| Az alkotói módszerről | |
| Az irodalomtudomány dilemmája (1970) | 13 |
| A "másik" természet (1967-1970) | 31 |
| A realizmus kétféle fogalma | 31 |
| A történeti módszer | 34 |
| Az alkotó módszer és az irodalmi korszak | 36 |
| A tükrözés módszerei | 40 |
| A stílus, a mű benső világának tükrözóje | 43 |
| A stílus különféle funkciói az egyes művészetekben | 50 |
| A világnézet és az alkotó módszer | 61 |
| Az alkotói módszer tükrözési értéke | 64 |
| Szintézis és adaptálás az alkotói módszerben | 67 |
| Az irányzatok, önmagukról | 70 |
| Az irányzatok történeti sajátságai | 73 |
| A realizmus irányzatának történeti sajátságai | 76 |
| Kritika és romantika Gorkijnál (1968) | 82 |
| Lenin módszere (1970) | 93 |
| Korszakok és irányzatok | |
| A korszak és az irányzatok (1970) | 103 |
| A romantika létrejötte (1968-1970) | 126 |
| A romantika irányzati sajátosságai | 126 |
| A nyugati és keleti polgárosodás | 126 |
| A romantika viszonylagos egysége | 130 |
| A nemzeti romantikák korlátozott különbségei | 134 |
| A romantika helye a korszakban | 137 |
| A romantika világ-építése | 139 |
| A romantika funkciójának megváltozása | 141 |
| Az újító romantika | 143 |
| A kialakulás folyamatai | 147 |
| Távolodások a klasszicizmustól | 147 |
| A "preromantika" kérdése | 149 |
| Az irodalom 18. századi polgárosodása | 152 |
| A természetes ember és a természetes népek | 154 |
| Az osszianizmus | 157 |
| A Sturm und Drang és a magyar felvilágosodás | 161 |
| Herder | 163 |
| Herder és a magyar népiesség | 165 |
| Az epika bizonytalanságai | 168 |
| Létrejövetel és túlhaladás | 170 |
| A magyar romantika tájékozódásai | 170 |
| A túlhaladás és a megmaradás lehetőségei | 174 |
| Összefoglalás | 177 |
| A Teremtés vesztese (1969-1970) | 180 |
| Gyulai Pál Bánk-értelmezése | 181 |
| Az angyali Bánk | 182 |
| Az I. felvonás végmonológja | 184 |
| Bánk hazája és becsülete | 187 |
| Bánk igazi tragikuma | 190 |
| A tündéri láncok | 191 |
| Az érzékeny Bánk | 193 |
| A levetkező és az újból felépülő lélek | 195 |
| Gertrudis tragédiája | 197 |
| A kerítő és az ártatlan Gertrudis | 199 |
| A kétértelmű Gertrudis | 202 |
| Melinda tragédiája | 203 |
| Bánk helyzete az V. felvonásban | 205 |
| A felvilágosodás és a romantika között | 207 |
| Az új Petőfi-kép (1970) | 211 |
| Arany János, a gondolkodó (1967) | 219 |
| Jókai alkotói módszere (1954) | 226 |
| Madách és a koreszmék (1964) | 237 |
| A történelem dilemmái (1969) | 252 |
| Vita Molnár Erikkel (1963) | 263 |
| Összehasonlítás és szembesítés | |
| Összehasonlítás - szembesítés (1970) | 273 |
| Párhuzamos jelenségek a 19. század magyar és orosz irodalmában (1961) | 285 |
| Herzen és a magyar kortársak (1961) | 296 |
| A verses regény és a regény (Az Anyegin és a magyar irodalom) (1964) | 310 |
| Bartók-analógiák (Irodalmi és zenei népiesség) (1961) | 320 |
| A líráról | |
| A Cethal gyomrában (Babits és az új költői korszak) (1966) | 335 |
| A világköltészet és a nemzeti költészetek (1970) | 340 |
| A világköltészet és a mai magyar líra (1969) | 342 |
| A világköltészet és a mai belga líra (1969) | 353 |
| A magyar líra helye a világban (1966) | 362 |
| Névmutató | 373 |