élettagadás124
A haladás hitéből ered a haladás valósága125
Az örök erkölcs127
Az egyház álláspontja127
Az erkölcs társadalmi szankciója129
és érzési eredete130
Kezdetleges embereknek nincs erkölcsi kétsége131
Az erkölcsi hagyomány ereje134
Az erkölcs politikai és gazdasági változásai135
Az ó-testamentum136
Az "örök" erkölcs etnográfiai változatai137
A szociológia "túlzása"139
"Ne ölj" és az ellenkezője140
A házasság142
és a tulajdon144
mint az erkölcs alappillérei
A krisztusi és az egyházi morál147
Veszélyt jelent-e az erkölcs változása?150
Éppen az örök erkölcs eretnekei biztosítják az erkölcs fejlődését és uralmát152
A vallás mint az erkölcs őre155
Az egyház és az állam valláserkölcsi viszontbiztosítása156
A vallás és az erkölcs közös eredetét157
cáfolják a primitív népek erkölcsmentes istenképzetei158
A vallás és erkölcs kapcsolata: fejlődésük eredménye160
amelynek során az erkölcsi elem jut túlsúlyra162
A túlvilági jutalom és büntetés164
hatásosságának kérdése166
A gonosztevők vallásossága168
Vallásos gyilkosok külföldön172
és Magyarországon173
A gonosztevők primitivitása175
az oka a valláserkölcs kudarcának177
Az őskereszténység178
és a mai társadalmi erkölcs konfliktusa179
Hit és cselekvés180
Miért ragaszkodik az állam a valláserkölcshöz?181
A vallás mint narkotikum182
Fajelmélet184
Az erőszaknak mint politikai elvnek elméleti igazolása185
Gobineau és epigónjai186
szerint a fajták nemessége determinálja a történelmet188
Fajelméleti logika189
Mi a rassz?190
A fajtaérték állandósága192
Fajtakeveredés193
Az ária mithosz194
és a turáni legenda195
Degenerál-e a fajtakeveredés?196
A magyarság mint tagadó válasz196
A rassz mint szellemi egység198
A népjellem200
Rassz és nemzet201
A homo nordicus204
és a színesek206
A felsőbbrendűségi érzés208
Érdektelen és érdekelt gyűlölet210
Antiszemitizmus212
Azok a gonosz zsidók218
A fajelmélet politikai szolgálatai218
A rassz, mint erkölcsi barométer219
érzelmi előítéletet értelmileg indokol220
Az Erger-berger a nemzetközi statisztikában221
A kriminalitás mint erkölcsi értékmérő222
A zsidók csökkenő kriminalitása223
sem bizonyíték225
A zsidók és nem-zsidók foglalkozási kriminalitása226
"Minden országnak olyanok a zsidói, aminőket megérdemel"230
A zsidó "gonoszságot" az antiszemitizmus termeli232
Az antiszemitizmus antinómiái233
és a csoportgyűlölet alkonya234
Hazafiság és nemzetköziség235
A jelszavak235
Erény-e a hazaszeretet?236
Az önzés kiszélesedése243
a kereszténységben244
a hűbériségben245
A fölvilágosodás kozmopolitizmusa246
A nemzeti állam és a hazafiság247
Mi a nemzet?248
A kultúrával együtt változik a nemzeti gondolat is251
A nemzet mint vallás252
türelmetlen minden "idegen" elemmel253
s különösen a szocializmussal255
Pedig a nemzetköziség nem ellentéte, hanem szimbiózisa a nemzeteknek256
Kultúrkapcsolatok258
csökkentik a gyűlöletet259
A nemzeti eszme igazi értékét260
nem veszélyezteti a nemzetköziség263
csupán a sovinizmus264
A. France trublionjait265
szükségkép legyőzi a magasabbrendű hazaszeretet267
Jog és gazdaság268
A társadalmi erőparallelogramm szüli a jogot269
de a politikai hatalom a gazdasági szerkezet szerint változó270
Marx tétele271
és bizonyítékai272
Csak a gazdasági feltételeknek megfelelő törvény teremt jogot274
de a törvényhozás is függ a gazdaságtól275
A marxi szabály sem generálkulcs276
Szellemi tényezők277
A gazdaság és jog, mint tartalom és forma279
Gazdasági szükségszerűség és a jog ellenállása280
úgy a munkával281
mint a tőkével szemben282
