| Előszó | 9 |
| A pszichikum fejlődésének alapfeltételei | 13 |
| A felődés biológiai és társadalmi összetevői | 15 |
| A lelki fejlődés biológiai alapjai | 22 |
| A törzsfejlődés és emberré válás | 22 |
| A pszichikum evolúciója | 29 |
| Az ösztönök világa | 29 |
| A tanult viselkedés | 35 |
| Az értelmes viselkedés | 38 |
| Genetika és magatartás | 42 |
| Az ikerkutatások tanulságai és eltérő eredményei | 51 |
| A társadalom hatása a pszichikus fejlődésére | 56 |
| Az érés és a tanulás szerepe a fejlődésben | 67 |
| "Tyúk-tojás probléma"-e az érés és a tanulás viszonya? | 69 |
| A pszichikum fejlődésének alaptörvényei | 74 |
| A fejlődés menete és üteme | 88 |
| A fejlődés szakaszosságának és folyamatosságának dialektikája | 93 |
| Az emberi pszichikus fejlődésének életkori periódusai | 99 |
| A megismerő tevékenység és a gyakorlati cselekvés fejlődése | 103 |
| A megismerés és a cselekvés előzményei | 105 |
| A mozgás és az érzéki megismerés fejlődése | 106 |
| A pszichikum kialakulásának előzményei a méhen belüli fejlődésben | 109 |
| Van-e tanulás a fötális korban? | 111 |
| A mozgás és a tárgyi cselekvés mint a megismerés kialakulásának alapja a születés után | 111 |
| Az újszülött "hozománya" | 114 |
| A tanulás kezdete | 126 |
| Mi jellemzi a kisgyermek járását? | 128 |
| Mi a járás elsajátításának jelentősége? | 129 |
| A tárgyi cselekvés kialakulása | 137 |
| A cselekvés és az érzéki megismerés további alakulása a gyermek-, a serdülő- és felnőttkorban | 137 |
| A látás átveszi a vezető szerepet | 142 |
| A rajzolás kezdete | 145 |
| A mozgás és érzékelés további fejlődése | 150 |
| Az egész és a rész, valamint a tér és az idő észlelése | 159 |
| A fejlődés magasabb szintű nehézségei a serdülőkorban | 163 |
| Új harmónia (Az ifjúkor) | 165 |
| A felnőttek mozgása és érzékelése | 165 |
| A gondolkodás mint a legmagasabb rendű megismerő tevékenység fejlődése | 170 |
| Miből ered a gondolkodás? | 172 |
| A gondolkodás és cselekvés együttes fejlődése | 178 |
| A cselekvésbe ágyaztt gondolkodás (érzékszervi-mozgásos szakasz) | 178 |
| A képekben történő gondolkodás (A konkrét műveletek kialakulása) | 184 |
| Életkori sajátosság-e az egocentrizmus? | 187 |
| Mikor kezdik megtartani a gyermekek az állandóságot? | 191 |
| "Miből van több, fagyöngyökből vagy a barnákból?" (A rész és egész viszonyának felfogása) | 195 |
| Tagolatlanság és véletlenszerű tagoltság | 196 |
| A gondolkodás fejlődése a cselekvésben | 201 |
| "Előbb megcsinálom, majd aztán gondolkodom" | 204 |
| Az "okos hibák" megjelenése | 212 |
| Variációk megoldásának fejlődése | 217 |
| "Megoldottam, de nem tudom, hogyan" | 220 |
| A beszéd és a fogalmi gondolkodás fejlődése | 222 |
| A beszéd előtti kommunikáció | 223 |
| Miért sír a csecsemő? | 224 |
| A mozgás mint a csecsemő beszédének helyettesítője | 225 |
| Amikor a gyermek beszélni kezd... Miért a "mama" az első kimondott szó? | 227 |
| A "kisgyermeknyelv" | 229 |
| Ahány ház, annyi szokás... A helyzethez kötött beszéd | 229 |
| Az egocentrikus beszéd | 237 |
| A beszéd fejlődése az iskoláskorban | 241 |
| A fogalmak kialakulása és fejlődése | 250 |
| A kisiskolások konkrét-fogalmi gondolkodása | 263 |
| Az absztrakt-logikai gondolkodás kialakulása | 265 |
| Hogyan előzi meg a lehetséges a valóságost? | 266 |
| A gondolkodás stratégiájának fejlődése | 272 |
| A gondolkodás sajátosságai az ifjúkorban és a felnőttkorban | 281 |
| Hogyan vitatkoznak a fiatalok? | 282 |
| Az intelligencia változásai a felnőttkorban | 285 |
| Tanulás és emlékezés. A képzelet és az alkotóképesség fejlődése | 293 |
| A tanulás és az emlékezés fejlődése | 295 |
| Amikor a tanulás fő tevékenységi formává válik | 300 |
| Mechanikusan tanulnak-e a gyermekek? | 302 |
| Előbb megtanulom - aztán majd megértem | 302 |
| Csak okosan segítsünk! | 304 |
| Megérteni nagyon fontos, de kevés | 306 |
| Csak nem fogod magolni, mint egy dedós? | 307 |
| Tanulás és emlékezés az ifjúkorban és felnőttkorban | 309 |
| Időmegtakarítás vagy veszteség? | 310 |
| A képzelet fejlődése | 314 |
| A fantázia közeledése a valósághoz | 318 |
| "Az ábrándozás az élet megrontója" ? | 320 |
| Az alkotóképesség (kreativitás) elemi formáinak kialakulása és fejlődése | 325 |
| Konvergens és divergens gondolkodás | 327 |
| A divergens gondolkodás összefüggése egyéb tényezőkkel | 329 |
| A divergens gondolkodás fejlődése különböző életkorokban | 331 |
| Meddig tarthat az alkotóképesség? | 341 |
| Irodalom | 344 |