| Bevezetés | 7 |
| Az igazgató szerepe (Mezei Gyula) | 9 |
| Az igazgató alkalmasságáról | 9 |
| A törvényes előírások | 9 |
| A sikeres pedagógus | 10 |
| A tanári erények nem elégségesek | 12 |
| Az igazgató személyisége | 13 |
| Legyen kiegyensúlyozott, harmonikus egyéniség | 13 |
| Jellemezze a kezdeményezőkészség | 14 |
| A kommunikációs készség a siker feltétele | 14 |
| Nélkülözhetetlen az irányítás készsége | 15 |
| A közösségalkotás képessége a pedagógiai vezető erénye | 15 |
| Szükséges a kellő önismeret, önbizalom | 16 |
| Az érzelmek fegyelmezése megtanulható | 17 |
| Az igazgató szakmai felkészültsége | 17 |
| Követelmény az átfogó pedagógiai kultúra | 17 |
| Tájékozottság a vezetéselméletben | 18 |
| Igazgatási, gazdálkodási, jogi, vezetéspszichológiai ismeretek | 18 |
| A gyakorlat tapasztalatai | 18 |
| Az igazgató közéleti ember | 19 |
| A pályázati rendszer | 20 |
| A pályázatot ki kell írni | 20 |
| A nevelőtestület véleményezési joga | 20 |
| Az igazgató munkájának értékelése | 21 |
| A pályázó vezetői programmal pályázik | 21 |
| Szemelvények | 23 |
| A hatékony vezető (Golnhofer Erzsébet) | 23 |
| A vezetés szakszerűsége (Mezei Gyula) | 24 |
| Dokumentum | 25 |
| Önismereti gyakorlat iskolavezetők számára (Horváth Márton) | 25 |
| Kérdések, feladatok | 27 |
| Az igazgató szerepe a vezetésben | 29 |
| Az iskolában nincs kollektív vezetés | 29 |
| A pedagógiai vezetés tartalma | 31 |
| A tanügyigazgatási feladatok | 32 |
| Az igazgató személyzeti vezető is | 33 |
| Szervezeti és tárgyi feltételek | 34 |
| Az igazgató hatalmának forrásai | 35 |
| Célszerű munkamegosztás a vezetésben | 36 |
| Nagy változatosság a feltételekben | 36 |
| A lineáris szervezet lehetőségei | 38 |
| Funkcionális és szervezeti felépítés | 39 |
| A törzskari szervezet előnyei | 42 |
| Szemelvények | 44 |
| Az iskolavezetés modelljei (Golnhofer Erzsébet) | 44 |
| Közvetlen segítőtársaink, az igazgatóhelyettesek (Zalka György) | 46 |
| A pedagógiai önállóság (Mezei Gyula) | 47 |
| Kérdések, feladatok | 48 |
| Az iskola működése, önállósága | 49 |
| Az iskola önállósága | 49 |
| Az autonómia történeti előzményei | 49 |
| Az elmúlt évtizedek változásai | 50 |
| Az önállóság öt területe | 51 |
| A szakmai önállóság | 51 |
| Mit jelent a szervezeti önállóság? | 51 |
| Önállóság a személyzeti és munkaügyekben | 55 |
| Önállóság a gazdálkodásban | 56 |
| Az igazgatási önállóság | 57 |
| Az iskolában működő önkormányzatok | 57 |
| A nevelőtestület jogai | 57 |
| A szakmai munkaközösségek feladatai | 60 |
| Az egy osztályban tanító tanárok | 62 |
| Az ifjúsági önkormányzatok a diákokat képviselik | 63 |
| A szülői önkormányzatok érdekeltsége | 63 |
| Szemelvények | 64 |
| A legtöbbet hangoztatott aggályok (Mezei Gyula) | 64 |
| Autonómia: mítosz és valóság (Kozma Tamás) | 65 |
| Kérdések, feladatok | 66 |
| Munkaügy és munkajog (Bosch Márta) | 67 |
| A munka világának jogi szabályozásáról és az intézményen belüli sajátos szabályozásáról | 67 |
| Törvények és jogszabályok alapján | 67 |
| A közalkalmazotti jogviszony jogi szabályozása | 67 |
| Érdekegyeztetés belső munkaügyi szabályok | 70 |
| Érdekegyeztető fórumok | 70 |
| A közalkalmazotti szabályzat | 71 |
| A kollektív szerződés | 73 |
| A szerződéskötő partnerek | 73 |
| A szerződésben szabályozható kérdések | 74 |
| Külön szabályok az intézményvezetőkre | 74 |
| A kollektív szerződés formája, szerkezete | 75 |
| A kollektív szerződésbe tartozó témák | 75 |
