| Az iskolafejlesztés történeti áttekintése | 9 |
| Az 1948 előtti állapot | 9 |
| Az 1948 utáni iskolafejlesztés jellemzői | 11 |
| A teljeskörű központi irányítás | 11 |
| Folyamatos fejlesztés a nyolcvanas években | 16 |
| A közoktatás folyamatos fejlesztésének fő jellemzői | 17 |
| Az innovációra való törekvés | 17 |
| Újító, fejlesztő törekvések | 19 |
| Dokumentumok | 21 |
| Modellfejlesztés egy 12 évfolyamos iskola variánsainak létrehozására | 21 |
| Az első nyolcosztályos gimnázium | 23 |
| Egy szabad, jelenelvű középiskola | 27 |
| Kérdések, feladatok | 30 |
| A közoktatás tartalmi fejlesztése | 31 |
| Az innováció fogalma és funkciója | 32 |
| Az innováció főbb jellemzői | 33 |
| Kísérlet, akciókutatás, adaptáció | 33 |
| Az iskolai innovációk fajtái s területei | 35 |
| Az iskolai innováció sikerességének feltételei | 37 |
| Innovatív beállítódás és képesség | 37 |
| Világos elképzelés az innovációról | 41 |
| A források felkutatása | 43 |
| A pályázás követelményei | 43 |
| Az iskola innovációs terve | 46 |
| Diagnózis készítése | 46 |
| Gyenge pontok, hiányok összegzése | 47 |
| A fejlesztési feladat(ok) kiválasztása | 47 |
| A fogadási készség és képesség | 47 |
| A kivitelezés módja(i) | 48 |
| A fejlesztés gyakorlata | 48 |
| Dokumentumok | 49 |
| Innováció egy különleges terepen | 49 |
| Tartalmi és módszertani megújulás egy nagyvárosi iskolában | 52 |
| Honnan indult, hová tart egy szigetvári iskola? | 55 |
| Kérdések, feladatok | 58 |
| Pedagógiai-szakmai szolgáltatások | 59 |
| Szakfelügyelet és szaktanácsadás külföldön | 60 |
| A német államokban | 60 |
| Franciaországban | 61 |
| Az angol felügyeleti rendszer | 62 |
| A felügyelet hazai múltjából | 63 |
| A felügyelet tartalmának meghatározása | 64 |
| A felügyelet szervezete | 67 |
| Rendezőelvek a szaktanácsadói munkában | 68 |
| Az intézmény autonómiájának védelme | 69 |
| A szolgáltatások alapja: az iskolák szakmai igénye | 69 |
| Együtt a háttérszervezettel | 70 |
| A szaktanácsadás nem felügyelet | 71 |
| A szaktanácsadó független szakmai tekintély | 72 |
| A szaktanácsadó feladatai | 73 |
| A szaktanácsadói munkavégzés módszerei | 75 |
| A megyei (fővárosi) pedagógiai intézetek | 78 |
| Vállalandó és vállalható tevékenységek | 78 |
| Az intézeti szolgáltatások kialakult rendszere | 79 |
| A továbbképzés központi szerepe | 80 |
| Pedagógiai innovációs szolgáltatás | 81 |
| Pedagógiai információs rendszer működtetése | 82 |
| Humánpedagógiai szolgáltatások | 83 |
| Eszköztípusú szolgáltatások | 83 |
| Kiadói és forgalmazói tevékenység | 84 |
| Dokumentumok | 85 |
| Háromféle iskolaműködés-értékelés | 85 |
| Szükséges-e a külső ellenőrzés? | 88 |
| Követő vizsgálat | 92 |
| Átfogó elemzés és értékelés | 95 |
| Kérdések, feladatok | 98 |
| A pedagógiai értékelés | 99 |
| A pedagógiai értékelés alapkérdései | 99 |
| A minőségi értékelés | 100 |
| A mennyiségi értékelés | 100 |
| A méréshez alkalmazott skálák | 101 |
| A pedagógiai értékelés időszerűsége | 102 |
| Bemenet és kimenet szabályozás | 102 |
| Kettős szabályozás | 103 |
| A minőség iránti igények | 105 |
| A pedagógiai értékelés funkciói | 105 |
| A pedagógiai értékelés fázisai | 110 |
| Dokumentumok | 115 |
| Kritériumok az iskolai önelemzéshez | 115 |
| Készülünk a vizsgáztatásra | 117 |
| Képesség és tanulási problémák | 120 |
| Kérdések, feladatok | 122 |
| Értékelés az iskolában | 123 |
| A szakszerűség követelményei | 123 |
| Tanulmányi eredménymérések | 124 |
| IEA vizsgálatok | 124 |
| Két országos tantárgyi mérés | 128 |
| Tantárgyi mérések két megyében | 131 |
| Vizsgák, vizsgarendszerek | 134 |
| A szegedi diagnosztikus vizsgarendszer | 134 |
| Több szempontú záróértékelés Szabolcsban | 138 |
| Értékelési csoport és mérés Budapesten | 139 |
| Pedagógiai vizsgálatok | 142 |
| A gyerekek és fiatalok olvasási szokásai | 142 |
| A tantárgyi kötődések vizsgálata | 143 |
| A tanulók viszonya az iskolához | 146 |
| Szakmai-pedagógiai konfliktusok Baranyában | 148 |
| Iskolák hatékonyságának vizsgálata | 150 |
| Dokumentáció | 152 |
| Diagnosztikus vizsgarendszer | 152 |
| Vizsgaszabályzat | 165 |
| Iskolai szervezeti klíma teszt a tantestületi légkör vizsgálatához | 170 |
| Az iskola helyi nevelési rendszerének hatékonysága | 177 |
| Kérdések, feladatok | 182 |
| Szakirodalom | 183 |