| Az esztétikum | |
| A fogalom körvonalai | 12 |
| Az esztétikum és a nem esztétikai tulajdonságok | 12 |
| Az esztétikum értékminősége | 17 |
| Az esztétikum érzéki minőség | 18 |
| Az esztétikum és a fogalmiság | 28 |
| Összegezés: az esztétikai formák sajátosságai | 32 |
| Az esztétikum lényegi mozzanata | 32 |
| Az emberi lényeg | 36 |
| A szabadság és korlátozottság egysége | 36 |
| Az emberi lényeg fejlődése | 39 |
| A szabadság | 42 |
| Egyéni és nembeli szabadság | 49 |
| A gonosztettek szabadsága | 56 |
| Az állatok szabadsága | 61 |
| Az állatok esztétikai érzéke | 62 |
| Összegzés: az esztétikum és az emberi lényeg | 64 |
| A természeti lényeg | 65 |
| Az esztétikai érzék kiaakulása | 66 |
| Az ember esztétikuma | 66 |
| Az ember készítette tárgyak esztétikuma | 70 |
| A természet esztétikuma | 73 |
| A képletek bonyolultsága | 78 |
| A hagyományok továbbélése | 86 |
| Összegzés: az eszétikum mint az emberi lényeg érzéki jele | 88 |
| Az esztétikai minőségek | |
| A szabadság érzéki képei | 91 |
| A szépség | 91 |
| Az ember szépsége | 93 |
| Tárgyaink szépsége | 101 |
| A természeti szép | 105 |
| Az elvont formák szépsége | 106 |
| A fenségesség | 116 |
| A magasztosság | 125 |
| A bájosság és a kecsesség | 127 |
| A tetszetősség | 130 |
| A korlátozottság érzéki képei | 133 |
| A rútság | 133 |
| A borzalmasság | 141 |
| Az alantasság | 143 |
| A közönségesség | 146 |
| A leigázott szabadság képei | 148 |
| A "kevert" minőségek | 148 |
| A tragikum | 149 |
| Az elégikusság | 159 |
| A leleplezett korlátozottság képei | 164 |
| A komikum | 164 |
| A humorosság | 172 |
| Az abszurdság | 173 |
| A bizarrság | 175 |
| A groteszkség | 176 |
| A komikum egyéb válfajai | 179 |
| A tragikumikum | 180 |
| A gúny | 182 |
| A korlátok legyőző szabadság képei | 183 |
| A diadalmasság | 183 |
| A felszabadultság | 186 |
| A hősies báj | 191 |
| A leplét levető szabadság képei | 193 |
| Az ellen-groteszk | 193 |
| Az ellen-abszurdtól az ellen-humorig | 195 |
| Az esztétikai minőségek rendszere | 196 |
| Összegezés: a rendszer alapelvei | 196 |
| A rendszer hézagai | 197 |
| A valóságos jelenségek esztétikai arculata | 200 |
| Összegezés: a leltár lehetetlensége | 202 |
| Az esztétikai és nem esztétikai értékek alakzatai | |
| A művészet | 204 |
| Az értékalakzatok | 204 |
| A műalkotás mint értékalakzat | 209 |
| A művészetfajok: szépművészet és visszatükröző művészet | 212 |
| A művészetiparok | 219 |
| A szórakoztató művészetipar | 219 |
| A didaktikus művészetipar | 228 |
| Az agitatív művészetipar | 247 |
| A gyakorlati művészetipar | 247 |
| Átmeneti jelenségek | 252 |
| A giccs | 261 |
| Mi a giccs? | 261 |
| A derűs visszatükröző giccs | 262 |
| A komor visszatükröző giccs | 263 |
| A szépművészeti giccs | 266 |
| A giccsvilág | 268 |
| Az értékalakzatok értelmezési támpontjai | |
| A határok elmosódása | 269 |
| Az "emberi alkotás" mibenléte | 271 |
| A maradandóság kérdése | 272 |
| A mutatómező | 273 |
| A jelentésnélküliség problémája | 280 |
| Az esztétikai érték szempontjából közömbös rendezőelvek | 281 |
| Kereskedelmi érték | 281 |
| Muzeális érték | 281 |
| Eredetiség és technikai sokszorosítás | 283 |
| Elitművészet és tömegművészet | 288 |
| Hivatásos művészet és foklór | 289 |
| Alkotóművészet és előadóművészet | 290 |
| A művészeti ágak | 294 |
| A szubjektív érték | 294 |
| Az esztétikai minőségek a művészetekben | 297 |
| Összegezés: művészet és nem művészet, művészet és giccs | 300 |
| Érték és értékelés | |
| Az értékek | 302 |
| A kellemesség | 302 |
| A természeti objektivitás | 305 |
| Az érték meghatározása | 307 |
| Objektív érték és hatásérték | 314 |
| A katarzis mint hatásérték | 318 |
| Önérték és eszközérték | 321 |
| Az értékrangsorok | 324 |
| Pillanatnyi és történelmi értékrangsorok | 324 |
| A művészet helye a társadalmi értékrangsorban | 325 |
| Az esztétikai szükségletek a szükségletek rangsorában | 330 |
| A művészetfajok-művészetiparok rangsora és a művészet "átalakulása" | 334 |
| Esztétikai érték és társadalmi gyakorlat | 337 |
| A társadalmi objektivitás | 337 |
| Az esztétikai minőségek objektivitása | 344 |
| Az esztétikai tárgyak történelmi elsődlegességének problémája | 347 |
| A közösségi értékrend | 349 |
| A társadalmi értékrendek anyagi alapjai | 353 |
| Az emberi lényeg fejlődése mint az értékrendek változásának alapja | 354 |
| Az emberi nem fejlődésének mint az értékrendek változásának alapja | 354 |
| Az emberi nem fejlődésének érdeke mint az esztétikai értékrend objektivitásának végső mértéke | 360 |
| Az értékítéletek | 368 |
| A mérték | 368 |
| Az ízlés | 370 |
| Az esztétikai elmélet | 374 |
| Az esztétikai értékrend szerveződése | 376 |
| Az értékek aprioritásának problémája | 381 |
| Az esztétikai értékrend társadalmi szerepkörei | 383 |
| Az esztétikai értékrend jelző szerepe | 383 |
| A pozitív esztétikai értékek élvezeti szerepe | 386 |
| Az esztétikum eszközérték-lehetőségei | 386 |
| Összegezés: az esztétikai ítéletek objektivitása | 387 |
| A visszatükröző művészet | |
| A művészeti visszatükrözés mint megismerési forma | 389 |
| A visszatükrözés | 389 |
| Az élményszerűség | 391 |
| A művészeti visszatükrözés jelenségvilága | 397 |
| A saját lényegét kifejező jelenségforma | 397 |
| Az idegen lényeget kifejező jelenségforma | 400 |
| Az elvont formák lényegkifejező képessége | 408 |
| Hagyomány, újítás és kifejezőképesség | 408 |
| Fikció és valódiság | 411 |
| A művészeti visszatükrözés lényegszerkezete | 417 |
| A művészeti visszatükrözés tárgya | 417 |
| Osztályjelenség a visszatükröző művészetben | 421 |
| Átfogóbb létproblémák tükrözése | 424 |
| Népiség és nembeli érdek | 427 |
| Összegezés: forma és tartalom a művészi visszatükrözésben | 429 |
| A művészi igazság | 431 |
| A tipikusság: a dolgok valódi esztétikai minőségének felmutatása | 431 |
| Az intenzív totalitás: az igazság teljessége | 433 |
| Az ikonikus totalitás | 439 |
| A szimbolikus totalitás | 440 |
| Az indexikus totalitás | 445 |
| A művészi igazság történetisége | 452 |
| Az elvont formák történeti "holdudvara" | 452 |
| A művészeti fejlődés | 455 |
| A művészi igazság viszonylagossága | 458 |
| A művészi igazság maradandósága | 459 |
| Összegezés: a kor és igazsága | 468 |
| A szépművészet | |
| Az építőműészet, kertművészet és iparművészet | 469 |
| Az építőművészet | 469 |
| A kertművészet | 472 |
| Az iparművészet | 474 |
| A rang mint ellenérv | 476 |
| Totalitás negativitás nélkül? | 478 |
| Az építészeti szimbolika | 479 |
| Kivételek és átmeneti jelenségek | 482 |
| A szépművészet több ága | 486 |
| A képzőművészeti válfaj | 486 |
| A zeneművészeti válfaj | 487 |
| Az irodalmi válfaj | 488 |
| A táncművészeti válfaj | 489 |
| A szépművészet és a társadalom | 490 |
| Visszatükrözés a szépművészetekben | 490 |
| Osztályjelleg a szépművészetben | 492 |
| Nem esztétikai értékek a szépművészeti műben | 498 |
| A szépművészetek társadalmi alapfunkciója | 500 |
| Összegezés: az igazság nem szép | 502 |
| Utószó | 502 |
| Jegyzetek | 504 |
| Tárgymutató | 525 |