| Előszó az első kiadáshoz | 9 |
| Előszó a második kiadáshoz | 13 |
| A genetika főbb elvei | 15 |
| Az öröklődés alapfogalmai | 15 |
| Az ember genetikai sajátosságai | 22 |
| Sajnálatos egyenlőtlenség vagy előnyös változatlanság? | 27 |
| A genetikai determinizmus korszerű értelmezése | 32 |
| A szociokulturális öröklődés | 36 |
| A szellemi képességek gyökerei | 40 |
| Az első tudományos vizsgálatok | 41 |
| Intelligenciatesztek | 46 |
| A kreativitás | 51 |
| A szellemi képességek modelljei | 53 |
| Az szellemi adottságok képlékenysége - Picasso példája | 60 |
| Az "ős-örökség" törvény | 64 |
| A "visszatérés az átlaghoz" szabály | 69 |
| Az ikermodell | 71 |
| Az örökbe fogadott gyermekek modellje | 75 |
| A Burt-botrány | 79 |
| Emberi méltóságunk | 83 |
| Az emberi faj eredete | 83 |
| A rasszok kialakulásának eltérései | 91 |
| A tudati infantilizmus | 93 |
| A rasszizmus története | 94 |
| A fehérek és feketék eltérő intelligenciaértékei az Amerikai Egyesült Államokban | 97 |
| A cigánykérdés Magyarországon | 100 |
| Az askenázik genetikája | 103 |
| Történeti előzmények | 106 |
| Az askenázik sorsa | 109 |
| A zsidóság Magyarországon | 112 |
| Askenázi betegségek | 115 |
| A vallási előírások genetikai következményei | 117 |
| A szellemi teljesítmények magasabb szintje | 122 |
| Tanulságok és teendők | 126 |
| A tárgyilagos önismeret és a magyarságtudat | 129 |
| A magyarság őstörténete | 130 |
| Az őshazák | 130 |
| Népességgenetikai szempontok | 134 |
| A magyarság számának alakulása | 136 |
| Ki a magyar, mi a magyar? | 139 |
| Fizikai antropológia | 140 |
| A személyiség | 144 |
| A génjelek és a genetikai ártalmak | 146 |
| A népességgenetikai vizsgálatok haszna | 151 |
| A jellemző betegségspektrumok megismerése | 151 |
| A történeti kutatás segítése | 153 |
| A helyes magyarságtudat elősegítése | 155 |
| A kivételes tehetségek származáselemzése | 161 |
| Az 1745 és 1945 közötti 200 év értékelése | 161 |
| A nem és a foglalkozás | 163 |
| A születési év és hely | 165 |
| Származás | 168 |
| Nemzetközi összehasonlítás | 171 |
| Ne legyen hátrány a kivételes szellemi képesség! | 176 |
| A tehetség fogalma | 177 |
| A zseni | 179 |
| Gyakoribbak-e a pszichiátriai betegségek a kivételes tehetségekben? | 186 |
| Személyiségtípusok | 191 |
| A neurózis és deviáns magatartás | 195 |
| Jellemző személyiségvonások | 197 |
| Pszichoszomatikus betegségek | 199 |
| A kivételes tehetségek társadalmi fogadtatása | 201 |
| A Neumann-Palkovits jelenség | 205 |
| Megcáfolt feltételezések | 208 |
| A biológiai hátrányos helyzet társadalmi felszámolásának szükségessége | 210 |
| Az értelmi fogyatékosság | 213 |
| Az értelmi fogyatékosság fogalma | 215 |
| Gyakoriságuk alakulása hazánkban | 217 |
| Az értelmi fogyatékosság okai | 220 |
| A patológus értelmi fogyatékosság megelőzése | 225 |
| A familiáris értelmi fogyatékosság megelőzhetősége | 226 |
| Az értékcsiholás veszélyei | 232 |
| A "természet kísérletei" | 233 |
| A vérbaj | 235 |
| Az alkohol | 238 |
| A kábítószerek | 241 |
| A hallucináció mechanizmusa | 244 |
| "Mert mi teremtünk szép, okos lányt és bátor, értelmes fiút" | 252 |
| Genetikai lehetőségek | 252 |
| Az optimális családtervezés fontossága | 258 |
| A Családtervezési Alkalmassági Vizsgálat | 259 |
| Optimális Családtervezési Szolgáltatás | 261 |
| A gyermekvállalás három gondja | 263 |
| A veszélyeztetett egykék | 263 |
| Az anya életkora szüléskor | 265 |
| A szülések közötti optimális időtartam | 268 |
| A terhesség alatti életmód | 270 |
| Az optimális családtervezés haszna | 272 |
| A szellemi képességek fejleszthetősége | 274 |
| A családi hatások jelentősége | 274 |
| A pedagógusok küldetése | 275 |
| Az iskola szerepe | 276 |
| A tehetségek gondozása | 279 |
| Társadalmi feladatok | 282 |
| A japán példa | 283 |
| A tehetség nem érdem, hanem küldetés! | 285 |