| Előszó | 9 |
| Bevezetés | 11 |
| A művészet mint a társadalmi tudat egy formája | 11 |
| A művészet funkciója | 12 |
| Tudomány és művészet | 13 |
| A hangképzésről általában | 15 |
| Énektanítás és hangképzés | 15 |
| A hangképzés feladata | 16 |
| Szép hang és jó hang | 16 |
| Természetesség | 17 |
| ALAPISMERETI RÉSZ | |
| Fizikai alapismeretek | 21 |
| A hang mint fizikai jelenség | 21 |
| Hangkeletkezés | 22 |
| Hangtalálkozás | 24 |
| Hangterjedés | 24 |
| A hang alaptulajdonságai | 24 |
| Magasság | 24 |
| Erősség | 25 |
| Színezet | 25 |
| A rezonancia szerepe és a felhangok | 25 |
| Időtartam | 27 |
| A kombinációs hangok | 27 |
| Fiziológiai alapismeretek | 31 |
| A természetes automatizmus | 31 |
| Feltétlen és feltételes reflexek | 31 |
| Inger és ingerület | 31 |
| Az idegrendszer, az idegsejt anatómiája és élettana | 31 |
| Neuronok | 33 |
| Reflexív | 34 |
| Első és második jelzőrendszer | 34 |
| A magasabb idegtevékenység alaptörvényei | 35 |
| Az időleges idegkapcsolatok képződésének elve | 35 |
| Jelzőtevékenység | 35 |
| Irradiáció | 36 |
| Koncentráció | 36 |
| Ingerület, gátlás | 36 |
| Az idegkapcsolatok kölcsönös indukciójának törvénye | 38 |
| Dinamikus sztereotípia | 38 |
| Analízis és szintézis | 38 |
| Emlékképek | 38 |
| A reflexek megváltoztathatósága | 39 |
| Differenciáció | 39 |
| Anatómiai alapismeretek | 40 |
| A fül anatómiája és élettana | 40 |
| A tüdő és légcső anatómiája és élettana | 46 |
| A gége anatómiája és élettana | 49 |
| A toldalékcső és a fej rezonáns üregeinek anatómiája és élettana | 57 |
| Az emberi hang fizikája | 61 |
| Az emberi hang magassága | 61 |
| Az emberi hang erőssége | 61 |
| Az emberi hang színezete | 63 |
| Hangfajták | 64 |
| Fonetikai alapismeretek | 65 |
| A beszédről általában | 65 |
| A beszéd kialakulása | 65 |
| A beszéd funkciója | 65 |
| A beszéd mint második jelzőrendszer | 66 |
| Fogalmi általánosítás | 67 |
| Elvonatkoztatás | 67 |
| Beszéd és gondolkodás | 67 |
| Belső hallás és kinesztetikus érzés | 68 |
| Beszéd és írás kapcsolata | 68 |
| Hang és hangzó | 69 |
| A magánhangzók | 70 |
| A magánhangzók elemzése | 70 |
| Típusjelleg | 72 |
| Formánsok | 73 |
| A mássalhangzók | 73 |
| A mássalhangzók elemzése | 74 |
| A hangszervek vizsgálatához használatos eszközök rövid leírása | 77 |
| ELMÉLETI RÉSZ | |
| A légzés | 83 |
| A légzésről általában | 83 |
| Légzéstípusok | 84 |
| Légzésgyakorlatok | 86 |
| Orr és szájlégzés | 89 |
| A levegőn ülő hang | 90 |
| Hangos és kapkodó légzés | 91 |
| A hangszervi működések kiegyensúlyozottsága | 91 |
| A könnyedség izomérzete | 91 |
| A hangszalagok funkciói | 93 |
| A hangszalagok működése | 93 |
| Primer hang | 93 |
| Regiszter | 94 |
| Teljes funkció és falzett funkció | 94 |
| A falzett funkció és a fisztula-hang közti különbség | 96 |
| A falzett szó az énekpedagógiában | 97 |
| Énektanárok regiszterelméletei | 98 |
| Fiziológus-elméletek: Lehfeldt és Johann Müller | 99 |
| Morell Mackenzie | 99 |
| A flazett probléma megoldása | 101 |
| Funkciójavító gyakorlatok | 102 |
| Kemény hangindítás | 103 |
| A "h" hangzó szerepe | 104 |
| Lágy hangindítás | 104 |
| A falzett funkció szerepe | 106 |
| A funkciótan szerepe a kóruséneklésben | 107 |
| A rezonancia szerepe a hangadásban | 108 |
| A hangfajták a szerepek tükrében | 113 |
| Lírai tenorok | 114 |
| Drámai tenorok | 116 |
| Wagner tenorok | 117 |
| Magas baritonok | 117 |
| Mély baritonok | 119 |
| Basszusok | 119 |
| Buffók | 120 |
| Lírai szopránok | 121 |
| Drámai szopránok | 122 |
| Koloratúr szopránok | 122 |
| Mezzo szopránok és Wagner szopránok | 124 |
| Altok | 125 |
| Szubrettek és Komikák | 126 |
| Kasztráltak | 126 |
| A szövegkiejtés problémái | 128 |
| A magán- és mássalhangzók szerepe az éneklésben | 128 |
| Az artikulációs szervek működése | 132 |
| Posztációs pont és zengőtér | 133 |
| "Elöl" zengés | 134 |
| "Egy-helyen" megszólítás | 134 |
| Irányítás | 135 |
| Különbség ének és beszéd között | 135 |
| Hangsúly és hanglejtés | 136 |
| Összefüggés zenei és szövegi hangsúly között | 137 |
| Az artikuláció-bázis | 137 |
| Sajátos magyar hangzók | 138 |
| Hangzótörvényekkel kapcsolatos vonatkozások | 140 |
| Magánhangzótörvények: Hangrend | 140 |
| Illeszkedés | 140 |
| Hangzókivetés | 140 |
| Mássalhangzó-törvények: Igazodás | 141 |
| Hasonulás | 141 |
| Összeolvadás | 142 |
| Torlódás és kivetés | 142 |
| Rövidülés | 142 |
| Szótag-, szó-, mondatgyakorlatok | 143 |
| A művészi átélés | 144 |
| Az átélés szótani és művészi értelemben | 144 |
| Az érzelmek | 144 |
| Az érzelmek létrejöttének fiziológiai alapjai | 144 |
| Az érzelem mint jelzőfunkció | 144 |
| Az átélés fiziológiai mechanizmusa | 145 |
| A színpadi átélés folyamata | 146 |
| A színpadi cselekvés | 147 |
| A "mintha" szerepe | 147 |
| A "képzelőerő" szerepe | 147 |
| Realista előadásmód, realista művészet | 148 |
| A tipikus fogalma | 148 |
| Sztanyiszlavszkij rendszere | 149 |
| Az átélés szerepe az énekművészetben és annak pedagógiájában | 149 |
| A művészi átélés és művészi technika kölcsönhatása | 150 |
| Beszédhibák | 152 |
| Lokális és centrális hibák | 152 |
| Szöszögés | 152 |
| Selypítés | 153 |
| Raccsolás | 153 |
| "L" hibák | 153 |
| Hadarás | 154 |
| Dadogás | 154 |
| A mutálás | 155 |
| A hanghibák | 159 |
| Gombócozás | 159 |
| Préselés | 159 |
| Szorítás | 160 |
| Sötétítés | 160 |
| Fojtás | 161 |
| Orrhang | 161 |
| Fedés | 161 |
| Hangegészségtani tudnivalók | 168 |
| A nátha | 168 |
| Az orrmelléküregek betegségei | 169 |
| Orrsövényelhajlás | 169 |
| Garathurut | 169 |
| Mandulagyulladás | 170 |
| Légcsőhurut | 171 |
| Hörghurut | 171 |
| Gégehurut | 171 |
| A hangszalagműködtető izmok megbetegedései | 172 |
| A fonaszténia | 173 |
| Az énekes életmódja | 174 |
| A beéneklés | 176 |
| A markírozás | 177 |
| Az énektanítás hangképzés történetének rövid vázlata | 178 |
| Ókor | 178 |
| Középkor | 180 |
| Újkor 16, 17, 18. század | 182 |
| 19. század | 187 |
| 20. század | 191 |
| A gyakorlás fiziológiája | 199 |
| Az énekművészet alapjai és gyakorlati célja | 199 |
| Művészi elképzelés és művészi mondanivaló | 199 |
| Az énektanár feladata | 199 |
| Az éneklés mint tudatos tevékenység | 199 |
| Az éneklés összfolyamatának és a részfolyamatok dinamikus sztereotípiája | 200 |
| A készségek összfolyamatának alapmozzanatai: Részmozzanatok gyakorlása | 200 |
| A felszabadult mozgás elérése | 200 |
| A felesleges mozdulatok kiküszöbölése (differenciáció) | 201 |
| Kinesztetikus érzés | 201 |
| Az automatizált készségek tudatosítása | 201 |
| Önállóságra való nevelés | 201 |
| Merevség feloldó-lazító gyakorlatok | 202 |
| Légzésgyakorlatok | 203 |
| Teljes testlazítás: hanyattfekvés, törzsmozgatás, fejforgatás | 206 |
| Vállmozgás | 207 |
| Speciális hangszervi gyakorlatok: nyelvmozgás, ajakmozgás | 207 |
| Állejtés | 208 |
| Lágyszájpad mozgás | 209 |
| A nyakizmok merevségét kiküszöbölő gyakorlatok | 209 |
| A gyakorlás fokozatai | 211 |
| A színpadi beszéd technikájáról | 241 |
| Gyakorlatok a művészi éneklés problémáinak megoldásához | 243 |
| Kötött éneklés | 243 |
| Hangátkötés | 244 |
| Tartott hang | 246 |
| Szaggatott hang | 247 |
| Koloratúra | 248 |
| Futamok | 248 |
| Ékítések | 249 |
| Messa di voce | 251 |
| Trilla | 253 |
| Recitativo | 256 |
| Az előadás kifejezési megoldásai (dinamika, színezés, árnyalás, hangsúly, tempo) | 258 |
| Az általános iskolai énektanítás hangképzésének gyakorlati fokozatai | 270 |
| Tananyagbeosztás | 282 |
| Szakirodalom | 323 |