| Előszó | 9 |
| A pszichikus fejlődés elméleti kérdései | 17 |
| Az intelligencia fogalma | 17 |
| Az intelligencia és a tanulás | 20 |
| A kognitív fejlődés elméleti kérdései és a nevelés | 21 |
| A fejlődési szakaszok értelmezése és a nevelés | 23 |
| A kreativitás pszichológiai értelmezésének dilemmái | 26 |
| A kreativitás és a társadalom | 26 |
| A kreativitás fogalma | 27 |
| A kreativitás és újdonság | 29 |
| A kreativitás fejlődése és a kreativitás fejlődésének lehetőségei | 30 |
| A kreativitás fejlődésében tapasztalat diszkontinuitások | 31 |
| A tanulmányi eredményesség és a szocializáció | 37 |
| A családi környezeti tényezők | 37 |
| Az intrapszichikus sajátosságok | 41 |
| A felül- és az alulteljesítés nem intellektuális korrelátumainak pszihometrikus elemzése | 44 |
| A tanulmányi eredményességet befolyásoló iskolai tényezők vizsgálata | 47 |
| A képzés céljai és az oktatás módszerei | 47 |
| Az iskolai osztálykörnyezet | 48 |
| A pedagógus | 50 |
| Globális kutatási stratégia | 53 |
| Az iskolai teljesítmény és a kognitív szerveződés | 60 |
| Az iskolai teljesítmény vizsgálata idegen nyelvi és zenei tagozatú iskolában | 65 |
| Vizsgálati hipotézisek | 65 |
| Az alkalmazott módszerek | 66 |
| A minta | 66 |
| Általános összefüggések | 67 |
| Az alulteljesítés és a felülteljesítés | 71 |
| Az önértékelés alakulása és összefüggése a pedagógiai értékeléssel | 77 |
| Az énkép és az önértékelés összefüggésének elméleti kérdéseiről | 77 |
| A vizsgálati módszer | 78 |
| Az énkép, a szociális képek és a pedagógiai értékelés kapcsolatáról | 80 |
| Általános összefüggések | 81 |
| Az önértékelés és a pedagógiai értékelés objektivitásáról | 85 |
| Hogyan alakul az értékelés a személyiség különböző szféráiban? | 87 |
| A részleges önértékelések összefüggése az én aspirációival | 88 |
| A tagozat szerepe a gyermeki személyiség alakulásában | 90 |
| Összefoglalás | 94 |
| Az iskolai eredményesség többtényezős meghatározottságáról | 97 |
| Az alkalmazott módszerek | 98 |
| Általános összefüggések | 99 |
| A környezet-függő változók | 100 |
| A családi nevelési környezet szerepe a kreativitás és az intelligencia alakulásában | 103 |
| Az iskola-függő változók | 107 |
| Az életkor-függő változók kimutatása a kvantitatív változásban és a relatív stabilitásban | 109 |
| A konvergens és divergens képességek strukturálódása | 113 |
| A konvergens és a divergens képességek közötti összefüggés | 117 |
| A kreativitás egyes tényezőinek szerepe a képlékeny intelligenciában | 119 |
| A konvergens és a divergens képességek összefüggése néhány nem intellektuális tényezővel | 120 |
| A kreativitást meghatározó tényezők | 122 |
| Az iskolai teljesítmény többtényezős meghatározottságáról | 129 |
| Általános összefüggések | 129 |
| A családi nevelés tényezőinek együttes hatása az iskolai eredményességre | 129 |
| Az intelligencia és a kreativitás összefüggése az iskolai eredményességgel | 133 |
| A konvergens és a divergens képességek együttes hatása a tanulmányi eredményesség alakulására | 135 |
| A tantárgyi eredményesség összefüggése a gyermek nevével | 135 |
| A személyiségtényezők szerepe az iskolai teljesítmény alakulásában | 141 |
| A személyiségtényezők együttes hatása az iskolai teljesítményre | 142 |
| Az iskolai teljesítményt befolyásoló tényezők alakulása különböző életkori szakaszokban | 145 |
| Az iskolai teljesítmény szintjeit befolyásoló tényezők | 145 |
| A felül- és az alulteljesítés nem intellektuális korrelátumai | 150 |
| Eredmények | 150 |
| Szocializációs tényezők szerepe a 8. osztályos tanulók pszichikus fejlődésében és az iskolai eredményesség alakulásában | 155 |
| Vizsgálait minta és módszerek. Külső determináló tényezők | 156 |
| A település jellegének összefüggése a 8. osztályos tanulók értelmi képességeinek, kreativitásának és iskolai teljesítményének alakulásával | 157 |
| Az otthoni tanulási körülmények általános jellegzetességei | 160 |
| A szociológiai tényezők összefüggése a 8. osztályos tanulók értelmi képességeinek alakulásával és az iskolai eredményességgel | 161 |
| Az iskolai eredményesség összefüggése a konvergens és a divergens képességekkel | 172 |
| A szociológiai tényezők szerepe a személyiség alakulásában | 173 |
| A családi és az iskolai nevelési környezet hatásának vizsgálata | 175 |
| A felül- és alulteljesítés személyiségkorrelátumainak alakulása 14 éves tanulóknál | 185 |
| Az intellektuális képességek és a teljesítmény közötti diszkrepancia alakulása különböző települések iskoláiban | 188 |
| A nevelési hatások összefüggése a pályaorientáció alakulásával 8. osztályos tanulóknál | 189 |
| Irodalom | |