| Előszó | 5 |
| Az osztály mint társadalmi formáció | 7 |
| Az iskolai osztály kiindulási helyzete | 7 |
| Vezetési stílusok | 13 |
| A laissez-faire osztály | 15 |
| Az autokratikusan vezetett osztály | 16 |
| A demokratikusan vezetett osztály | 18 |
| A vezetési stílusok hatása | 21 |
| Vezetési és oktatási stílus | 34 |
| A vezetési stílus elmélete és gyakorlata | 36 |
| Az osztályklíma háttere | 39 |
| Kontaktus és szimpátia | 39 |
| Ranglépcső és belső kapcsolatok | 40 |
| A ranggörbe és a belső kapcsolatos egyensúlya | 41 |
| A kényszerítő rendszerek kihatásai | 43 |
| Családi klíma és osztályklíma | 50 |
| Formális és informális osztályrend | 55 |
| Az iskolai osztály struktúrája | 63 |
| A kapcsolatok hálózata | 63 |
| A szociális távolság rögzítése | 64 |
| A szociometriai teszt | 65 |
| A szociometriai táblázat | 66 |
| Az osztály szociogramja | 69 |
| Egy szociogramminta | 72 |
| A szociogram felépítése | 73 |
| A szociogram elemzése és értelmezése | 74 |
| A struktúra és pozíció változásai | 79 |
| Osztálystruktúra és vezetési stílus | 82 |
| A rivalizálás | 84 |
| A rivalizálás tere | 84 |
| A versengés terének behatárolása | 87 |
| A rivalizálás formái | 88 |
| A rivalizálás tompítása és fokozása | 92 |
| A rangsor | 96 |
| A vezetés és a szerepek differenciálódása | 99 |
| A tanuló-tanító viszony | 106 |
| A tanuló felől nézve | 106 |
| A tanító felől nézve | 118 |
| Az osztály tömeggé válása | 122 |
| Indulati állapotok következtében létrejött eltömegesedés | 123 |
| A struktúra szétesése következtében létrejött eltömegesedés | 126 |
| Az osztály létszáma | 129 |
| Az osztályszellem | 137 |
| A csoportszellemről általában | 137 |
| Milyen jegyekből olvasható le az osztályszellem? | 139 |
| Közösségi élet és egyszerű szokáserkölcs | 142 |
| Osztálytípusok | 147 |
| Az osztályszellem hordozói | 148 |
| A tanítási eljárás mint szociológiai szituációk tényezője | 152 |
| A kifejtő-előadó (kérdve kifejtő) tanítási eljárás | 152 |
| A munkaiskolaszerű tanítási eljárás | 164 |
| A munkamegosztás problémája | 164 |
| Az egyedi munka szociálpszichológiája | 165 |
| A munkaiskola individualizált formája (A Dalton-terv) | 170 |
| A csoportoktatás mint tanítási mód | 174 |
| A csoportmunka jelentősége | 176 |
| A csoportmunka előfeltételei | 180 |
| Kis csoportok felépítése | 186 |
| A kis csoportok társas dinamikája | 188 |
| A csoportalakítás | 195 |
| A csoport összetétele | 195 |
| Tartós csoportok vagy változó összetételű csoportok? | 197 |
| A társas szerepjáték mint a csoportmunka előkészítése | 198 |
| A modellcsoport | 202 |
| Az oktatási megbeszélés | 204 |
| A beszélgetés irányításának normái | 204 |
| Az oktatási beszélgetés szociáltechnikája | 207 |
| Különböző oktatási helyzetek előfordulási gyakorisága és kedveltsége | 211 |
| A környezet hatása a tanulókra és az iskolára | 215 |
| A társadalmi-gazdasági viszonyok hatása az iskolai teljesítményre | 215 |
| A környezet gondozottsága és gondozatlansága | 218 |
| Környezet és iskolaérettség | 223 |
| A környezet szektorai | 228 |
| A gazdasági szektor | 228 |
| Számadatok a környezettanulmányokhoz | 239 |
| Zárógondolatok | |
| Szociológiai látás és gondolkodás | 243 |
| Az osztály irányításának és alakításának tízparancsolata | 246 |