| Előszó a harmadik kiadáshoz | 7 |
| Bevezetés | 9 |
| A szervezet | |
| Mi a szerv és mi a szervezet? | |
| A szervek működési (funkcionális) rendszerei | |
| A koordináció és a koordinációs rendszerek | |
| Az idegrendszer a legmagasabbrendű és a legfontosabb koordinációs szervrendszer | 13 |
| Az idegrendszer fejlődésének két fontos fokozata | |
| Az állatok az egyszerűbbtől a bonyolultabb felé haladó fokozatos fejlődéssel jöttek léte | |
| A legegyszerűbb állatoknak nincs idegrendszerük | |
| Az idegrendszer fejlődésének két fontos fokozata: az idegsejtek összefüggő hálózata, és a csatlakozásokkal (szinapszisokkal) összekapcsolódó neuronrendszer | 23 |
| Az idegrendszer felépítése és fejlődése | |
| Milyen egy idegsejt? | |
| A környéki és a központi idegrendszer | |
| Miért és hogyan fejlődött ki a gerincesek idegrendszere? | |
| Miért van az agyvelő a fejünkben? | 37 |
| Az ember idegrendszerének alakja és felépítése | |
| A központi idegrendszer: az agy és a gerincvelő | |
| Az idegrendszer egyes részei kölcsönös fölérendeltségének és részleges önállóságának elve | |
| A környéki (perifériás) idegrendszer | |
| Az animális és a vegetatív idegrendszer | 53 |
| A reflex és a reflexelmélet | |
| Mi a reflex? | |
| Rövid kirándulás a reflexelmélet történetébe: René Descartes, Jiri Procházka, I. M. Szecsenov, I. P. Pavlov | |
| Az egyház és a tudomány | |
| A tudományos világnézet és jelentősége az agy rejtélyeinek felderítésében | 76 |
| Pavlov tanításának alapjai a magasabbrendű idegműködésről | |
| Mi a feltételes reflex, hogyan jön létre és hogyan szűnik meg? | |
| A kétféle idegfolyamat (ingerület és gátlás) és kölcsönös viszonyuk | |
| Mi az indukció? | |
| A gátlás két fontos fajtája (külső gátlás és a differenciáló, megkülönböztető gátlás) | |
| Pavlov tanítása és a régi, Pavlov előtti psztichológia | 96 |
| Az ember magasabbrendű idegműködése | |
| Az ember és a kutya közötti hasonlatosságok | |
| Amiben az ember lelki működése különbözik az állatok magasabbrendű idegműködésétől: a valóság második jelzőrendszere | 124 |
| A tudat és a lélek | |
| Mi a tudat? | |
| A tudat teljes vagy részleges kikapcsolódása - alvás, hipnózis | |
| Az álmok; keletkezésük és jelentőségük | |
| A pszichoanalízis | |
| Van-e lélek vagy nincs? | 148 |
| Mi az idegingerület! | |
| Miben nyilvánul meg az idegingerület! | |
| Az idegingerület keletkezésének és terjedésének törvényei | |
| N. J. Vvegyenszkij felfedezése: az ingerület nem egyetlen fajtája az idegműködésnek | |
| Az ingerület és az izgalom | |
| Hogyan jut át az idegi jelzés a csatlakozásokon? | 169 |
| Az idegműködés zavarai | |
| Növekszik-e az idegbetegségek arányszáma? | |
| Az orvosi kutatások fő módszerei: a megfigyelés és a kísérlet | |
| Az idegi zavarok elleni küzdelem fő útjai: a megelőzés és a yógyítás | |
| E küzdelem taktikája: a betegség okainak megszüntetése, és a szervezet ellenálló képességének fokozása | |
| A legfontosabb gyógyító eszközök | |
| Elméleti és alkalmazott kutatás | 187 |
| A rejtély nélküli rejtélyek és ami még rejtély marad | |
| Az ismeretlentől való félelem | |
| Rejtélyek az állatvilágban: a postagalamb és a denevér | |
| Az emberi idegrendszer tudatos és automatikus működésének titka, a hatodik érzék és a fakírok tudománya | 204 |
| Zárszó | 223 |
| A könyvben előforduló kevésbé ismert idegen szavak betűrendes mutatója | 225 |
| Képmellékletek | 231 |