A jog és gazdaság közvetett kapcsolatai: a házasság284
és a nő vagyoni függetlensége286
Az igazságosság, mint a jog eszménye, nem gazdasági fogalom288
Az értelmiség szocializmusa289
A kiáltó vagyoni ellentétek nem a természet rendjén vagy Isten rendelésén alapszanak290
hanem a gazdasági szervezet tökéletlenségén292
A szocializmus a gazdasági rend erkölcsi bírálata293
Az értelmiség "átkozott" igénytelensége294
és önkéntes rabszolgasága296
Idegenkedésük a szocializmustól297
A szabadság298
és a magántulajdon korlátozása300
A szocializmussal szemben táplált előítéletek301
A szocializmus és a vallás302
A szocializmus és a magyar középosztály304
Szocializmus és szociáldemokrácia307
Értelmiség és proletariátus308
A munkásság bizalmatlansága309
és a kölcsönös alsóbbrendűségi komplexum312
Az értelmiség és a marxi dogmatizmus314
A fabianizmus315
és szociáldemokrata bírálata318
A fabianizmus, mint az értelmiség tanítómestere320
A szocializmus: gazdaság-ethikai mozgalom322
A hiúság vására324
A múlt presztízse325
a társadalmi szimbólumokban326
Az arisztokrácia jogcímei327
és azok eredete328
A főurak329
A köznemesség330
Földbirtok331
és az ingó vagyon332
A munka nem nemesít333
A nemesi cím varázsa335
A családi hagyomány336
Ártatlan szórakozás-e a nemesi cím?338
Jogosulatlan előnyök340
amelyeknek forrása a kasztpresztízs341
Hivatali címek343
mint a hivatalnoki tisztelettőkére kibocsátott váltók344
Címinfláció345
A kormányfőtanácsos lélektana347
A megszólítási formaságok348
A "te" és a "kérlek kegyelmes"349
A cím a hivatali életben351
és groteszksége a tudományban vagy művészetben352
Egyetemi címek354
Akadémiák355
és Spencer kritikája358
Rendjelek359
és egyéb díszjelek360
mint államhatalmi presztízsreflexek362
Rendjelvadászok365
Kitüntetés mint társadalmi értékmérő368
A hiúság legitimitása368
A hiúság értékelése373
A hiúság vására: a társadalom Teleki tere375
Tekintély és presztízs376
A kitüntetés csak presztízst ad376
Tiszteletbíróság378
A nyilvánosság ellenőrzése379
A kitüntetések korszerűtlensége380
Úr és kalmár382
A kereskedelem erkölcsi értékelése383
A hűbériség385
A kereskedelmi morál ébredése386
Úri és üzleti erkölcs387
A magyarság antikommerciális hagyományai388
és hatásuk a XIX. században390
Az úri szellem392
és a polgárság szervilizmusa395
Az arisztokrácia alkonya396
és ennek tanulsága a magyar középosztály számára397
Az istenítélet paródiája400
Az istenítélet400
és illegitim leszármazottja: a párbaj401
A büntetés kudarca402
és Anglia sikere403
a párbaj elleni küzdelemben. A becsület hiányos védelme csak ürügy404
Az önbíráskodás az osztálydivat tükrében405
A bátorság, mint a becsület ismérve406
Sérthető-e a becsület?408
Nagy Galeotto zsarnoksága409
A párbaj a becsületlátszat védelme410
A párbaj "nemzeti" sajátossága412
és az anakronisztikus kasztaspiránsok413
A zsidó párbajvelleitás414
A párbaj alkonya416
A nemek demokráciája418
A nő értékelése az Ó-korban és a Kereszténységben418
A nő jogállása nem mértéke a civilizációnak419
A történelem nemi ritmusa420
A nő és férfi hatalmi viszonyát a gazdasági helyzet dönti el421
A férfinem ellenállása423
Nőemancipáció és a szexualitás425
Az emancipáció külső hatásai426
Az érzelmi csökevények hatása428
A nemek demokráciája az emberi tökéletesedés záloga429
Irodalmi zárószó432
A szerző munkáinak jegyzéke436

Vámbéry Rusztem

Vámbéry Rusztem műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Vámbéry Rusztem könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv