A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Az olasz művészet bölcselete/Az eszmény a művészetben

Szerző
Fordító

Kiadó: Franklin-Társulat Magyar Irod. Intézet és Könyvnyomda
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 260 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 14 cm x 11 cm
ISBN:
Megjegyzés: Két mű egy könyvbe kötve. "Az olasz művészet bölcselete" 1907-ben került kiadásra, mely a második kiadás. Az eszmény a művészetben (Az École des Draux-arts-ban tartott előadások) 1917-ben került kiadásra, mely a harmadik kiadás. A kötetet nyomatta a Franklin-társulat nyomdája.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Uraim !* A mult évben, megkezdve e tanfolyamot,** kifejtettem az általános törvényt, mely szerint a művészet termékei bármily időben keletkeznek, azaz a pontos és okvetlen kapcsolatot, mely a mű és... Tovább

Előszó

Uraim !* A mult évben, megkezdve e tanfolyamot,** kifejtettem az általános törvényt, mely szerint a művészet termékei bármily időben keletkeznek, azaz a pontos és okvetlen kapcsolatot, mely a mű és környezete között mindig megtalálható. Az idén, az olasz festészet történetének előadásánál nevezetes alkalmam van e szabályt, alkalmazni és igazolni önök előtt.
I.
Az a dicső korszak, melyet általában az olasz művészi alkotások legszebb idejének tartanak, a XV-ik század utolsó negyedére és a XVI-ik század első 30-40 évére terjed. E szűk határban virulnak a tökéletes művészek, Leonardo da Vinci, Rafael, Michel Angelo, Andrea del Sarto, Fra Bartolommeo, Giorgione, Tizian, Piombo Sebestyén, Corregio; és e határ pontosan ki van szabva; túlhaladva, előtte fejletlen a művészet, utána romlott; a korszakot még hiányos, száraz vagy merev próbálgatók előzik meg. Vissza

