| Elöljáróban | 11 |
| BEVEZETÉS | |
| A könyv célja, módszere, fölépítési | 21 |
| A "struktúra" fogalom definíciója | 35 |
| A strukturalizmus és a több oldalú kölcsönös kauzalitás elve | 35 |
| A struktúra mint erőrendszer | 42 |
| A struktúrák mint törvényrendszer | 46 |
| A struktúrák rendszere | 51 |
| Jegyzetek | 58 |
| A műalkotás: komplex modell | 66 |
| Struktúra vagy modell? | 66 |
| A passzív és az aktív modell | 69 |
| A szerkezeti, a funkcionális és az interstrukturális modell | 84 |
| A szerkezeti modell | 85 |
| A funkcionális modell | 87 |
| Az interstrukturális modell | 91 |
| Az irodalmi mű mint jelegyüttes és az esztétikum | 97 |
| Jegyzetek | 100 |
| AZ AKTÍV MODELL | |
| Az irodalomlélektan főbb irányzatai | 107 |
| Az asszociációs teória | 107 |
| A beleérzés-elmélet | 111 |
| Az alakelmélet | 116 |
| A behaviorista módszer | 123 |
| A freudista irányzat | 128 |
| A jungiánus-antropologikus irányzat | 135 |
| Jegyzetek | 140 |
| Az irodalmi mű hatása | 146 |
| Hatástényezők | 146 |
| Közvetett hatás | 150 |
| Az irodalmi alkotás jelentése | 157 |
| Hatáselméletek | 161 |
| Jegyzetek | 167 |
| Az irodalmi hatásfolyamat dinamikus képlete | 170 |
| A statikus képlet | 170 |
| A dinanikus képlet | 171 |
| Élmény, energia, tükrözés, jelrendszer | 177 |
| Jegyzetek | 185 |
| Az irodalmi hatásfolyamatban szerepet játszó energiák | 188 |
| A pszichoszociális energiákról általában | 188 |
| Alkotó és formáló energiák | 191 |
| Az energiák nyelvi rögzítése | 196 |
| Nyelv és energia | 200 |
| Jegyzetek | 202 |
| Az aktív modell energiát sugárzó mechanizmusai | 205 |
| Az Eltérítés | 205 |
| A Sűrítés | 212 |
| A Feszültség | 228 |
| Jegyzetek | 243 |
| A SZERKEZETI MODELL | |
| A szerkezeti modell négy szintje | 251 |
| Kosztolányi Októberi táj című versének szerkezeti modellje | 257 |
| Az élmény nyelvi rögzítése | 257 |
| A vers szerkezeti modellje | 266 |
| a) A nyelvi összefüggések szintje | 266 |
| b) A valóságmozzanatok és jelentések szintje | 269 |
| c) Az értékmozzanatok szintje | 271 |
| d) A kompozíciós összefüggések szintje | 273 |
| A regénybefejezések szerkezeti modellje | 278 |
| Zárómozzanatok a nyelvi szinten | 278 |
| Záromozzanatok a kompozíció szintjén | 282 |
| Zárómozzanatok a valóságszinten | 287 |
| Zárómozzanatok az értékszinten | 293 |
| a) Értéktípusok | 294 |
| b) Egyszerű értékszerkezetek | 296 |
| c) Értékhalmozás | 305 |
| d) Értékkonfliktus | 310 |
| Jegyzetek | 320 |
| A drámai katarzis szerkezeti modellje | 324 |
| A katarziselméletek | 324 |
| A mítoszok és a rossz eredete | 327 |
| A tragédiák és a rossz eredete | 332 |
| A "katarzisgépezet" | 338 |
| A katarzis mint illúzió | 348 |
| A 20. század és az antikatarzis | 357 |
| Jegyzetek | 367 |
| Shakespeare Hamletjának szerkezeti modellje | 369 |
| Az irodalmi mű "összhatása" | 369 |
| A "hatásimpulzus" mint közös mértékegysét | 370 |
| Az első kísérlet | 372 |
| A hatás "sűrűsége" | 376 |
| A domináns impulzusok | 377 |
| Az ismétlő és variáló technika | 381 |
| A katarzis | 383 |
| A hatás csatornái | 385 |
| A hatástáblázat | 387 |
| A második kísérlet | 389 |
| Feladatok és lehetőségek | 399 |
| Jegyzetek | 405 |
| A szerkezeti modell kvantitatív elemzésének módszerei | 412 |
| Bevezetés | 412 |
| a) Strukturalizmus és "neostrukturalizmus" | 412 |
| b) Az előzmények | 416 |
| A nyelvi szerkezet | 421 |
| a) Mérések a hang, a szótag, a ritmus szintjén | 421 |
| b) Mérések a szó szintjén | 427 |
| c) Mérések a morfológia és a szintaxis szintjén | 434 |
| A nem nyelvi szintek | 437 |
| a) Mérések a kompozíciós mozzanatok szintjén | 437 |
| b) Mérések a valóság- és az értékmozzanatok szintjén | 444 |
| Műelemzés és információelmélet | 447 |
| Jegyzetek | 453 |
| A FUNKCIONÁLIS MODELL | |
| A makrodinamizmusok | 467 |
| Jegyzetek | 485 |
| A mikrodinamizmusok: A) A síkváltás | 488 |
| Kísérletek az irodalmi hatás intenzitásának mérésére | 488 |
| Komplex képek: a hatás intenzitásának igen magas foka | 490 |
| A síkváltás mint a hatás alapvető mozzanata | 498 |
| A többsíkúság és a síkváltás különböző típusai | 520 |
| A síkváltás mint az irodalmi valóságábrázlás dialektikus mozzanata | 518 |
| Jegyzetek | 520 |
| A mikrodinamizmusok. B) Az oszcillálás | 522 |
| Az első hipotézis | 522 |
| Köznyelv és retorika | 524 |
| Retorika és irodalom | 527 |
| A második hipotézis | 534 |
| Népköltészet | 540 |
| Költészet | 548 |
| Regény | 559 |
| Dráma | 563 |
| Jegyzetek | 569 |
| Az "oszcillálás" mint az esztétikai élmény forrása | 574 |
| Jegyzetek | 596 |
| AZ INTERSTRUKTURÁLIS MODELL | |
| A "vershelyzet" | 603 |
| A költő dilemmája | 603 |
| A tér- és az időmozzanatok bekódolása | 607 |
| A helyzettípusok | 611 |
| A Helyzet és a Válasz kapcsolata | 617 |
| A Válasz bekódolása a Helyzet-leírásba | 625 |
| A vers belső dinamikája | 630 |
| Jegyzetek | 633 |
| Kihez szól a vers? A) A magyar költészet | 635 |
| A kommunikációs viszony mint szemantikai tényező | 635 |
| A kommunikációs viszony mint történeti tényező | 646 |
| Jegyzetek | 659 |
| Kihez szól a vers? B) Az európai költészet | 663 |
| Jegyzetek | 681 |