1.035.028

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az értelmi fogyatékosok tanításának módszertana III.

A kisegítő iskolai tanítás módszertana/Gyógypedagógiai Tanképző Főiskola/Kézirat

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 151 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 455 példányban. Tankönyvi száma: J 12-89. 43 fekete-fehér ábrával illusztrálva. Kihajtható melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:
"Az 1868. évi XXXVIII. tc. alapján kelt magyar vallás- és közoktatási miniszteri rendelek alapján életbe léptetett népiskolai tanterv előtérbe helyezi az un. "életrajzi... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:
"Az 1868. évi XXXVIII. tc. alapján kelt magyar vallás- és közoktatási miniszteri rendelek alapján életbe léptetett népiskolai tanterv előtérbe helyezi az un. "életrajzi (biográfikus) módszert": "Az olvasókönyvekbe foglalt történeti olvasmányok után és a földrajzi tanításokból szerzett előismeretek után megkezdi a tanító a történelmi oktatást, a magyar nemzet történelméből válogatott életrajzi képek elbeszélésén s elbeszéltetésén."
1905-ben az elemi iskolák számára kiadott Tanterv és utasítás, bár nem nevezve meg az életrajzon alapuló feldolgozási eljárást, szintén a biográfikus "módszert" mellett tört lándzsát:" ... a tanítás pedig még jobban szívünkhöz férkőzik, ha megtudják, hogy e küzdelemben a nemzetet nagy emberek vezérelték, kik érte, alkotmányért, szabadságért és jólétért dolgozni álmodozni és ha kellett, meghalni is tudtak. A nemzet nagyjainak képei a történettanítás éltető középpontjai." Vissza

Tartalom

I. A TÖRTÉNELEMTANÍTÁS MÓDSZERTANA 3
1. Az alsófokú történelemtanítás előzményei 5
2. A kisegítő iskolai történelemtanítás története 7
3. A kisegítő iskolai történelemtanítás célja és feladatai 9
4. A történelemtanítás anyaga és szervezete a kisegítő iskolában 12
5. Az oktatási folyamat sajátosságai a kisegítő iskolai történelemtanításban 16
A) A tanulók megismertetése konkrét tényekkel 17
B) A megismert történeti tények elemzése 19
C) Történeti absztraktumok 21
D) A történelmi ismeretek rögzítése 24
E) Az alkalmazás és a gyakorlás szerepe a történelemtanításban 27
F) Az ismeretek ellenőrzése 28
6. A történeti időszemlélet kialakítása a kisegítő iskolában 29
7. Világnézeti és erkölcsi nevelés a kisegítő iskolai történelemtanításban 37
8. A történelemtanítás módszerei 41
A) A közvetlen szemléltetés 41
B) A közvetett, beszéd útján történő szemléltetés 50
a) Az elbeszélés 51
b) A leírás 52
c) A magyarázat 52
d) A beszélgetés 52
e) A novellisztikus elbeszélés 54
9. A helytörténeti adatok felhasználása a történelemtanításban 55
10. Az alkotmánytan tanítása 56
11. A történelemóra 58
12. Történelemtanítás az összevont osztályokban 61
13. Irodalomjegyzék 63

II. A TERMÉSZETI ISMERETEK TANÍTÁSA 67
1. A természeti ismeretek körébe tartozó ismeretanyag tanításának magyarországi
története 69
2. A természeti ismeretek körébe tartozó tárgyak tanításának története a kisegítő
iskolában 72
3. Összehasonlítás a természetismereti tárgyak általános iskolai oktatásával 73
4. A természeti ismeretek tanításának célja és feladatai a kisegítő iskolában 79
5. A természeti ismeretek tanításának anyaga és követelményei a kisegítő iskolában 82
6. A természeti ismeretek tanításának sajátosságai az oktatás folyamatában 87
7. A természeti ismeretek tanításánál alkalmazott módszerek 93
A) Ismeretek szóbeli közlése 93
B) Szemléleti módszerek 95
C) Egyéb módszerek 101
8. A természeti ismeretek tárgy kapcsolata más tárgyakkal 102
9. A természeti ismeretek tanításának óratípusai 104
10. A természeti ismeretek tanítása összevont osztályokban 106
11. Az osztályon kívüli munka feladata és jelentősége a természeti ismeretek
tanításában 107
12. Felhasznált irodalom 110

III. A RAJZ TANÍTÁSA 113
1. A kisegítő iskolai rajztanítás történeti előzményei 115
2. A rajztanítás célja és feladatai 116
3. A kisegítő iskolai rajz tantárgy tantervének felépítése, anyaga és követelményei 117
A) IV. osztály 118
B) V. osztály 118
C) VI. osztály 119
D) VII. osztály 119
E) VIII. osztály 119
F) A követelmények rendszere 120
4. Az oktatási folyamat sajátosságai a rajz tanításban 123
5. A rajzórán tanultak alkalmazása más tárgyak anyagával kapcsolatban 126
6. A rajztanítás anyagának módszeres felépítése 127
7. Óraszervezési feladatok 133
8. Az összevont osztályok problémái 138
9. Tájékoztató irodalom 139

FÜGGELÉK
Példák a tanterv egyes anyagrészeinek feldolgozásához 141
1. Vonal vezetési gyakorlatok: különféle irányú egyenesek, hullám-, hurok- és csigavonalak (IV. o.) 143
2. Természetutáni rajzok 145
3. Díszítő tervezések IV. -V. -VII. 147
4. Műszaki jellegű munkák (részben természet után készült rajzok) 148
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv