| Előszó | 5 |
| Az iskolareform létrejöttének körülményei. Az oktatási rendszerről szóló törvény fő vonásai | 7 |
| Az oktatás reformja - világjelenség | 7 |
| A magyar iskolareform szükségességének fő okai | 9 |
| Az iskolareform alapelveinek kidolgozása | 11 |
| Iskolarendszerünk fejlődése a felszabadulás után a reform előkészítéséig | 13 |
| Az oktatási rendszerünk továbbfejlesztéséről szóló törvény fő jellemzői | 18 |
| Az élet és az iskola kapcsolatának szorosabbá tétele, a korszerűsítés alapelveinek megvalósítása | 22 |
| Az élet és az iskola kapcsolatának néhány elvi kérdése | 22 |
| A korszerű tananyag kialakításának fő kérdései | 26 |
| Az iskolai oktató-nevelő munka új tartalmának kidolgozása | 31 |
| Az oktatás korszerűsítése, az élet, a gyakorlat, a termelés és az iskola kapcsolatának erősítése az általános iskolában | 32 |
| Az általános iskolák új óraterve | 35 |
| Az általános iskolai tanterv fő vonásai | 41 |
| Az általános iskolai gyakorlati foglalkozások tapasztalatai | 47 |
| Az általános iskolai munkára nevelés, a politechnikai oktatás és a gyakorlati foglalkozások továbbfejlesztésének feladatai | 50 |
| A korszerűsítés, az iskola és az élet, a gyakorlat szorosabb kapcsolatának megteremtése a középiskolai oktatásban | 52 |
| A gimnázium céljának megváltoztatása | 55 |
| A gimnáziumi szakmai előképzés problémái | 60 |
| A gimnáziumi óraterv fő kérdései | 67 |
| A gimnáziumi szakosított tantervű osztályok | 71 |
| A szakmai középiskolák és az iskolareform | 75 |
| A szakközépiskolák új óratervei | 81 |
| A szakmunkásképzés rendszerének korszerűsítése | 84 |
| A technikusképzés reformja | 90 |
| Az élettel, a gyakorlattal, a termeléssel való szorosabb kapcsolat megteremtése, a korszerűsítés megvalósítása a felsőfokú oktatásban | 92 |
| Korszerűsítés és tantárgyak | 95 |
| Korszerűsítés és tankönyvek | 100 |
| Korszerűsítés és az oktatás módszerei | 103 |
| A túlterhelésről | 104 |
| További feladataink az iskolai munka életszerűbbé és korszerűbbé tétele érdekében | 107 |
| Tudatosabb, tervszerűbb, hatékonyabb nevelőmunkát! | 110 |
| Az iskolareform alapelveinek közös nevezője a nevelés hatékonyabbá tétele | 110 |
| A nevelőmunka viszonylagos lemaradásának elvi és történeti okai | 112 |
| Az élet, a társadalom realitásával számoló nevelőmunka | 117 |
| A nevelőmunka céltudatosabb, tervszerűbb megszervezése | 122 |
| Az iskola vezető szerepe a nevelésben | 128 |
| Az iskola és a szülői ház kapcsolata | 130 |
| Az iskola és az ifjúsági szervezet viszonya | 134 |
| A nevelés közösségi jellege a szocialista nevelés legfontosabb sajátossága | 139 |
| Neveljünk jó hazafiakat! | 142 |
| Neveljünk munkaszerető embereket! | 146 |
| Az oktatási reform végrehajtásának kulcsa a pedagógusok kezében van | 149 |
| Az ideológiai továbbképzés | 151 |
| A pedagógiai továbbképzés | 152 |
| A szakmai-módszertani továbbképzés | 153 |
| Anyagi érdekeltség és nevelőmunka | 154 |
| A pedagógusok és a neveléstudomány | 160 |
| Kommunista szakemberképzés a felsőoktatásban | 162 |
| A marxizmus-leninizmus oktatása a felsőfokú tanintézményekben | 167 |
| Iskolarendszer - iskoláztatás | 174 |
| Iskolarendszerünk fundamentuma - az általános iskola | 175 |
| Az általános iskolát végzettek továbbtanulása | 180 |
| Szakmunkásképzés | 184 |
| Középiskolák | 188 |
| Felsőfokú oktatás | 190 |
| Felnőttoktatás | 194 |
| Iskoláztatás és közvélemény | 195 |