Tartalom

TÁRGYMUTATÓ
E tanulmány tárgya és módszere. Az eszmény
szó értelme.................................. 3
I. Úgy tűnik föl, mintha valamennyi jellemvonás
egyenlő értékkel birna. - Logika. igazságok. -
Történeti igazságok. - Ugyanazon tárgy előadásának különböző módjai. - A fösvény, az
atya, a szerelmesek az irodalomban. - A festészetben Krisztus utolsó vacsorája Rembrandttól és Veronesétől, Raffael és Rubens mythologiai,
da Vinci, Michel Angelo és Correggio Lédái. Valamennyi fontos jellemvonás absolut értéke ......5
II. Különböző művek kisebb-nagyobb értéke. - |
Az ízlések és végső ítéletek megegyezése különböző pontok tekintetében. - A vélemény tekintélye megerősítve a vélemény előadásának módja
által. - Vannak szabályok, amelyek meghatározzák a remekmű értékét....................14
III. A remekmű meghatározása. - A két föltétel, mit
be kell töltenie. - A remekművek kisebb-nagyobb értéke, a szerint, a mint e két föltétel
többé-kevésbbé be van töltve. - Alkalmazása
az utánzó művészetekre. - Hogyan es minő
korlátozással alkalmazkodik e szabály a nem utánzó művészetekhez....................17
i. §. A jellemvonás fontosságának foka.
1. Miben áll a jellemvonás fontossága. - A jellemvonások beosztásának elve a természettudományokban. - A legfontosabb jellemvonás
a legkevésbbé változatos. Példák a növény- és
állattan köréből. - Maga után von és egyesít
fontosabb és kevésbbé változó jellemvonásokat.
Példák az állattanból. - Kevésbbé változó,
mert elemibb. - Állat- és növénytani példák. ..21
II. Ezen elvnek az erkölcsi emberre való alkalmazása. - Az erkölcsi emberben lévő jellemvonások
beosztási rendjének meghatározására szolgáló eszköz. - Változásaik foka mérlegelve a történelem által. - Állandóságuk rendje. - A pillanat
és divat jellemvonásai. - Példák. - Egy történeti félkorszakig tartó jellemvonások. - Példák. - A nép egy korán át tartó jellemvonások. - Példák. - Ugyanazon törzsből származó
népek közös jellemvonásai. - Az egész emberiséggel közös jellemvonások. - A legállandóbb
jellemvonások a legelemibbek. - Példák......27
III. Ezen erkölcsi értékek fokának megfelel az irodalmi értékek foka. - A divat és a pillanat irodalma. - A folyamatban lévő irodalom. - L' Astréé
La Clélie, Epheus, Adone, Hudibras Atalája. -
A törvény próbája és ellenpróbája. - Felsőbb
elszigetelt művek más alsóbbak közt ugyanazon
szerzőtől; Oil-Blas, Manón Lescaut, Don Quijote,
Robinson Crusoe. - Alsóbbrendű részek nagyobb író
művében : Racine herczegei, a clownok és a lovagok Shakespearenél. - A nagy irodalmi művek által föltüntetett jellemvonások állandósága és mélysége. - A történelmi irodalom modern eljárásából vont próba. - Indus költemények, spanyol
regények és drámák. Racine színháza, Dante
és Goethe korszakai. - Bizonyos művek által
kifejezett általános jellemvonások. - A psalmusok, imitátlók, Homeros, Plató, Shakespeare, Robinson Crusoe, Candide, Don Quijote............... 39
IV. Ugyanezen elv alkalmazása a physikai emberre.
Nagyon változó jellemvonások a physikai emberben. - A divatos ruha. - A ruha általában. - A mesterség és viszony különlegességei. - A történeti korszák kinyomata. - A történelem elégtelensége a physikai jellemvonások változatosságának megmérésére. - Az elemi jellemvonásnak az állandó jellemvonás alá való helyezése. - A physikai ember benső és mély jellemvonásai. - A csontváz. - Az élő bőr. - A vérmérsék és a faj különféleségei................. 51
V. A plastikai értékek foka megfelel a physikai értékek fokának. - Művek, melyek a használatban lévő ruhát, vagy általában a ruhát tüntetik föl. - Művek, melyek kifejezik a mesterség, helyzet, jellemvonás és történeti korok sajatságait, Hogarth és az angol festők. - Az olasz festészet korszakai. - Gyermekkor. -
Virágzási kor. - Hanyatlási kor. - A művek
többé-kevésbbé tökéletesek, a szerint, a mint a
physikai élet érzelme többé-kevésbbé uralkodó. -
Ugyanazon törvény a más iskolákban. - A különféle iskolák által kifejezett különféle fajok és vérmérsékek. - A flórenczi, velenczei, flamand,
spanyol typus ............................... 56
VI. Záradék. - A jellemvonás átengedi a műnek
fontossága fokát ............................. 65
2. §.. A jellemvonás kedvezőségének foka.
I. A két szempont kapcsolat a és megkülönböztetése. - Miben áll az erkölcsi jellem vonás kedvezősége. - Az egyénben. - Az ész és az akarat. - A társadalomban. - A szerelem hatalma. - A kedvező értékek rangja az erkölcsi
jellemvonásban .............................. 70
II. Az irodalmi értékek megfelelő rangja. A realisztikai vagy kómikai irodalom tipusai. - Példák.
Henri Monnier. - Koldusregények. - Balzac. - Fielding. - Walter Scott. - Moliére. -
Azok az eljárások, melyeket a nagy írók köznapi személyek elégtelenségén segítendők, alkalmaznak. - A drámai és bölcseleti irodalom typusai. - Shakespeare és Balzac. - Az
epikai és népies irodalom típusai. - Hősök és Istenek ..................................... 75
III. A kedvezőség értékeinek hangja a physikai jellemvonásokban. - Az egészség. - A természetes typus tökélye. - Az athlétikai és gymnastikai készültség képességei. - Az erkölcsi nemesség jegyei. - Határok, melyekben a plastikus
művészetek kifejezhetik a lélek életét ......... 85
IV. A plastikai értékek megfelelő rangja. - Kóros, alaktalan vagy elsatnyult typusok. - Az
antik szobrászat hanyatlás alatt. - A bysantiumi
művészet. - A középkori művészet. - Egészséges, de még tökéletlen, közönséges és nyers típus. - Az olasz festészet a XV. században. -
Rembrandt. - A kis flamandok. - Rubens. -
Felsőbb typusok. - A velenczei mesterek. -
A firenzei mesterek. - Az athéni mesterek .... 89
V. Záradék. - A jellemvonások fontossága és kedvezősége megfigyelve a természetben. - A természet és a művészet magasabb harmóniái....... 101
3. §. A hatások összpontosításának foka.
1. Az irodalmi mű különböző elemei. - A jellem -
vonás. - Elemei. - A cselekvény. Elemei.
A stilus. - Elemei. - A jellemvonás, cselek
mény és stílus általános összpontosítása.......106
II Valamely irodalmi korszak különböző mozza
natai meg vannak határozva az előbbi törvény
által. - Az irodalmi korok kezdete. - Nem teljes
összpontosítás tudatlanság által. - A gestákban
levő dalok. - Elsőrangú drámaírók. - Az irodalmi korok vége. - Nem teljes összpontosítás
össze nem férő tényezők miatt. - Euripides és
Voltaire. - Az irodalmi korok középpontja. -
Teljes összpontosítás. - Aeschylos. - Racine. -
Shakespeare ...............................115
III. A plasztikai mű különböző elemei. - A test és
elemei. - A vonalak architecturája és elemeik. -
A színezés és elemei. - Hogyan összpontosítható
valamennyi elem.............................121
IV. Valamely irodalom korszakának különböző mozzanatai meg vannak határozva az előbbinek törvénye által. - Kezdetleges korszakok. - Nem
teljes Összpontosítás tudatlanság miatt. - Symbolikus és mystikus iskolák Olaszországban. - Giotto.
Realista és anatom festők Olaszországban. -
Vinci előzői. - A hanyatlás korszakai. - Nem
teljes összpontosítás össze nem férő tényezők
miatt. - A Carraocik és követőik Olaszországban. - Az olasz stílus utánzói Flandriában. -
Virágzási korok. - Teljes összpontosítás.
Vinci. - A velenczések. - Raffael. - Correggio. -
A törvény általánossága.......................128
V. Végösszegezés. - A remekmű kitűnőségének és
elhelyezésének elve ..........................135

Taine Hippolit Adolf

Taine Hippolit Adolf műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Taine Hippolit Adolf könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv