| Előszó | 9 |
| Az eredetiség-program kialakulása és kritikai értelmezése 1817-1822 között | 15 |
| Elvi indítékok és történeti meghatározó mozzanatok | 15 |
| Előzmények: az eredetiség-eszme feltűnése | 20 |
| Az eredetiségprogram első átfogó hazai problémafelvetései | 26 |
| A nemesi originalitás eszméi | 34 |
| Kazinczy tanítványainak útja az imitáció-elvtől az eredetiségig | 41 |
| Kívül a rendiségen: a lélekrajz és a jellemábrázolás felfedezése | 57 |
| A program áttörése és diadala | 63 |
| Küzdelem az önálló nemzeti irodalom elvének meggyökereztetéséért, a közéleti irodalom szempontjának feltűnése | 67 |
| Polgári nemzetté válás és az irodalom | 67 |
| A nemzeti irodalom programjának kibontakozása | 77 |
| Első "nemzeti" és "közéleti" íróink az irodalomról | 88 |
| Írói sors a "közmegegyezés" elve ellenében | 104 |
| Önálló irodalomelméleti gondolkodásunk kezdetei | 108 |
| A hazai romantika diadala és önkorlátozása | 118 |
| Az irodalmi népiesség elméleti alapvetése | 125 |
| A "nemzeti egyetemesség" ideálja. A népiesség társadalmi és ideológiai összetevői, előzményei | 125 |
| Népiességünk külföldi eszmei forrásai és helye a világirodalmi kontextusban | 134 |
| A feudális népiesség újjáéledése - és az elmélet | 145 |
| A parasztság felfedezése az irodalmi gondolkodásban | 151 |
| Népiesség és társadalmi egyenlőség | 160 |
| A Nemzeti hagyományok | 163 |
| A szerb népköltészet recepciójának tanulságai az elméletben | 171 |
| Az Aurora-népiesség | 178 |
| Irodalmi kritikánk kifejlődése | 183 |
| A hazai közfelfogás és a kritika. Kazinczy küzdelme a bírálat meghonosításáért | 183 |
| Kölcsey kritikái - és a fogadtatásuk | 190 |
| Két vérbeli kritikus egyéniség: Szemere Pál és Teleki József | 198 |
| A kritika kezdődő térfoglalása | 209 |
| Kölcsey Ferenc, az irodalmi gondolkodó | 219 |
| Alkata, gondolkodói formátuma | 219 |
| Elméletének alapvonásai | 224 |
| Esztétikai műveltségének főbb forrásai | 233 |
| Új költészeteszmény felé | 244 |
| Az irodalom polgárosodásáért és nemzetivé válásáért s a polgárosodás és nemzetté válás irodalmáért | 250 |
| Klasszicizmus és romantika, az egyetemes és a nemzeti szép eszméi között | 259 |
| Polgárosult irodalmi folyamat és a kritika | 274 |
| Programadó összegzések | 280 |
| Szemere Pál és kritikai folyóirata, az élet és literatúra | 289 |
| A költészet teremtő és kifejező funkciójának előretörése Szemere Pál irodalomkritikai felfogásában | 289 |
| Első esztétikai-kritikai folyóiratunk: a romantikus elvek és a gyakorlati kritika egységesülése | 298 |
| A szép birodalma és az "esztétikai tribunál" hatalma | 325 |
| A romantika bázisa és termőtalaja | 325 |
| A szép "különfélesége" és a felszabadító képzelet | 331 |
| Toldy Ferenc pályakezdése. Az első műelemzés: az Aesthetikai levelek | 340 |
| Bajza József pályakezdő értekezése: Az epigramma theoriája | 359 |
| A romantika kanonizálása az elméletben és a klasszicizmus visszaszorulása | 373 |
| Új európai orientációk. Szalay László Észrevételei a Muzárion III. és IV. kötetéről | 386 |
| A historia litterariától az irodalomtörténetírásig | 403 |
| A historizmus előretörése a francia forradalom után | 403 |
| A historia litteraria főbb jellemzői és felbomlása | 412 |
| Önálló irodalom - önálló irodalomtörténet. Az első kezdeményezések | 415 |
| Mailáth János ábrándja a költészettörténet egységteremtő hatalmáról: a Magyarische Gedichte | 424 |
| A magyar irodalom-történetírás "alapkönyve" - a Handbuch | 437 |
| Mérleg | 461 |
| Rövidítések | 475 |
| Résumé | 477 |
| Névmutató | 485 |