| A kollektív szerződés módosítása, megszüntetése | 77 |
| A személyi döntések kiemelkedő szerepe | 80 |
| A pályázatok kiírása | 81 |
| A kinevezés jogviszont teremt | 82 |
| Mit tartalmaz a munkaköri leírás? | 84 |
| Dokumentumok | 86 |
| Közalkalmazotti szabályzat | 86 |
| Kollektív szerződés | 89 |
| Munkaköri leírás iskolai igazgatóhelyettes részére | 91 |
| Munkaköri leírás diákotthoni igazgatóhelyettes részére | 93 |
| Kérdések, feladatok | 95 |
| A személyi illetmények és az anyagi elismerés | 97 |
| A közalkalmazottak illetményéről | 97 |
| A fizetési osztályba sorolás elvei | 97 |
| Besoroáls a pedagógusi munkakörben | 98 |
| A nem pedagógusi munkakörben foglalkoztatottak osztályba sorolálsa | 101 |
| A további szakképesítés, szakképzettség elismerése | 103 |
| A kinevezési okirat szerepe az elismerésben | 104 |
| A besorolás alapja az iskolai végzettség | 106 |
| Alkalmazás a pedagógiai szakszolgálat intézményében | 108 |
| A fizetési fokozatok megállapítása | 108 |
| Garantált illetmény | 109 |
| A pedagógusok kötelező óraszámának emelésével kapcsolatos kompenzáció | 109 |
| Kötelező és adható pótlékok | 110 |
| A kiemelkedő teljesítmény elismerése | 112 |
| A túlmunka és díjazása | 112 |
| Jubileumi jutalomra jogosultság | 113 |
| A minősítés értékelést jelent | 114 |
| Kérdések, feladatok | 115 |
| A közalkalmazotti jogviszony | 117 |
| A közalkalmazotti jogviszony megszűnése | 117 |
| Fegyelmi felelősségre vonás | 119 |
| Az intézmények ügyvitele és ügyiratkezelése | 121 |
| Az ügyintézés és az iratkezelés | 121 |
| Tanügyi nyilvántartások | 123 |
| A beírási napló, a felvételi és mulasztási napló | 123 |
| A foglalkozási napló | 123 |
| A törzslap | 123 |
| A bizonyítvány | 123 |
| A tantárgyfelosztás és az órarend | 124 |
| A jegyzőkönyv | 124 |
| A tanügyi nyilvántartások vezetése | 125 |
| Kérdések, feladatok | 126 |
| Tárgyalástechnika (Pais Károlyné) | 127 |
| Mit nevezünk tárgyalásnak? | 127 |
| A tárgyalás néhány fajtája | 128 |
| Üzleti tárgyalás | 128 |
| Informális tárgyalások | 129 |
| Szemelvények | 131 |
| Mi a kommunikáció? | 131 |
| Kérdések, feladatok | 132 |
| A kommunikációs jelek értelmezésének háttere | 133 |
| A jelrendszerek elsajátítása | 133 |
| Közös ismeretek szükségesek | 134 |
| Értékrend, alapeszmék, szemléletmód | 135 |
| Kérdések, feladatok | 138 |
| A sikeres kommunikáció feltételei | 139 |
| A sikeres kommunikáció feltételei | 139 |
| A személyes benyomások, várakozások | 140 |
| Személyes érdek, elfogultság, sztereotípia | 141 |
| A hangulat szerepe | 142 |
| A beleélés még nem empátia | 143 |
| A saját magunkról alkotott kép szerepe | 145 |
| Kérdések, feladatok | 148 |
| A kommunikáció eszközei | 149 |
| A nyelv, mint a hatásgyakorlás eszköze | 149 |
| A nyelvi megformálás fontossága | 150 |
| Szólj, s megmondom, ki vagy! | 151 |
| A rétegnyelvi elkülönülés | 152 |
| Kérdések, feladatok | 155 |
| A nem verbális jelzések gazdag rendszere | 157 |
| Gesztusok, mimika, testtartás | 158 |
| A tér berendezése, használata és értelmezése | 159 |
| Kérdések, feladatok | 162 |
| A meggyőzés | 163 |
| Első helyen áll az információ forrása | 163 |
| Negatív és pozitív hangulatkeltés | 164 |
| Az érvek felvonultatása | 165 |
| Az emlékezet sajátos működése | 166 |
| Milyen módon adjuk elő érveinket? | 168 |
| Gyakorlati megfontolások a tárgyalással kapcsolatban | 170 |
| Kommunikáció a tárgyalás folyamatában | 172 |
| Kérdések, feladatok | 175 |
| Bibliográfia | 177 |