| Előszó | 5 |
| Amit Lawrence Kohlbergről tudni érdemes: Kohlberg hozzájárulása az erkölcs pszichológiájához | 11 |
| Híradás az erkölcsi nevelés új útjairól | 11 |
| Az "ismertebb" Kohlberg: az erkölcsi ítéletalkotás szakaszos fejlődéselmélete és kritikája | 12 |
| A kutatói beállítódás | 12 |
| A motiváció és az életút | 15 |
| A források | 18 |
| Az erkölcsi ítéletalkotás kohlbergi fejlődés-modellje | 19 |
| Az "ismeretlen" Kohlberg: fordulat az erkölcsi nevelés gyakorlata felé. Az Igazságos közösség születése | 29 |
| Az Igazságos közösség (Just Community) születése | 32 |
| Az erkölcsi érzelmek fejlődése az értelem és a dialógus révén | 43 |
| Az erkölcstudományok moráljához | 46 |
| Optimista erkölcsmódszertan | 46 |
| A szkeptikus tudomány | 48 |
| Az etikus-politikus tudomány | 49 |
| Az ösztön, az érzelem és a megismerés fejlődése a segítő magatartásban | 49 |
| Fejlődési válságok mint az erkölcsi fejlődés strukturális változásainak jelzései | 52 |
| Első válság: Az érzelmek felváltják az ösztönöket | 52 |
| Második válság: Az érzelmeket erkölcsi konfliktusok veszik igénybe | 53 |
| Harmadik válság: Az értelem felváltja az érzelmeket | 55 |
| Az értelem és az érzelmek integrálása mint az erkölcsi nevelés célja | 57 |
| Az igazságos közösség és az iskola demokratizálása: A Kohlberg-megközelítés - kihívás a nevelés számára | 61 |
| Kohlberg utolsó mértékadó gondolatai | 61 |
| A közösségi szempont mint irányelv | 62 |
| Az "Igazságos közösségeket" megalapozó elvek | 65 |
| Kitérő az "Igazságos közösségeket" kialakulásának történetéhez | 66 |
| A tárgyi ismeretek elsajátítása és a saját élményű tanulás elve | 69 |
| Növekvő azonosulás a részvétel útján | 72 |
| Második kitérő: a komplex rendszerek mérése | 74 |
| A felelősségvállalás során érvényesülő felelősségteljes cselekvés elve | 75 |
| A fejlődés mint a nevelés célja, illetve az intencionális értékre nevelés beépítésének elve | 76 |
| Az életgyakorlat demokratizálásának elve | 77 |
| A szerepátvétel illetve az empátia érvényesítésének elve | 79 |
| A pozitív pedagógiai feltételezés elve | 80 |
| A kötődés elve | 81 |
| Zárszó: Óvakodjunk a hamis feltételezésektől! | 83 |
| A remény hajója: Demokratikus nevelés és a pluralizmus kihívása | 89 |
| Demokratikus eszményt sugallva | 89 |
| Elsődleges és másodlagos csoportok | 90 |
| A YES Program | 92 |
| A demokrácia születése | 94 |
| Demokrácia a virákban (Demokrácia próbaúton) | 95 |
| Egy jólintegrált közösség építése | 98 |
| A demokratikus nevelés lépjen túl a kiscsoport határain! | 105 |
| A Team-Kiscsoport-Modell és az Igazságos Iskolaközösség összehasonlítása | 105 |
| Lawrence Kohlberg | 105 |
| A Team-Kiscsoport-Modell (TKM) | 106 |
| Az Igazságos Iskolaközösség | 110 |
| A Team Kiscsoport Modell és az Igazságos Iskolaközösség összevetése | 115 |
| Összegzés és kitekintés | 118 |
| Az állampolgár mint az erkölcs letéteményese | 121 |
| Családközösség | 124 |
| A mindenkori tágabb rokonsági közösség | 125 |
| Affiliatív közösség | 125 |
| Az iskolai közösség | 125 |
| Az államközösség | 126 |
| A világközösség | 126 |
| Másság, különbözőség, együttesség: A felelős állampolgár születése | 141 |
| Másság, különbözőség, együttesség: kizárják vagy feltételezik egymást? | 142 |
| Fogódzók és csapdák a Másik ember észlelésében | 143 |
| Tanítható-e a tolerancia? | 148 |
| A társak észlelésétől a felelős állampolgár születéséig | 149 |