1.034.986

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az oktatási rendszer

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Műcsarnok
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 216 oldal
Sorozatcím: Pedagógus Könyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-16-2769-1
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ennek a hiánypótló műnek a szerzője nem többre és nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy bevezesse az olvasót a modern oktatási rendszerek problémavilágába. Noha az elmúlt 15 évben nálunk is lezajlottak az oktatási rendszer egészét érintő strukturális változások, mégsem jelent meg eddig a hazai könyvpiacon olyan összefoglaló munka, mely rendszerszerűen bemutatta volna e hosszabb távra visszatekintő változások makrotársadalmi összefüggéseit, szervezeti és politikai környezetét. Azt, hogy milyen társadalmi erők vezettek a modern tömegoktatási rendszerek kialakulásához, milyen külső erők formálják e rendszerek jelenlegi fejlődését, és melyek azok a belső törvényszerűségek, amelyek az oktatási rendszerekben végbemenő változásokat napjainkban is meghatározzák. A könyv tiszta szerkezetével és világos fogalomhasználatával nemcsak azoknak a szakembereknek nyújt segítséget, akik jobban kívánják érteni, helyi vagy országos szinten befolyásolni az oktatásügyi folyamatok alakulását, hanem... Tovább

Fülszöveg

Ennek a hiánypótló műnek a szerzője nem többre és nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy bevezesse az olvasót a modern oktatási rendszerek problémavilágába. Noha az elmúlt 15 évben nálunk is lezajlottak az oktatási rendszer egészét érintő strukturális változások, mégsem jelent meg eddig a hazai könyvpiacon olyan összefoglaló munka, mely rendszerszerűen bemutatta volna e hosszabb távra visszatekintő változások makrotársadalmi összefüggéseit, szervezeti és politikai környezetét. Azt, hogy milyen társadalmi erők vezettek a modern tömegoktatási rendszerek kialakulásához, milyen külső erők formálják e rendszerek jelenlegi fejlődését, és melyek azok a belső törvényszerűségek, amelyek az oktatási rendszerekben végbemenő változásokat napjainkban is meghatározzák. A könyv tiszta szerkezetével és világos fogalomhasználatával nemcsak azoknak a szakembereknek nyújt segítséget, akik jobban kívánják érteni, helyi vagy országos szinten befolyásolni az oktatásügyi folyamatok alakulását, hanem azoknak az oktatáspolitikai képzésben részt vevő szakértőknek és egyetemi hallgatóknak a tudását is gyarapíthatja, akik e művet vizsgaanyagként szeretnék használni. Halász Gábor az Országos Közoktatási Intézet főigazgatója és a Miskolci Egyetem Neveléstudományi Tanszékén az oktatásszociológia és az oktatási rendszerek elméletének oktatója. Kutatóként oktatáspolitika-elemzéssel, a közoktatási rendszerek irányításával és nemzetközi összehasonlításával, a nemzetközi integráció oktatásügyi hatásaival foglalkozik. Mint a téma egyik legnevesebb hazai szakértője részt vesz a közoktatási vezetők képzésében, emellett az Európa Tanács, az OECD és a Világbank megbízásából több nemzetközi programban is dolgozott. Vissza

