1.034.153

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az előzetesen megszerzett tudás mérése és elismerése

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Nemzeti Felnőttképzési Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 105 oldal
Sorozatcím: Felnőttképzési Kutatási Füzetek
Kötetszám: 16
Nyelv: Magyar  
Méret: 27 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A társadalmi-gazdasági fejlődéssel, a nemzetközi versenyképességgel és az egyéni boldogulással kapcsolatban talán a leggyakrabban említett két kifejezés minden bizonnyal a tudás és a tanulás. Két... Tovább

Előszó

A társadalmi-gazdasági fejlődéssel, a nemzetközi versenyképességgel és az egyéni boldogulással kapcsolatban talán a leggyakrabban említett két kifejezés minden bizonnyal a tudás és a tanulás. Két ősi fogalomról van szó, mindkettő az emberi civilizáció gyökereihez, a filozófiai gondolkodás legrégebbi forrásaihoz vezethető vissza. Ha azonban azt a többtucatnyi szóösszetételt vesszük szemügyre, amelyben ezek szerepelnek, és amelyekkel naponta találkozhatunk a hétköznapi kommunikációban, az üzleti életben és a szakmai munkában, azt látjuk, hogy ezek sokkal rövidebb múltra, legfeljebb néhány évtizedre, de inkább csak néhány évre tekinthetnek vissza. A tanuló társadalom, a tudás alapú társadalom, a tudás-gazdaság, a tudáscentrum, a tudástechnológia, a tudásmenedzsment, tudásbázis, az egész életen át tartó tanulás (lifelong learning), az élet minden területére kiterjedő tanulás (life-wide learning) csak néhány azok közül a kifejezések közül, amelyekkel korunk sajátos arculatát legjobban jellemezhetjük.
Ez a zárótanulmány szintén egy olyan problémakörrel foglalkozik, amelynek a tudás áll a középpontjában. „Az előzetesen megszerzett tudás mérése és elismerése" című kutatási program eredményeit és háttéranyagait mutatja be. Az előzetes tudás elismerése egy sajátos dilemmát old fel. A gyorsan változó társadalmi-gazdasági feltételek között egyre gyakrabban van szükség új tudás, új képzettségek megszerzésére. Az új szakmák azonban átfedést mutathatnak más, korábbi képzettségekkel, vagy olyan tudást igényelnek, amely informális úton, szervezett képzésen kívül is elsajátítható. Az új képzettség megszerzésre fordított idő lerövidíthető, a képzés költségeit mérsékelni lehet, ha a képzésben résztvevők a már birtokolt tudásukat elismertethetik, és csak azt tanulják, amit nem tudnak. Az informális keretek között megszerzett tudásnak azonban éppen az a sajátossága, hogy az nem dokumentált, sőt, annak birtoklásáról gyakran még maga a képzésre jelentkező személy sem tud. A már birtokolt tudás feltérképezése és elismerése ezért kifinomult értékelési eljárásokat, tudásszintmérő módszereket igényel.
Az összeállítás két fő, különböző funkciójú részre oszlik. Az első rész (I. és II. fejezet) az előzetes tudás mérésének a felnőttképzésben felmerült sajátos problémáival foglalkozik. Ez a rész ugyancsak további két részre tagozódik. Egyrészt áttekinti az előzetes tudás mérésének elméleti problémáit és nemzetközi tendenciáit, gyakorlati megoldásait. Bemutatja a fogalmi kereteket, mintákat, a külföldi gyakorlat egyes elemeit, a különböző megközelítéseket. Másrészt bemutat egy olyan adaptív felnőttképzési modellt, amelyben központi szerepet kap az előzetes tudás mérése, és amely alkalmazkodik a hazai felnőttképzés törvényi kereteihez, kialakult gyakorlatához, ugyanakkor eléggé általános és rugalmas ahhoz, hogy a konkrét megoldásokat tekintve alkalmazható legyen a felnőttképzés változó igényeihez, a sokféle egyedi feltételéhez. Vissza

Tartalom

Bevezetés 5
I. Az előzetes tudás fogalma, szerepe és mérése: az elméleti keretek és a nemzetközi gyakorlat 7
I.1. Az előzetes tudás szerepe az oktatás folyamatában 7
I.1.1. Az előzetes tudás mint a további tanulás előfeltétele 7
I.1.2. Az előzetes tudás mint a további tanulás eszköze 10
I.1.3. Az előzetes tudás mint a már megvalósult cél 11
I.2. Az oktatás mint a tanulás irányítása, a visszacsatolás jelentősége 16
I.3. A megtanító stratégiák 18
I.3.1. A megtanító stratégiák elméleti keretei: Carroll modellje 18
I.3.2. A megtanítás gyakorlati stratégiái, Bloom modellje 21
I.3.3. A megtanító stratégiákkal kapcsolatos gyakorlati tapasztalatok 24
II. Az előzetes tudás mérésére épülő adaptív felnőttképzés gyakorlati modelljei 26
II.1. Alapfogalmak és kiinduló feltételek 26
II.1.1. Az oktatáselméleti ismeretek alapján megfogalmazható következtetések 27
II.1.2. Az előzetes tudás mérésének és elismerésének nemzetközi gyakorlata 28
II.1.3. A magyarországi jogi és szervezeti keretek, technikai feltételek 29
II.2. Carroll modelljének általánosítása és specifikálása a felnőttképzésre 31
II.3. Adaptív képzési modellek 33
II.3.1. Az adaptív képzési modell logikai makroszerkezete 34
II.3.2. Az előzetes tudás modulokon belüli elismerése 36
III. A tudásszint mérése: tesztek készítése és használata az oktatásban 39
III.1. Tesztek az oktatás folyamatában 40
III.1.1. Értékelés, mérés, tesztelés 40
III.1.2. A tesztek típusai, a pedagógiai tesztek sajátosságai 42
III.2. A tudás tesztelése 43
III.2.1. A tudásszintmérés funkciói 43
III.2.2. A tudás tesztelésének sajátosságai 44
III.3. A tesztelés elmélete 46
III.3.1. A klasszikus tesztelmélet alapjai 46
III.3.2. Valószínűségi tesztelméletek 49
III.3.3. A tesztek jóságmutatói 52
III.3.3.1. Objektivitás 52
III.3.3.2. Reliabilitás 54
III.3.3.3. Validitás 55
III.3.4. Az itemek jellemzői 58
III.3.5. Normaorientált és kritériumorientált tesztelés 59
III.4. Feladatírás 61
III.4.1. A tananyag elemzése, a felmérendő tudás kategorizálása 61
III.4.2. Feladattípusok 63
III.4.2.1. Feleletválasztó feladatok 64
III.4.2.2. Feleletalkotó feladatok 68
III.4.2.3. A képességjellegű tudás mérésére alkalmas feladatok 71
III.5. Tesztszerkesztés 74
III.5.1. Az értékelési rendszer kialakítása 74
III.5.2. Ekvivalens tesztváltozatok készítése 77
III.5.3. A tesztek kipróbálása és standardizálása 78
III.6. Tesztelemzés, tesztfejlesztés 80
III.6.1. A feladatok, itemek jóságának vizsgálata 80
III.6.2. A reliabilitásmutatók kiszámítása 82
III.7. Tudásszintmérés a kutatásban, a fejlesztésben és az oktatás gyakorlatában 85
III.7.1. A mérés-értékelés intézményrendszerének, infrastruktúrájának kialakulása 85
III.7.2. Tudásszintmérés a kutatásban és az oktatás a gyakorlatában 88
A tudásszintmérő tesztekkel kapcsolatos fogalmak 96
Mellékletek 98
I. fejezet irodalma 98
II. fejezet irodalma 100
III. fejezet irodalma 100

Csapó Benő

Csapó Benő műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Csapó Benő könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv