| Előszó az első kiadáshoz | 9 |
| Előszó a második kiadáshoz | 11 |
| Bevezetés | 13 |
| A művészet mint a társadalmi tudat egy formája | 13 |
| A művészet funkciója | 14 |
| "Objektív" és "szubjektív" dialektikája | 14 |
| Képzelőerő és valóságtükrözés | 15 |
| A szép fogalma | 15 |
| Művészet és tudomány | 15 |
| Tartalom és forma dialektikus egysége a művészetben | 16 |
| A hangképzésről általában | 18 |
| Énektanítás és hangképzés | 18 |
| A hangképzés feladata | 19 |
| Szép hang és jó hang | 19 |
| Természetesség | 20 |
| Fizikai alapismeretek | 23 |
| A hang mint fizikai jelenség | 23 |
| Hangkeletkezés | 23 |
| Hangterjedés | 24 |
| Hangtalálkozás | 25 |
| A hang alaptulajdonságai | 26 |
| Magasság | 26 |
| Erősség | 26 |
| Színezet | 27 |
| A rezonancia szerepe és a felhangok | 27 |
| Időtartam | 29 |
| A kombinációs hangok | 29 |
| Fiziológiai alapismeretek | 32 |
| A természetes automatizmus | 32 |
| Feltétlen és feltételes reflexek | 32 |
| Inger és ingerület | 32 |
| Az idegrendszer, az idegsejt anatómiája és élettana | 32 |
| Neuronok | 36 |
| Reflexív | 36 |
| Szinapszisok | 36 |
| Első és második jelzőrendszer | 37 |
| A magasabb idegtevékenység alaptörvényei | 38 |
| Az időleges idegkapcsolatok képződésének elve | 38 |
| Jelzőtevékenység | 38 |
| Irradiáció | 39 |
| Koncentráció | 39 |
| Izgalom, gátlás | 39 |
| Az idegkapcsolatok kölcsönös indukciójának törvénye | 40 |
| Dinamikus sztereotípia | 40 |
| Analízis és szintézis | 41 |
| Emlékképek | 41 |
| A reflexek megváltoztathatósága | 41 |
| Differenciáció | 42 |
| A "fiziológiai" és a "pszichológiai" összefüggése | 42 |
| Anatómiai alapismeretek | 44 |
| A fül anatómiája és élettana | 44 |
| A tüdő és légcső anatómiája és élettana | 50 |
| A gége anatómiája és élettana | 53 |
| A toldalékcső és a fej rezonáns üregeinek anatómiája és élettana | 60 |
| Az emberi hang fizikája | 65 |
| Az emberi hang magassága | 65 |
| Az emberi hang erőssége | 65 |
| Az ember hang színezete | 67 |
| Hangfajták | 68 |
| Fonetikai alapismeretek | 69 |
| A beszédről általában | 69 |
| A beszéd kialakulása | 69 |
| A beszéd funkciója | 70 |
| A beszéd, mint második jelzőrendszer | 70 |
| Fogalmi általánosítás | 70 |
| Elvonatkoztatás | 71 |
| Beszéd és gondolkodás | 71 |
| Belső hallás és kinesztetikus érzés | 71 |
| Beszéd és írás kapcsolata | 72 |
| Hang és hangzó | 73 |
| A hangzók felosztása | 73 |
| A magánhangzók | 74 |
| A magánhangzók elemzése | 75 |
| Típusjelleg | 76 |
| Formánsok | 76 |
| A mássalhangzók | 77 |
| A mássalhangzók elemzése | 77 |
| A hangszervek vizsgálatához használatos eszközök rövid leírása | 80 |
| A légzés | 87 |
| A légzésről általában | 87 |
| Légzéstípusok | 88 |
| Légzásgyakorlatok | 90 |
| Orr és szájlégzés | 93 |
| A levegőn ülő hang | 94 |
| Hangos és kapkodó légzés | 94 |
| A hangszervi működések kiegyensúlyozottsága | 95 |
| A könnyedség izomérzete | 95 |
| A légzés a "bel-canto" idején | 96 |
| A hangszalagok funkciói | 97 |
| A hangszalagok működése | 97 |
| Primer hang | 97 |
| Regiszter | 98 |
| Teljes funkció és falzett funkció | 98 |
| A falzett funkció és a fisztula-hang közti különbség | 100 |
| A falzett szó az énekpedagógiában | 100 |
| Énektanárok regiszterelméletei | 101 |
| Fiziológus-elméletek: Lehfeldt és Johann Müller | 102 |
| Morell Mackenzie | 103 |
| A falzett probléma megoldása | 104 |
| Funkciójavító gyakorlatok | 105 |
| Kemény hangindítás | 107 |
| A "h" hangzó szerepe | 107 |
| Lágy hangindítás | 107 |
| A falzett funkció szerepe | 109 |
| A funkciótan szerepe a kóruséneklésben | 110 |
| A tiszta intonációról | 111 |
| A rezonancia szerepe a hangadásban | 113 |
| A hangfajták a szerepek tükrében | 117 |
| Lírai tenorok | 118 |
| Drámai tenorok | 120 |
| Wagner tenorok | 121 |
| Magas baritonok | 121 |
| Mély baritonok | 123 |
| Basszusok | 124 |
| Buffók | 125 |
| Lírai szopránok | 125 |
| Drámai szopránok | 126 |
| Koloratúr szopránok | 127 |
| Mezzo szopránok és Wagner szopránok | 128 |
| Altok | 130 |
| Szubrettek és Komikák | 130 |
| Kasztráltak | 131 |
| A szövegkiejtés problémái | 133 |
| A magán- és mássalhangzók szerepe az éneklésben | 133 |
| Az artikulációs szervek működése | 137 |
| Posztációs pont és zengőtér | 138 |
| "Elöl" zengés | 138 |
| "Egy-helyen" megszólalás | 139 |
| Irányítás | 139 |
| Különbség ének és beszéd között | 140 |
| Hangsúly és hanglejtés | 140 |
| Összefüggés zenei és zövegi hangsúly között | 142 |
| Az artikuláció-bázis | 142 |
| Sajátos magyar hangzók | 142 |
| Hangzótörvényekkel kapcsolatos vonatkozások | 145 |
| Magánhangzótörvények: Hangrend | 145 |
| Illeszkedés | 145 |
| Hangzókivetés | 145 |
| Mássalhangzó-törvények: Igazodás | 146 |
| Hasonulás | 146 |
| Összeolvadás | 146 |
| Torlódás és kivetés | 146 |
| Rövidülés | 147 |
| Szótag-, szó-, mondatgyakorlatok | 147 |
| A művészi átélés | 148 |
| Az átélés szótani és művészi értelemben | 148 |
| Az érzelmek | 148 |
| Az érzelmek létrejöttének fiziológiai alapjai | 148 |
| Az érzelem mint jelzőfunkció | 148 |
| Az átélés fiziológiai mechanizmusa | 149 |
| A színpadi átélés folyamata | 150 |
| A színpadi cselekvés | 151 |
| A "mintha" szerepe | 151 |
| A "képzelőerő" szerepe | 151 |
| Realista előadásmód, realista művészet | 151 |
| A tipikus fogalma | 151 |
| Sztanyiszlavszkij rendszere | 152 |
| Az átélés szerepe az énekművészetben és annak pedagógiájában | 153 |
| A művészi átélés és művészi technika kölcsönhatása | 154 |
| Az előadóművészi készség és a gyakorlási anyag | 154 |
| A gesztus, a mimika a bel-canto korban | 155 |
| Beszédhibák | 157 |
| Lokális és centrális hibák | 157 |
| Szöszögés | 157 |
| Selypítés | 158 |
| Raccsolás | 158 |
| "L" hibák | 158 |
| Hadarás | 159 |
| Dadogás | 159 |
| A mutálás | 160 |
| A hanghibák | 164 |
| Gombócozás | 164 |
| Préselés | 164 |
| Szorítás | 165 |
| Sötétítés | 165 |
| Fojtás | 165 |
| Orrhang | 166 |
| Fedés | 166 |
| Hangegészségtani tudnivalók | 172 |
| A nátha | 172 |
| Az orrmelléküregek betegségei | 173 |
| Orrsövényelhajlás | 173 |
| Garathurut | 173 |
| Mandulagyulladás | 174 |
| Légcsőhurut | 175 |
| Hörghurut | 175 |
| Gégehurut | 175 |
| A hangszalagműködtető izmok megbetegedései | 176 |
| A fonaszténia | 177 |
| Az énekes életmódja | 178 |
| A beéneklés | 180 |
| A markírozás | 180 |
| Az énektanítás hangképzés történetének rövid vázlata | |
| Ókor | 181 |
| Középkor | 183 |
| Újkor 16., 17., 18. század | 185 |
| 19. század | 190 |
| 20. század | 193 |
| A gyakorlás fiziológiája | 201 |
| Az énekművészet alapjai és gyakorlati célja | 201 |
| Művészi elképzelés és művészi mondanivaló | 201 |
| Az énektanár feladata | 201 |
| Az éneklés mint tudatos tevékenység | 201 |
| Az éneklés összfolyamatának és részfolyamatoknak dinamikus sztereotípiája | 202 |
| A készségek kialakításának alapmozzanatai: Részmozzanatok gyakorlása | 202 |
| A felszabadult mozgás elérése | 202 |
| A felesleges mozdulatok kiküszöbölése (differenciáció) | 203 |
| Kinesztetikus érzés | 203 |
| Az automatizált készségek tudatosítása | 204 |
| Önállóságra való nevelés | 204 |
| A figyelem | 205 |
| Merevség feloldólazító-gyakorlatok | 207 |
| Légzésgyakorlatok | 208 |
| Teljes testlazítás; hanyattfekvés, törzsmozgatás, fejforgatás, vállmozgás | 210 |
| Speciális hangszervi gyakorlatok: nyelvmozgás, ajakmozgás | 212 |
| Állejtés | 214 |
| Lágyszájpad mozgás | 214 |
| A nyakizmok merevségét kiküszöbölő gyakorlatok | 215 |
| A lámpalázról | 217 |
| Az énektanulmányok hangképző alapgyakorlatai | 220 |
| A szinpadi beszéd technikájáról | 251 |
| Gyakorlatok a művészi éneklés problémáinak megoldásához | 254 |
| Kötött éneklés (legato) | 254 |
| Hangátkötés (portamento) | 255 |
| Tartott hang (tenuta di voce) | 256 |
| Szaggatott hang (staccato) | 257 |
| Koloratúra | 258 |
| Futamok | 258 |
| Ékítések | 259 |
| Messa di voce | 261 |
| Trilla | 263 |
| Recitatívo | 266 |
| Az előadás kifejezési megoldásai (dinamika, színezés, árnyalás, hangsúly, tempo) | 267 |
| Az általános iskolai énektanítás hangképzésének gyakorlati fokozatai | 278 |
| Tananyagbeosztás | 290 |
| Szakirodalom | 336 |