Tartalom

Előszó 11
1. AZ OKTATÁSI RENDSZER ÉS FUNKCIÓI 15
Az oktatási rendszer meghatározása 15
Az oktatási rendszer funkciói 18
Kulturális reprodukció 19
A társadalmi tudás átadása 20
Értékek, viselkedési minták átadása 21
Az egyének személyiségének alakítása 23
A társadalmi struktúra újratermelése vagy megváltoztatása 24
Gazdasági funkció 25
A politikai rendszer legitimálása 27
A társadalmi integráció biztosítása 28
Szolgáltató funkció 29
A társadalmi változást és fejlődést támogató funkció 30
A funkciók közötti konfliktusok 31
Az oktatás és más társadalmi alrendszerek kapcsolata 33
Oktatás és politika 33
Oktatás és gazdaság 36
A rendszerintegráció 37
A rendszerintegráció fogalma 37
Az integráció szintjei: egyén, intézmény és rendszer 42
2. A MODERN TÖMEGOKTATÁSI RENDSZEREK KIALAKULÁSA 45
A modern tömegoktatási rendszer 45
Sajátosságok és definíció 45
A tömegoktatás előtti oktatás 46
A modern tömegoktatás kialakulásának magyarázata 47
Európai kulturális és vallási átalakulás a XVI-XVII. században 48
A protestantizmus és az oktatás 48
Az ellenreformáció és az oktatás 50
Az egyén, a társadalom és az állam kapcsolatának átalakulása 51
A nevelő állam 51
Az egyén feletti kontroll 52
Az oktatási folyamat racionalizálása 52
Az oktatás iránti kereslet és kínálat átalakulása 53
Állami beavatkozás 54
Az állami beavatkozás motívumai 54
Az állami szerepvállalás jegyei 55
Eltérő fejlődési modellek 57
A rendszer kialakulásának jellemzői 59
A kialakulás állomásai 59
A kialakulás folyamatai 64
Egységesülés 64
Rendszerbe szerveződés 64
Elkülönülés 65
Specializációk kialakulása 66
A más társadalmi alrendszerekkel való kapcsolatok átalakulása 66
3. AZ OKTATASI RENDSZEREKBEN ZAJLÓ VÁLTOZÁSOK 69
Egyéni és intézményi döntésekből fakadó változások 72
Az egyéni döntések és azok hatásai 72
Az egyéni döntéseket befolyásoló tényezők 73
Racionális mérlegelésen alapuló döntések 73
Munkaerő-piaci esélyek 73
A társadalmi hierarchiában elfoglalt hely 74
Közvetlen pénzben mérhető ráfordítás és haszon 74
A várható kockázat mértéke 75
Törvényi, jogi kényszerek 75
A rendszer adta lehetőségek 76
Tájékozottság, információ 77
Orientációs rendszerek 77
A társadalmi környezet és kultúra hatása 77
A szülők iskolázottsága és iskolázással kapcsolatos tapasztalatai 78
Lakóhely, földrajzi környezet 78
Szimbolikus hatások: a kultúra, a hagyományok és a vallás 79
Politikai kampányok 79
Az intézményi döntések és az azokat befolyásoló tényezők 80
Racionális mérlegelésen alapuló döntések 80
A környezeti feltételek változása 81
A szabályozási környezet 81
Érdekeltségi viszonyok: ösztönzők és büntetések 81
Az intézményi pozíció javítására való törekvés 81
Pedagógus-munkahelyek megőrzésére való törekvés 82
Kulturális és politikai hatások 82
Szakmai hagyományok 82
Tanári szakmai és iskolavezetési kultúra 83
Az oktatáspolitika jellege 83
Verseny, piac és oktatás 83
Verseny az egyének között 84
Verseny a szolgáltatók között 85
A verseny korlátozása vagy erősítése 86
A szervezett csoportok által kezdeményezett változások 88
A szervezett csoportok definíciója 88
A változások kezdeményezésének formái 89
Politikai cselekvés 90
Külső társadalmi kezdeményezések 90
Belső szakmai kezdeményezések 90
A változások szereplői és dinamikája 91
Külső társadalmi csoportok 92
A politikai-kormányzati rendszeren belüli csoportok 94
Az oktatási rendszeren belüli csoportok 97
Közös érdekek és koalícióképződés 100
Konfliktusmodellek 101
Az oktatáspolitika céljai és ezek kapcsolata 104
A jellegzetes célok és értékek 105
Minőség és eredményesség 105
Hatékonyság 106
Méltányosság és esélyegyenlőség 106
Szabadság és választhatóság 106
Átláthatóság és elszámoltathatóság 106
Kiszámíthatóság és stabilitás 107
Adaptivitás és alkalmazkodó képesség 107
Konfliktusok és kölcsönhatások a célok és értékek között 107
Változások centralizált és decentralizált rendszerekben 109
Strukturális meghatározottságok 110
Az oktatás társadalmi-gazdasági környezetében zajló folyamatok 110
Demográfiai folyamatok 111
Gazdasági folyamatok 112
Társadalomszerkezeti változások 112
A közigazgatási-kormányzati rendszer változásai 113
Kulturális folyamatok 114
Az oktatási rendszer belső szerkezeti viszonyai 114
Az oktatási rendszer szintjei és alrendszerei 115
Vertikális és horizontális tagolódás 116
Az alrendszerek közötti eltérések 119
Vertikálisan elkülönülő alrendszerek 119
Az alap- és középfokú alrendszerek eltérései 119
A felsőfok előtti és felsőfokú alrendszerek eltérései 123
A tudomány integráló hatása 124
Az akadémiai közösség súlya 128
A hallgatók 128
Oktató-hallgató viszony 129
Az egyetemi szervezet 129
Horizontálisan elkülönülő alrendszerek 130
Általános képzés és szakképzés 130
A munka világához való kötődés 131
A kliensek 132
A szervezet 133
Az általános és a szakképzés kapcsolódása 133
A felnőttoktatás 134
A felnőttoktatási alrendszer jelentőségének felértékelődése 134
A felnőttoktatás sajátosságai 135
Magánszféra és közszféra 136
A magánoktatás típusai 136
A magánszféra jellemzői 136
Szerkezeti viszonyok és oktatásügyi változások 137
Szerkezeti feszültségek 138
Alrendszerek közötti konfliktusok 139
Az oktatási reformok és belső alrendszerek 141
Szerkezeti reformok 141
Tartalmi reformok 144
Képesítési és vizsgarendszerek reformjai 146
Irányítási és szabályozási reformok 148
4. AZ OKTATÁSI RENDSZER SZABÁLYOZÁSA 153
Mit jelent a rendszerszabályozás? 153
A szabályozás tárgya 155
Hatalmi, felelősségi viszonyok 155
A tanulás és tanítás tartalma 156
A szocializáció folyamata 158
Az erőforrások elosztása 159
A rendszeren való áthaladás 161
Szabályozó eszközök és mechanizmusok 162
Diszkrét döntések 163
Jogi szabályozás 163
Az anyagi érdekeltség mint szabályzó eszköz 165
Értékelés és szakmai standardok meghatározása 166
Szimbolikus eszközökkel való szabályozás 168
Szakmai önszabályozás 170
A fejlesztés mint szabályozó eszköz 173
Komplex szabályozó mechanizmusok 175
A rendszerszabályozás típusai 178
Politikai-közigazgatási szabályozás 179
Szakmai szabályozás 179
Piaci szabályozás 180
Szabályozási típusok dinamikája 180
Szabályozási szintek 182
A mikro- és makroszintű folyamatok megkülönböztetése 182
Az intézményi szint felértékelődése 183
Rendszerszabályozás és oktatásirányítás 184
Irányítási funkciók, szintek és szereplők 185
Irányítási szintek és oktatási funkciók 187
Közigazgatás és oktatásigazgatás 188
A rendszerintegráció problémái a modern oktatási rendszerekben 191
Az oktatás és más társadalmi alrendszerek kapcsolódása 191
Az oktatáson belüli alrendszerek kapcsolódása 191
Az oktatás és a társadalom problémavilága közötti kapcsolat 193
A szabályozás átalakulása a modern oktatási rendszerekben 195
A változások okai 195
A felelősségmegosztás átalakulásának formái 200
Az állam szerepének átalakulása 201
A lehetséges jövők 202
Bibliográfia 211

Halász Gábor

Halász Gábor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Halász Gábor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv