kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | M. T. Akadémia Könyvkiadó-Hivatala |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Vászon |
| Oldalszám: | 412 oldal |
| Sorozatcím: | A Magyar Tudományos Akadémia könyvkiadó-vállalata |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 18 cm x 13 cm |
| ISBN: | |
| Megjegyzés: | Nyomtatta az Athenaeum r. társ. könyvnyomdája, Budapest. |
| A sivatag vallása és az iszlám | 1 |
| Az iszlám nem az arab közszellem eredménye | 2 |
| Az e tétellel ellenkező régibb nézet | 3 |
| Döllinger | |
| Sprenger | |
| Krehl | |
| Renan | |
| Az arabok vallásos állapotai az iszlám előtt | 6 |
| Fetisizmus | |
| Erkölcsi mozzanatok hiánya | |
| Muhammed előtt nem imádkoztak | |
| E tény bizonyítása a nyelv és a hagyomány adataiból | 7 |
| Ünnepek | 11 |
| "A vadállat ünnepe" | |
| Az étekezésre vonatkozó pogány törvények és népszokások | 12 |
| A beduinok vallásos vilgnzéete | 15 |
| Murú'a | |
| Beszúsz háborúja | 17 |
| Dá hisz és Gabra | |
| Jogérzet | 18 |
| A Fadl-szövetség | |
| A murú'a helyzete Muhammed tanában | 21 |
| A tu'ada barbar szokásról | 23 |
| Párhuzam a beuinok erkölcsi világnézete és az iszlám tanította erkölcs között | 26 |
| A sivatag fiai nem bírnak hajlandósággal az állandó intézmények, sem pedig érzékkel valamely positiv vallás iránt | 33 |
| Ujabbkori utazók tudósításai a ami beduinok vallásos állapotairól | 37 |
| Laskaris a szyriai sivatag lakóiról | |
| Palmer E. H. Sinai félsziget beduinjairól | |
| Burton R. az arab "szent föld" beduinjairól | |
| Lady Blunt az euphratesi beduinokról | |
| Tristram H. B. a szaharai sivatag lakóiról | |
| Rüppel E. Abessinia keresztyén beduinjairól | |
| E jellemzések ráillenek a Muhammed korabeli beduinokra is | 46 |
| Miért idegenkedett az arab szellem az iszlámtól? | |
| Az arabok társadalmi nézetei és ezeknek ellentéte az iszlám társadalmi tanaival | 47 |
| A sivatag fiainak idegenkedése az iszlám hittanától és ritualismusától | 60 |
| Az arabok konzervativ szellem | 68 |
| A beduinok felszines áttérése az iszlámra és a szabad szellem reactiója Muhammed halála után | 71 |
| Muhammed a beduinok házassági jogát reformálja | 78 |
| Frivolitás az iszlám által szentesített dolgokkal szemben | 84 |
| A muhammedán hagyomány csodás elbeszélései a beduinok áttéréséről | 87 |
| A mekkai aristokratia uródainak idegenkedése az iszlámtól | 92 |
| Az umajjád khalifák és a pogány kor traditiója | |
| Az iszlám intézményei a nem-arab szellem tevékenységének gyümölcsei | 100 |
| Az iszlám hagyományai | 101 |
| Kard és korán | 101 |
| A korán csak hiányos képét nyújtja az iszlám tartalmának | 103 |
| A muhammedán hagyomány és keletkezésénke okai | 105 |
| A korán hiányossága jogi tekintetben | 107 |
| A jogi felfogások ingadozó volta az iszlám első idejében | |
| Példa az örökösödési jog köréből | |
| A felmerült hézagokat a hagyomány pótolja | 108 |
| Ennek terjedelme az iszlám külső elterjedésével gyarapodik | |
| A muhammedán hagyomány formai szerkezete | 110 |
| Szanad és matn | |
| Példák: | |
| A ritusra vonatkozó hagyományok köréből | 111 |
| A jogtanra vonatkozó hagyományokból | 114 |
| A büntető törvény köréből | 117 |
| A hagyomány hitelességének kritikája | 120 |
| Formai tekintetben | |
| A hagyományt terjesztő egyének jellemének tekintetében | 121 |
| Apokryph hagyományok | 125 |
| Utczai prédikátorok mint hagyománykovácsolók | 127 |
| A kormány rendszabályai ily hamisítók ellen | 129 |
| A hagyománykoholás a hizelgés szolgálatában | 130 |
| Politikai szempontból tendentiosus hagyományokat csempésznek | 131 |
| Polemikus hagyományok | |
| Szunnita és siita párthagyományok | |
| Idegen intézmények szentesítése költött hagyományok által | 139 |
| A nórúz perzsa ünnepet muhammedán hagyományhoz támasztják | |
| A tendentiosus hagyománykoholás apróbb dolgokban is mutatkozik | 142 |
| A harkály és az 'ásura-böjtről szóló traditió | |
| A khalifák kitünőségeiről szóló hagyományok tendentiosus természete | 144 |
| A hagyomány szövegének szószerinti hűsége | 145 |
| A hiteles hagyományok tendetiosus toldásai | 147 |
| Példa: polemikus hagyományok a "túlzók" és "schismatikusok" ellen | |
| A hiteles hagyományok megrostálása és egybegyűjtése | 150 |
| Málik b. Anasz | 153 |
| Al-Bukhári | 154 |
| Muszlim | 155 |
| A hiteles hagyományok ellenmondó versiói | 156 |
| Példák a ritusok köréből | 161 |
| A birákat illető traditiók | 162 |
| Nők mint birák és tanúk | 164 |
| A tanúk érvényességét illető némely ellenmondások | 165 |
| A hagyomány mint jogforrás | 168 |
| Traditionalis és speculativ jogi iskolák | 170 |
| A szentek kutlusza és a régibb vallások maradékai az iszlámban | 171 |
| A muhammedán szentek a régibb utazási irodalomban | 171 |
| "Veli" = közellevő | 172 |
| Merev ellentét az isteni és emberi kör között az iszlámban | 173 |
| A próféta rangja e két körrel szemben | 174 |
| Az angyaloké | 176 |
| Az imádás kizárólagossága | 177 |
| Szammún muezzin monotheistikus nyilatkozata | 178 |
| A szentek szerepe az eredeti iszlámban | 179 |
| A fejlődő iszlám a prófétát és a szenteket fokonkint magasabb rangra emeli | 180 |
| A siita felekezetben a szentek kultusza valóságos apotheosissé fejlődik | 183 |
| Miben különböznek az iszlám szentjei egyéb egyházak szentjeitől? | 184 |
| Az ereklyék tisztelete az iszlámban | 185 |
| A művészi ábrázolás hiányának befolyása a szent legendák alakulására | 186 |
| A képzelet féktelensége a muhammedán legendákban | 187 |
| Hétszemű szentek | |
| Repülő szentek | |
| Hegyet megmozdító szent | |
| Párhuzam a profán mesék és a szent legendák között | 189 |
| A kairói nekropolis (karáfa) eredete | 190 |
| Az e temetőhöz fűződő legendák | 192 |
| Al Sáfi'i imám sírja | |
| 'Omar b. al-Farid | |
| A "csodatettek atyja" és a csodamadár | |
| A csodák kategóriai Al-Munávi szerint | 195 |
| A szentek dicsekedései önéletrajzaikban és egyéb nyilatkozataikban | 199 |
| Al-Sa'ráni | |
| Ibráhim al-Daszúki | |
| Ahmed al-Bedavi | |
| 'Abd al-Kádir al-Gíli | |
| A theologusok oppositiója a szúfik ellen | 201 |
| A "sejkhek sejkh"-jét 'Ajutábban kivégezik | |
| A hivők közvetitő álláspontja | |
| A szentek csodaereje haláluk után | 202 |
| A sirok profanátiójáért való bűnhődés | |
| A khalifák tetemének szándékolt átvitele Egyiptomba | 203 |
| Al-Sáfi'i-é a bagdádi Nizám-akadémiában | |
| E kisérletek csodás meghiusulása | |
| A szent sirok látogatásának érdeme | 205 |
| A "szent házba" való zarándokolást pótolja | |
| A kenné-i szent sir | |
| 'Abd al-Kádir sirja és a csodás datolyafa | |
| A nő szerepe az iszlám szent legendájában | 207 |
| Dr. Perron kicsinylő nézetének helytelensége | |
| Muhammedán apáczák és klastromok Egyiptomban, Arábiában és Éjszakafrikában | 210 |
| Sz. nefisza legendája | 213 |
| A szentek kultusza mint vallástörténeti folyamatok eredménye | 215 |
| A hagyományok átalakulása | 217 |
| Az iszlám találkozása egyéb vallások hagyományaival | 218 |
| E találkozás eredménye | |
| Hindu hagyományok muhammedán feldolgozása | 220 |
| A deótá-k muhammedán szentekké válnak | |
| Durgapúja és 'ásúra | |
| Patriarkhák és próféták sírjai, Muhammed lába nyoma Indiában | 222 |
| Az iszlám alkalmazkodó képessége | 223 |
| A szíriai és phoenikiai istenek muhammedán szentekké válnak, templomaik pedig a szentke sirjaivá | 224 |
| Zer állítólagos próféta sirja és legendája | 226 |
| Palesztinában ugyane tünemény | 227 |
| A pogány szent helyekből Mózes, Rúben stb. velik válnak | 228 |
| Móáb területén nebi Daúd sírja | 229 |
| Sejkh Ma'súk, Adonis muhammedán fordítása | 230 |
| Az átalakulás tényének nyelvészeti támaszai | 230 |
| Ganneau nézete | |
| Az állatkultusz maradékai Egyiptomban | 231 |
| A bubastisi panegyris nyomai a tantai bucsúban | 233 |
| Sz. Ahmed al-Bedavi kutlusza Tantában | |
| Az ó-korból fonmaradt ocsmány szokás e kultuszban | 235 |
| Typhon és a tantai dervisek szamara | 236 |
| A népünnepek szivóssága | 237 |
| Pogány népünnep fenmaradása a Sinai fésziget beduinjai között, Szálikh próféta állítólagos sírja mellett | 238 |
| A theologusok oppositiója a régi pogányság ily népies maradékai ellen. A tantai ünnep betiltása nem sikerült | 240 |
| A kigyó-kultusz maradéka az egyitomi iszlámban | 241 |
| Sejkh Haridi kigyóinak kultusza | 244 |
| Az utazók tudósitásai | |
| A fák kultuszának maradékai Szyirában | 244 |
| Olajfaasszony Damaszkuszban | |
| Olajfa-atya palesztinában | |
| A kőkultusz maradékai Aleppóban és Szidon vidékén | 245 |
| Halak kultusza Szyriában, Phoenikiában és Marokkó területén | 246 |
| Bibliai személye mondái muhammedán szentekre ruháztatnak | 247 |
| Sámsoné 'Ali merván-ra, Józsué-é 'Ali-ra stb | |
| Keresztyén martyrokból muhammedán szentek alakulnak | 248 |
| A muhammedán skeptikusok magatartása a szentek kultuszával szemben | 249 |
| Al-Makrízi történetiró polemiája a szent sirok hitelessége ellen | 250 |
| Abu Turáb szent sírja egy appellatív kifejezés félremagyarázása által keletkezett | 251 |
| A szentek kultusza ellen támadt oppositó előzményei | 253 |
| 'Omar és 'Ali khalifák érűlete a "fekete kő" tiszteletére nézve | |
| A traditióban az ellentétes vallásirányok nyilvánulnak | 256 |
| Példa: | |
| A sírok látogatásáról szóló traditiók | |
| A fekete kő elleni támadás az iszlám V. századában | |
| A szentek kultusza elleni támadás a XVIII. században | |
| A mu'taziliták dogmatikai oppositiója a szentek kultusza ellen | 257 |
| Hét argumentum a veli-k csodái ellen | |
| A vahhábiták mozgalma | 260 |
| A mozgalmat részint vallástörténeti, részint ethnographiai hatások kifolyásának tartják | |
| A vahhábismus összefüggése az arabok konzervativ szellemével | 262 |
| A beduinok nem hajlandók a veli-kultuszra | 263 |
| A beduinok szentek kultuszának minősége és összefüggése a murú'á-val és a beduinok eszményeivel | |
| E kultusz semmi muhammedán színezettel nem bir | |
| Sejkh Serák hauráni szent, a birtok őrzője | 264 |
| A beduin szentek kultuszának összefüggése az ősök tiszteletével | 266 |
| A beduin szentek erkölcsi oldala | 267 |
| Rablók mint beduin szentek | |
| Abu gós | |
| Abu Nuszejr törzs hősei | |
| Sejkh Sible | |
| Az iszlám épitészeti emlékei, kapcsolatban a muhammedán világnézettel | 271 |
| A mecsetromok gyakorisága | 271 |
| Re. Manning e tüneményt a muhammedánok vallástalanságának tulajdonítja | 272 |
| E felfogás meg nem állhat | |
| Az egyiptomi muhammedánok vallásos irányának jellemzése | 274 |
| Túlnyomólag optimistikus de nem vallástalan életfelfogásuk | |
| Ennek ethnographiai alapjai | |
| A vallásos élet épitészeti emlékeinek elhanyagolása kétféle okra vezetendő vissza | 276 |
| Az arab épitészet nomád jellege | |
| Nem irányúl az örökkévalóság felé | |
| Ellentét az ókori és mhammedán Egyiptom épitészeti emlékei között | |
| A legtartósabb emlékek azok, melyek eredeti rendeltetésök szerint nem a muhammedán vallásnak szólgáltak | 277 |
| Omajjádák mecsete | 278 |
| Régi épületek anyagaiból szívesen kölcsönöznek mecseteik számára | 279 |
| 'Amr-mecset Kairóban | |
| Kubbat alkszakhra Jeruzsálembe | |
| Az arabok idegen nemzetbeli épitőmestereket vesznek igénybe, még a mekkai ka'ba ujjáalakítása alkalmával is | 280 |
| A Túlun-féle mecsetet Karióban görög épitőmester tervezte | 281 |
| A spanyol khalifák is byzanczi művészeket hittak meg | |
| A Mu'ajjad mecset építésének története | 282 |
| A "cattivo occhio" mint épitészeti factor | 283 |
| A Haszsan-mecset épitésének története | 284 |
| Kútalapítványok | 285 |
| "Isten útja ó szomjazók" | |
| Árva gyermekek iskolái | |
| Sok mecset a pártok és felekezetek fanatismusának esik áldozatúl | 286 |
| Az omajjád khalifák még a ka'bát sem kimélték | |
| Haddsáds b. Júszuf vandalismusa | |
| Uj városrészek alapítása folytán a régi város mecsetei elhanyagoltatnak és lassankint enyészetnek indulnak | 290 |
| Uk-Kairó és Ó-Kairó | |
| A fatimidák poltiikai érdekében volt, hogy Ó-Kairó hagyományai feledések induljanak | 291 |
| A keleti embernek nincsen históriai érzéke | 292 |
| A történelem tudománya a muhammedán nevelésben | 293 |
| Al-Fakhri és 'Abd al-Latíf itélete | |
| A mult emlékeit nem becsülik, a muhammedánok mindent a hasznosság szempontjából itélnek meg | 294 |
| A földi mulandóságok enyészetét nem kell föltartóztatni | 297 |
| Muhammedán főiskolai élet | 299 |
| Kétféle muhammedán főiskola | 299 |
| A muhammedán főiskolák hatása Európára és a nyugati tudományosságra | 300 |
| Al-Azhar az iszlám leghiresebb akadémiája | 303 |
| Mecset és főiskola együtt | |
| A tudomány becsülése az iszlámban | 304 |
| Kegyes alapítványok tudományos előadások számára | 305 |
| Az Al-Azhar mecset keletkezése és fejlődése | 306 |
| Al-Azhar eredetileg siita szellemét később a szunnita irány váltja fel, melynek mind a négy rendszere egyaránt van ott képviselve | 307 |
| E négy irány között régibben a sáfi'ita, későbben a hanefita kerekedik a többi fölé | 308 |
| A négy orthodox irány statisztikai viszonya a mecsetakadémiában | 309 |
| Kegyes alapítványok a mecsetakadémia hallgatói számára | 310 |
| Muhammed 'Ali a mecset alapítványait az állam kezelése alá helyezi | 311 |
| A mecsetakadémia költségvetése | 312 |
| A tanárok képesítése és kinevezése | 313 |
| R rector | |
| Mahdi | |
| A tanárok dijazása | 314 |
| A hallgatók | 315 |
| Benlakó rendszer | |
| Rivák-ok és hárat-ok | 316 |
| A tanárok és hallgatók öszszehasonlító statisztikája 1871-1877-ig | 317 |
| Látogatás a mecsetben | 318 |
| A mecsetakadémia belső tere | 320 |
| Sejkh Al-Szakká | 321 |
| A vakok collégiuma | 322 |
| Az előadások módja | 323 |
| A füzetek | 324 |
| Az előadások időfelosztása | 326 |
| Éjjelezés a mecsetben | 327 |
| A pénteki nagy imádság | 327 |
| A péntek jelentősége az iszlámban | |
| A "barlang szúrá"-ja | 329 |
| A korán dallamos reczitálása | 331 |
| Az ezán a mecsetben | 332 |
| Muballig-ok hivatala | |
| Az első prédikáczió (khutbet al-va'z) | 333 |
| A második prédikáczió (khutbet al-na't) | 334 |
| Ennek politikai jelentősége | 335 |
| A na't prédikáczió mintája | 336 |
| Az imádság | 338 |
| Az imádkozók "csatasorai" | 339 |
| Az angyalok őrizete | |
| A "leányok mecsetje" | 340 |
| Balvélemények az iszlámról | 341 |
| Az iszlám lényegének felszínes megitélése | 341 |
| Az iszlám megítélésében nem a muhammedán népek állapotai, hanem az iszlám alapokmányai a mértékadók | 343 |
| Az egyéni nézet értéke az iszlámban | 344 |
| Hárun al-Rasíd khalifa és Málik b. Anasz codexe | 345 |
| A jogtan codificatióját kerülik | 346 |
| A régi szövegek egyházi magyarázatának fontossága a közszellem megítélésére nézve | 347 |
| Az iszlám véleménye a felekezetek elágazásáról | 348 |
| 'Omar mint az egyházi stabilismus ellensége | 349 |
| Idstihád | 350 |
| Mudstahid | |
| Osborne és Dozy nézetei az iszlám állandóságáról | 351 |
| A keleti éghajlat és az iszlám merevsége | 352 |
| Ballanche, Cousin és Montesquieu tanai e részben | |
| Laurent czáfolata | 353 |
| Ewald | |
| Példa az iszlám törvényeinek időnkinti változására nézve | |
| A nomadismusból fejldő nemzetgazdasági törvények a változott életviszonyok között önkénytelenül módosulnak | 355 |
| Mukhábara | |
| Kétféle törvénykezés a muhammedán társadalomban | 357 |
| Kánoni és polgári törvény Perzsiában | 358 |
| Egyiptomban | 360 |
| A Kaukázus muhammedán népeinél | |
| Türt felkezetek az iszlám uralma alatt | 361 |
| A "könyvbirtokosok" fogalma koronkint tágul | 362 |
| Más vallásuak méltatása az iszlámban | 363 |
| A korán tanának eltörlése e részben | 364 |
| Az iszlám a más vallásuak bántását tiltja, sőt védelmezésüket parancsolja | 365 |
| A pogán murú'a hatása e részben | 366 |
| A "szomszéd"-ról szóló tan | |
| 'Omar és a türelmetlen boszrai helytartó | 367 |
| "A zsidó háza" Boszrában | |
| Vádak az iszlám erkölcsi természete ellen | 368 |
| Az iszlám szellemnélküli formalismusa Osborne, Döllinger, Michaud és Dozy szerint | 369 |
| A muhammedán istentisztelet formalismusának némely okai | 372 |
| A mecset alárendelt szerepe a muhammedán istentiszteletben | 373 |
| A traditiók tana a formák elégtelenségéről és az intentió fontosságáról | 374 |
| Az iszlám több súlyt vet az erkölcsös lelkületre, mint a külső cselekedetekre | 375 |
| A tudományosságot többre becsüli az ájtatosságnál | 376 |
| A valódi erény és kegyesség a korán szerint | 377 |
| "Ikhlász" az imádságban | 378 |
| Al-Gazzáli és "A vallás tudományának felélesztése" | |
| A nő állásának javulása az iszlám törvényei által | 379 |
| Muhammed reformjai a házassági jog terén | 380 |
| Al-Gazzáli itélete a divortium-ról | 381 |
| Következtetések | 382 |
| Függelék: A "Negyven hagyomány" | 383 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.