| Bevezetés | 6 |
| A személyiség megismerésének, megértésének fontossága a kulturált rendőri munkavégzésben | 9 |
| A személyiség fogalma | 9 |
| A személyiség vizsgálata | 13 |
| A személyiség kialakulását és fejlődését meghatározó tényező | 13 |
| Az erkölcsi normák és értékek szerepe a kulturált rendőri intézkedésben | 16 |
| Az erkölcsi normarendszer kialakulásának folyamata | 16 |
| Az egocentrikus alappozíció | 16 |
| Az egocentrikus alappozíció leépülése. A respektábilis személy | 16 |
| Az erkölcsi szabályozás szintjei | 17 |
| Az erkölcsi normarendszer kialakulását zavaró tényezők | 18 |
| Az erkölcsi normafejlődés zavarai a családban | 18 |
| Az erkölcsi normarendszer kialakulását zavaró társadalmi problémák | 18 |
| Életvezetési problémák | 19 |
| Az erkölcsi normák egyértelműségének hiánya | 19 |
| Az értékzavar | 21 |
| A feszült állampolgár és az intézkedő rendőr | 22 |
| A rendőri szerep sajátosságai és megnyilvánulása az intézkedések során | 23 |
| A szociális szerep fogalma | 23 |
| A szereptanulás szakaszai | 24 |
| A szerepviselkedés elsajátításának feltételei | 25 |
| Szerepfeszültség és szerepkonfliktus a rendőri munkában | 26 |
| A szerepkonfliktusok oldásának lehetséges módjai | 27 |
| A rendőr pszichés állapotának szerepe a kulturált intézkedésben | 28 |
| Az egyén és a környezet viszonya | 28 |
| Az én-erő összetevői és szerepük a kulturált rendőri intézkedésben | 29 |
| Én-kép a rendőri állománynál | 31 |
| Az "én" elhárító mechanizmusai és szerepük a kulturált rendőri intézkedésben | 32 |
| Az egyén és a csoport kölcsönhatása, figyelembevétele a rendőri munkában | 35 |
| A csoport fogalma, csoport felosztási módok | 35 |
| A szociális csoport jellemzői | 37 |
| A csoport dinamika | 38 |
| Negatív jelenségek a csoporton belül | 38 |
| Az emberi kapcsolatok formáinak szerepe a rendőri munkában | 40 |
| Az interakció fogalma | 40 |
| Az interakció síkjai | 40 |
| Az emberi kapcsolatok nyelve: a kommunikáció | 41 |
| A beszéd "mögöttes" üzenete a metakommunikáció | 42 |
| Az állampolgár reális megítélésének feltételei | 44 |
| A rendőri munka motivációs kérdései | 45 |
| A motiváció fogalma | 45 |
| A motivációk rendszerezése | 45 |
| A szükségletek kielégítésének lehetősége a rendőri munkában | 47 |
| A hivatástudat, mint motiváció | 49 |
| Az előítéletek hatása a rendőri intézkedésre | 51 |
| Az additűd fogalma | 51 |
| Az additűd talaján megjelenő viselkedési formák | 52 |
| Az előítélet | 53 |
| Az előítélet fajtái | 54 |
| Az előítélet okai | 54 |
| Az előítéletek lélektani szempontból történő differenciálásának szükségessége | 57 |
| A személyiség megismerése | 57 |
| Rutinfeladatok ellátása átlag állampolgárokkal szemben | 58 |
| Az alkoholista személyisége | 59 |
| A fiatalkorú | 60 |
| Az etnikai kisebbségek | 62 |